Cieľom tejto práce je spracovanie taktového cestovného poriadku s termínom zavedenia 9.12.2012.
Zhodnotenie súčasného stavu
pozitíva:
- realizovaný výkon, vzhľadom na pomery na Slovensku, je na veľmi slušnej úrovni, ktorý má šancu ponúknuť atraktívnu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave,
- priemerná obsadenosť spoja je na obvyklej úrovni v porovnateľných mestách na Slovensku,
negatíva:
- zbytočne veľký počet liniek,
- veľký počet rôznych variantov trás, rôzne zachádzky, vynechávanie zastávok po trase,
- spoje na jednotlivých linkách nie sú rozložené rovnomerne, tzn. chýba taktový grafikon,
- z toho plynie nemožnosť prekladov spojov na jednotlivých linkách, vznikajú zhluky spojov nasledované dlhšou pauzou čo spôsobuje nerovnomerné naplnenie vozidiel,
- po zjednosmernení ulíc na sídlisku Rozkvet obsluhujú sídlisko dve linky s takmer identickou trasou (obsluha územia linky 10 sa odlišuje od linky 11 len o jednu ulicu),
- cestovné v hotovosti je v nelogickej výške 66 centov, manipulácia s drobnými centovými mincami komplikuje platbu a predlžuje pobyt vozidla v zastávke a tým pádom aj čas jazdy,
rôzne:
- dopravnú kartu využíva rekordných 97% cestujúcich,
- najvyťaženejší úsek v sieti je (Stanica -) centrum – Nemocnica,
- najväčšie využívanie cestujúcimi 3, 11 a 32,
- zastávky na ul. Sl. Partizánov vykazujú za mesiac len cca 200 nástupov na všetkých spojoch (obojsmerne), viac ako 60% nástupov je v smere Hliny a Praznov, z porovnania čísiel čipových kariet bolo zistené, že cestujúci na tejto zastávke nastupujúci využívajú v opačnom smere spoje prechádzajúce cez Nemocnicu,
- MČ Podvažie, Šebešťanová, Považské Podhradie (všetko linka 2) a Považská Teplá (linka 5) sú obsluhované aj prímestskými linkami,
- MČ Dolný Milochov (linka 8) bude mať od GVD 2012/13 pravidelné vlakové spojenie v 60 až 120 min. intervale,
Návrh
Základom návrhu nového cestovného poriadku bolo zadefinovanie si Štandardov kvality dopravnej obsluhy, predovšetkým Štandard dostupnosti. Tu možno rozlíšiť na dostupnosť priestorovú a dostupnosť časovú.
Priestorovou dostupnosťou je rozloženie zastávok v dopravnej siete. Toto by však bolo svojim rozsahom nad rámec tejto práce, avšak pri použití hodnôt bežných v zahraničí – dostupnosť zastávky v zastavanom území obce hromadnou výstavbou do 5 minút (400 metrov) a dostupnosť v zastavanom území individuálnou výstavbou medzi 7,5 až 10 minút (600 až 800 metrov) – sa nám javí, že dostupnosť zastávok v PB je dostatočná, miestami až prehustená.
Časová dostupnosť hovorí maximálnom prístupnom intervale na linke. Ten sme stanovili nasledovne:
Obdobie |
územie |
ranná špička |
sedlo |
popolud. špička |
večer |
pracovný deň |
jadro mesta |
15* |
30 |
20 |
30 |
mestské časti |
60 |
120 |
60 |
120 |
|
voľný deň |
jadro mesta |
60 |
30 |
30 |
60 |
mestské časti |
120 |
120 |
120 |
120 |
Pri úprave linkového vedenia boli použité závery výskumu nórskych expertov, ktorý bol realizovaný v rámci projektu Hi-Trans financovaného z Operačného programu INTERREG IIIb, a ktorého závery boli publikované v príručke Public Transport – Planning the networks[1]. Pri návrhu boli východikami:
- súčasné výkony a rozsah prevádzky,
- súčasné linkové vedenie,
- súčasné označovanie liniek, pričom navrhnuté zmeny majú za úlohu sprehľadniť systém linkového vedenia,
- pre zabezpečenie možností prestupov bolo navrhnutý jednotný sieťový interval 60 minút a z neho vychádzajúce násobky a delitele,
- spoje slúžiace najmä pre potrebu prepravy školákov boli z bežných liniek vyčlenené do osobitných školských liniek.
Návrh stanovuje 15 liniek MHD, z toho 1 komerčná (pre potreby obchodného centra), 1 nočná (slúžiaca pre obsluhu mesta v neskorých večerných a skorých ranných hodinách) a dve školské.
Linka |
Trasa |
Interval* |
Poznámka |
Považské Podhradie – Šebešťanová – Podvažie – (Orlové) – AS – ŽST (vozidlá plynule pokračujú ako linka 3) |
30/60/30//120 |
určené spoje (označ. ako 2A) končia na autobusovej stanici |
|
AS – ŽST – SPŠ – Lány – sídl. SNP (- Podmanín) |
15**/30/20//120 |
spoje do Podmanína označené ako 3P |
|
AS – ŽST – SPŠ – Lány – Hliny - Zemiansky Kvášov |
30/60/30//120 |
spoje po Hliny označené ako 4H |
|
AS – ŽST – Dom služieb – Vrtižer – Považská Teplá |
60/120/60//120 |
zabezpečený preklad so spojmi PAD |
|
AS – ŽST – Pošta – Jelšové |
urč. spoje |
|
|
ŽST – Horný Milochov – Dolný Milochov |
urč. spoje |
preklad s vlakmi na trati 120, spoje po H.Milochov označené ako 8A |
|
AS – ŽST – Pošta – Dolný Moštenec – Horný Moštenec |
30/60/30//120 |
|
|
AS – ŽST – SPŠ – Rozkvet |
30/60/60//60 |
skrátená doba premávky |
|
AS – ŽST – SPŠ – Rozkvet |
15**/30/20//30 |
|
|
AS – ŽST – SPŠ – (Lány) – Hliny – (Zem.Kvášov) – Praznov |
60/60/60//60-120 |
spoje vedené cez Sl.Partizánov označené ako 32E (expres), vybrané spoje cez Zem.Kvášov |
|
Hypernova |
-//60 |
podľa objednávky |
|
AS – ŽST – Stred – Lány – Rozkvet |
60//60 |
|
|
AS – ŽST – SPŠ – (Rozkvet) - Lány – Hliny - sídl. SNP |
urč. spoje |
nahrádza premávky liniek 3 a 11 skoro ráno a neskoro večer |
|
Linky 51,52 |
školské spoje |
urč. spoje |
|
* ranná špička/sedlo/popoludňajšia špička//víkend
** počas prázdnin 20 minút.
- Pozn. redakcie: Cestovné poriadky sú pre odlíšenie od platných cestovných poriadkov označené písmenom B, napr. ako B-2 je označený alternatívny návrh linky 2, B-51 je použité pre linku 51, B-n3 pre linku N3 a B-Hliny pre označenie súhrnu spojov na úseku AS - SPŠ - Hliny.
Linku 6 navrhujeme zrušiť, jej jediný spoj je zapracovaný do linky 2.
Na spoločnom úseku liniek 3, 4 a 32 (Autobusová stanica – centrum – Nemocnica – TESCO) je navrhnutý preklad spojov tak, že v čase od 8:00 do 20:00 zabezpečujú obojsmerne celotýždenný interval 15 minút, v popoludňajšej špičke pracovných dní dokonca len 10 minút.
V návrhu je obmedzenie rozsahu premávky linky 10, ktoré vychádza z poklesu využitia po zjednosmernení ulíc na Rozkvete. Takto získaná úspora umožnila zavedenie celodennej premávky linky 100, ktorá jednak zabezpečuje spojenie staníc s okolím Novomeského (i keď dlhšou trasou), ale zabezpečuje tiež priame spojenie Rozkvetu s TESCOm a Nemocnicou.
Kĺbové vozidlá budú nasadzované najmä na linky 10 a 11, zároveň vykonávajú aj vybrané spoje na linkách 3, 9 a 100 (a prejazdy na školské linky). Nízkopodlažné vozidlo (v budúcnosti vozidlá) budú nasadzované najmä na linky 3 a 4.
Cestovné poriadky sú konštruované tak, aby najmä linky 3 a 11 boli nadviazané na príchody a odchody vlakov. V pracovné dni je zároveň zabezpečené spojenie na prvý ranný vlak v smere Púchov aj v smere Žilina aj z MČ Praznov, Podmanín, Zem. Kvášov, Dolný a Horný Moštenec. V ostatných dňoch to vzhľadom na interval liniek a príchody a odchody vlakov nie je možné dodržať, avšak je možné že v niektorých prípadoch k nadväznostiam prišlo.
Spoje pred 5:00 ráno a po 22:30 večer, ktorých vozidlá začínajú/končia svoj výkon premávajú zo/po zastávky Štefánikova.
Vzhľadom na dopyt počas Vianočných a novoročných sviatkov navrhujeme úpravu prevádzkového režimu nasledovne:
- 24.12. denná premávka končí spojmi z Autobusovej stanice pred 16:00, po tomto čase územie „jadra“ mesta bude obsluhovať linka n3 s hodinovým intervalom až do 23:25, čím nahradí spoje liniek 3 a 11; po jednom páre spojov vykonajú aj linky 9 a 32; linka 99 premáva len spojmi 1 až 6; pre prípadné účely bol navrhnutý spoj nočnej linky zabezpečujúci dopravu z polnočnej omše v Kostole Navštívenia Panny Márie;
- 25.12. začína denná premávka na linkách 3 a 11 až po 8:00, do tohto času premáva linka n3 a vybrané spoje na ostatných linkách, linka 99 nepremáva,
- 26.12. premávka ako v nedeľu
- 27., 28.12. premávka ako v sobotu, linka 10 premáva až do 18:42,
- 31.12. premávka ako v sobotu, linka 10 premáva až do 18:42; denná premávka končí spojmi z Autobusovej stanice pred 20:00, po tomto čase územie „jadra“ mesta bude obsluhovať linka n3 s hodinovým intervalom až do 23:25, čím nahradí spoje liniek 3 a 11; po jednom páre spojov vykonajú aj linky 9 a 32; linka 99 premáva len spojmi 1 až 8;
Vzhľadom na pozitívne prijatie verejnosťou je potrebné zmeny odkomunikovať: možno využiť informačné oznamy vo vozidlách, lokálne masmédiá – noviny, televízia, infocentrum dopravcu a mesta, príp. aj marketingové oddelenie mesta. Pre dobrú informovanosť cestujúcich pri prejazdoch medzi linkami bude potrebné preprogramovanie digitálnych tabúľ vozidiel.
Je nesmierne dôležité uvedomiť si, že ak sa s názorom, že cestovný poriadok prináša cestujúcim prevažne pozitíva nestotožnia predstavitelia mesta – zástupcovia občanov – bude ťažké aby bol prijatý pozitívne verejnosťou. Taktiež je potrebné mať na vedomí, že po zmenách sa vyjadria iba tí občania, ktorým sa nový systém nebude páčiť, zatiaľ čo ostatní si svoj hlas na „pochvalu“ nevyužijú. Preto je nutné ponechať cestujúcim čas na to, aby si na nový cestovný poriadok zvykli (obvykle 3 mesiace) a našli si svoje nové spojenia a nepodľahnúť hneď negatívnym ohlasom (ktoré zo začiatku určite budú tak, ako bývajú pri akejkoľvek zmene) žiadajúcim zmeny a posuny spojov často len o pár minút. Takéto zásahy síce vyhovejú niektorým skupinám občanov, avšak rozbijú systém ako celok čím poškodia iným, možno aj oveľa početnejším skupinám. Vyhodnotenie zmien je možné až po tomto období a to na základe skutočného správania sa cestujúcich a čísiel z elektronických pokladní.
Záver
So súčasným rozsahom výkonov bol spracovaný cestovný poriadok, ktorý má svojimi parametrami (jednoduchosť, pravidelnosť, prehľadnosť) šancu zatraktívniť a skvalitniť mestskú hromadnú dopravu a to bez dodatočných finančných nákladov.
Vypracovali: Bratislava, 24.9.2012
Ing. Peter Války
Ing. Michal Klátik
Konzultácie za MDS a.s.
Radovan Čmelo, vedúci dopravného úseku
Prílohy:
1. Návrh cestovného poriadku
2. Prehľad zastávkových odchodov
3. Kalendár 2012 / 2013
4. Vyčíslenie odchodov počas vianočných sviatkov
Prílohy sú súčasťou hlavného dokumentu.
[1] http://www.civitas.no/pdf/HiTrans2PublicTransportPlanningThe%20Networks.pdf