V októbri 2008 sa v diskusnom fóre objavil príspevok, ktorý nepriamo vyzýval diskutujúcich na vypracovanie návrhu cestovného poriadku pre považskobystrickú MHD
Na základe limitujúcich vstupných údajov, akými boli počet a typy vozidiel, rozmiestnenie zastávok a pod., ale najmä ročný limit odjazdených vozokilometrov na úrovni 1 270 000 pristúpili dopravní nadšenci k vypracovaniu samotného návrhu cestovného poriadku (CP).
Ďalšie východiská pri tvorbe CP, ktoré museli byť brané do úvahy:
- linkové vedenie MHD platné na začiatku roku 2009
- snaha sa v maximálnej miere priblížiť pôvodnému počtu spojov do jednotlivých mestských častí
- platný cestovný poriadok prímestskej autobusovej dopravy a koordinácia s nim (pri linkách 2 a 5)
- platný grafikon vlakovej dopravy (GVD) a koordinácia s nim (v prípade os. vlakov pri linke 8, v prípade rýchlikov ako prípoje na žel. stanici pri viacerých linkách)
- snaha vytvoriť návrh intervalového CP
Návrh nového CP na základe viacerých analýz stanovil nasledovné linky:
Linka |
Trasa |
Interval* (R/S/P//V) |
|
Podvažie - Šebešťanová – Pov. Podhradie - ŽST - AS |
+1 |
30/60/30//60 |
|
AS - ŽST - SPŠ - Lány - Nemocnica - Sídl. SNP - Zakvášov |
+2 |
15/30/15//30 |
|
AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Nemocnica - Hliny - Zemiansky Kvašov |
|
30/60/60//120 |
|
AS - ŽST - SPŠ - Považská Teplá |
|
30/120/60//120 |
|
AS - ŽST - Jelšové |
|
60/*/60//- |
|
ŽST - Horný Milochov - Dolný Milochov |
+3 |
60/120/60//120 |
|
AS - ŽST - Stred - SPŠ - D. Moštenec - Horný Moštenec |
|
30/60/30//120 |
|
AS - ŽST - SPŠ - Rozkvet |
|
30/30/30//30* |
|
AS - ŽST - SPŠ - Rozkvet |
|
15/30/15//30* |
|
AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Hliny - Zemiansky Kvašov |
|
-/-/60//60 |
|
AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Hliny - Zákvašov - Podmanín |
|
30/-/60//- |
|
AS - ŽST - Štadión - SPŠ - Nemocnica - Hliny - Praznov |
|
30/60/30//120 |
Poznámky:
* - Interval: je udávaný v minútach a tvare ranná špička/sedlo/popoludňajšia špička//pracovné dni večer a víkend.
– - Daná linka v uvedené obdobie nepremáva
- linka 7 má v sedle pracovných dní jeden pár spojov
- linky 10 a 11 majú odlišný CP v sobotu a v nedeľu, v nedeľu 30 minútový interval u oboch začína až od 9:30
+1 - V špičke prac. dní linka premáva z Podvažia cez most a štadión na AS odkiaľ pokračuje ako linka 3 na Zakvášov. (a opačne v špičke každý druhý spoj linky 3 pokračuje ako linka 2 z AS na Podvažie)
+2 - V sedle, večer a cez víkend premáva časť spojov v intervale 120 minút do Podmanína
+3 - Časť spojov premáva iba po Horný Milochov
Prevažná väčšina spojov premáva po uvedených pevne stanovených trasách a zastavuje na všetkých zastávkach po trase. Pre obsluhu školských zariadení sú navrhované osobitné školské linky:
Rozkvet - Nemocnica - Lány - Stred |
|
Praznov - (Zem. Kvašov) - Podmanín - Sídl. SNP - Nemocnica - Lány - Stred |
|
Zemiansky Kvašov - Hliny - Nemocnica - Lány - Stred |
Linky Š1 a Š2 majú jeden spoj ráno a dva popoludní, linka Š3 iba jeden spoj ráno. Naviac je z liniek 2, 5, 7, 8 a 9 v rannej špičke vždy jeden spoj, ktorý premáva okolo III.ZŠ resp. IV.ZŠ a popoludní jeden prípadne dva spoje, ktoré tam buď začínajú alebo tadiaľ prechádzajú. V rannej špičke je vedený aj jeden školský spoj z Orlového ako náhrada za zrušenú linku 6. (V popoludňajšej špičke je doprava do Orlového možná mnohými súbežne premávajúcimi prímestskými autobusovými linkami).
Do návrhu nového CP bola ako novinka navrhnutá aj nočná linka. Predpokladom bolo využiť vozidlo, ktoré bude robiť nočný rozvoz a ranný zvoz vodičov z/do garáže MDS do/z mestských častí Rozkvet, Lány, SNP, Hliny a Zakvášov. Trasa tejto linky by bola:
AS - ŽST - SPŠ – (Rozkvet) - Lány - Nemocnica - Hliny - Zákvašov |
Na linke N3 sú navrhnuté 4 páry spojov.
Uvedené linky mali odjazdiť za rok 2010 podľa aktuálneho počtu pracovných dní, víkendov a sviatkov spolu 1 186 328 vzkm vrátane manipulačných jázd. V tomto objeme nie sú zahrnuté linky „na objednávku“ a to pre Tesco a Hypernovu.
Ďalšie charakteristiky návrhu CP:
Uvedený návrh CP obsahuje okrem návrhu zastávkových cestovných poriadkov aj služobné cestovné poriadky pre jednotlivé vozidlá, pri dodržaní platnej legislatívy v oblasti pracovného času vodičov. Návrh počíta s výpravou 22 vozidiel cez pracovné dni vrátane jedného vozidla pre „zmluvné“ linky pre Tesco, jedného garantovane nízkopodlažného vozidla na linke 3 a celkom 6 kĺbových vozidiel. Linky 10 a 11 by mali byť cez prac. dni obsluhované výlučne kĺbovými vozidlami.
Zhrnutie a záver
Aj napriek tomu, že s prípravou návrhu nového CP sa začalo v roku 2009, finalizovaná podoba bola hotová až v apríli roku 2010. Tento dlhší čas bol potrebný vzhľadom na to že tento návrh vypracovali ľudia vo svojom voľnom čase popri „bežnom zamestnaní“ bez použitia akýchkoľvek „dopravných“ softvérov. Tento návrh bol emailom poslaný do MDS, a. s., avšak zo strany spoločnosti doteraz nebol zhodnotený. Aj pod vplyvom týchto skutočností a po dôkladnom zvážení sme sa rozhodli tento návrh publikovať na stránke imhd.sk, vrátane kompletných cestovných poriadkov. S ich prípravou sme začali v druhej polovici roku 2011. Cestovné poriadky sú pre odlíšenie od platných cestovných poriadkov označené písmenom A, napr. ako A-2 je označený alternatívny návrh linky 2, A-Š1 je použité pre linku Š1, A-N3 pre linku N3 a A-Hliny pre označenie súhrnu spojov na úseku AS - SPŠ - Hliny.
V súčasnosti je situácia v MHD oproti stavu spred dvoch rokov čiastočne odlišná. Postupne boli zmenené niektoré trasy spojov (liniek), linka 31 bola zrušená úplne (jej spoje sú dnes presunuté do linky 3). Výkony boli postupne obmedzované. V porovnaní s rokom 2010 sa zmenil aj GVD a cestovný poriadok prímestskej autobusovej dopravy. Tak by sa mnohé pozitíva návrhu nového CP v prípade jeho realizovania dnes stratili. Na jednej strane aj samotný návrh „ponúka možnosti“ na redukciu výkonov oproti dosiahnutým 1 186 328 vozokilometrom. (Zrušením nočnej linky, vypracovaním osobitného CP pre prázdniny, znížením počtu spojov na súčasnú úroveň vo vybraných smeroch), na druhej strane by si ale koordinácia so súčasnými GVD a CP prímestských liniek vyžadovala stanovenie úplne nových časových polôh pre väčšinu liniek.
Preto sa dá návrh nového CP pre MHD v Považskej Bystrici v súčasnosti brať hlavne ako dôkaz, že aj pri zadaní limitujúceho počtu vozokilometrov, vozidiel a nutnej obsluhy mestských lokalít či jednotlivých zariadení je možné pre všetky linky MHD vytvoriť pravidelný intervalový cestovný poriadok s prehľadne zadanými trasami liniek. To sú totiž nielen základné atribúty akejkoľvek MHD v mestách na západ, ale aj juh od Slovenska, ale aj logické požiadavky vyplývajúce z prirodzených potrieb cestujúcej verejnosti.
...
Ing. Peter Války (Valec) (autor pracuje v oblasti verejnej dopravy)
Mgr. Michal Klátik (Mike) (autor pracuje v samospráve)