Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 731.00
NZ 76-32
1984
1984
2004
1
2.
Karosa B 732.00
NZ 94-42
1984
1984
2004
1
3.
Karosa B 731.04
NZA 04-85
1986
1986
2002
1
4.
Karosa B 732.20
NZA 08-86
1987
1987
2009
1
5.
Karosa B 732.20
NZA 11-73, NZA 11-71 – NZA 11-72, NZA 11-80
1988
1988
2008 – 2011
4
6.
Karosa B 732.40
NZA 14-12, NZA 14-16, NZA 14-81, NZA 14-46
1989
1989
2009 – 2012
4
7.
Karosa B 732.40
NZA 19-35 – NZA 19-36
1990
1990
2010 – 2012
2
8.
Karosa B 732.1654
NZA 32-08, NZA 32-07
1993
1993
2012 – 2014
2
9.
Karosa B 731.04
NZA 01-58II
1986
1994
2002
1
10.
Karosa B 732.1654
NZ-457BU
1993
2007
2017
1
Spolu
1984 – 1993
18
Technické parametre
Dĺžka
11055 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
59 (*.00)
63
Celkový počet miest
90 + 1 (*.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor
LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.00)
LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.20, *.40, 732.1654)
Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Prevádzka
Karosy B 731/732 pravdepodobne od začiatku zabezpečovali okrem MHD v Nových Zámkoch aj prímestskú linku z Nových Zámkov do Šurian (vrátane dopravnej obsluhy mesta Šurany), na ktorej taktiež premávali aj Ikarusy mestského typu (280.08). Neskôr niektoré novozámocké Karosy B 731/732 (NZ-023BR, NZ-024BR, NZ-089BR) nachádzali uplatnenie aj na ďalších linkách prímestskej dopravy v okolí Nových Zámkov, napríklad na smery Palárikovo, Hurbanovo, či Rastislavice. Vozidlo NR-025BR bolo presunuté v rámci pôsobenia dopravcu na MHD do Komárna. Naopak, z Komárna bolo v roku 2007 do Nových Zámkov preradené vozidlo NZ-457BU.
Vyraďovanie a likvidácia
Vyraďovanie Karos B 731/732 v Nových Zámkoch začalo najstaršími vozidlami, v roku 2002 dojazdili NZA 04-85 a NZA 01-58 (vozidlá s automatickou prevodovkou z roku 1986) a v roku 2004 dojazdili NZ 76-32 a NZ 94-42 („atmosférické“ Karosy z roku 1984). Všetky ostatné pôvodné vozidlá boli vyraďované priebežne medzi rokmi 2008 a 2014, pričom najdlhšie jazdila NZ-089BR, ktorá na sklonku svojej premávky tvorila zálohu pre MHD i prímestské linky.
Ako posledné bolo vyradené zgenerálkované vozidlo NZ-457BU pôvodom z Komárna, ktoré bolo vyradené v marci 2017.