VozidláAutobusy › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 732 v stave zo záveru prevádzky

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 NZ 76-32 1984 1984 2004 1
2. Karosa B 732.00 NZ 94-42 1984 1984 2004 1
3. Karosa B 731.04 NZA 04-85 1986 1986 2002 1
4. Karosa B 732.20 NZA 08-86 1987 1987 2009 1
5. Karosa B 732.20 NZA 11-73, NZA 11-71 – NZA 11-72, NZA 11-80 1988 1988 2008 – 2011 4
6. Karosa B 732.40 NZA 14-12, NZA 14-16, NZA 14-81, NZA 14-46 1989 1989 2009 – 2012 4
7. Karosa B 732.40 NZA 19-35 – NZA 19-36 1990 1990 2010 – 2012 2
8. Karosa B 732.1654 NZA 32-08, NZA 32-07 1993 1993 2012 – 2014 2
9. Karosa B 731.04 NZA 01-58II 1986 1994 2002 1
10. Karosa B 732.1654 NZ-457BU 1993 2007 2017 1
Spolu 1984 – 1993   18

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (*.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (*.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.20, *.40, 732.1654)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (732.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (732.40)
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (*.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Prevádzka

Karosy B 731/732 pravdepodobne od začiatku zabezpečovali okrem MHD v Nových Zámkoch aj prímestskú linku z Nových Zámkov do Šurian (vrátane dopravnej obsluhy mesta Šurany), na ktorej taktiež premávali aj Ikarusy mestského typu (280.08). Neskôr niektoré novozámocké Karosy B 731/732 (NZ-023BR, NZ-024BR, NZ-089BR) nachádzali uplatnenie aj na ďalších linkách prímestskej dopravy v okolí Nových Zámkov, napríklad na smery Palárikovo, Hurbanovo, či Rastislavice. Vozidlo NR-025BR bolo presunuté v rámci pôsobenia dopravcu na MHD do Komárna. Naopak, z Komárna bolo v roku 2007 do Nových Zámkov preradené vozidlo NZ-457BU.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie Karos B 731/732 v Nových Zámkoch začalo najstaršími vozidlami, v roku 2002 dojazdili NZA 04-85 a NZA 01-58 (vozidlá s automatickou prevodovkou z roku 1986) a v roku 2004 dojazdili NZ 76-32 a NZ 94-42 („atmosférické“ Karosy z roku 1984). Všetky ostatné pôvodné vozidlá boli vyraďované priebežne medzi rokmi 2008 a 2014, pričom najdlhšie jazdila NZ-089BR, ktorá na sklonku svojej premávky tvorila zálohu pre MHD i prímestské linky.

Ako posledné bolo vyradené zgenerálkované vozidlo NZ-457BU pôvodom z Komárna, ktoré bolo vyradené v marci 2017.

Katalóg vozidiel

NZ 76-32

NZ 94-42

NZA 04-85

NZ-745BM

NZ-017BR NZ-194BR NZ-776BM NZ-018BR

NZ-024BR NZ-025BR NZ-778BM NZ-023BR

NZ-041BR NZ-746BM

NZ-089BR NZ-086BR

NZA 01-58II

NZ-457BU

Legenda a štatistika

NZ 76-32vyradené vozidlo: 18 (100 %)
NZA 01-58IIevidenčné číslo NZA 01-58 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NZA 08-86 NZ-745BM 
NZA 11-73 NZ-017BR 
NZA 11-71 NZ-194BR 
NZA 11-72 NZ-776BM 
NZA 11-80 NZ-018BR 
NZA 14-12 NZ-024BR 
1.2.
NZA 14-16 NZ-025BR 
NZA 14-81 NZ-778BM 
NZA 14-46 NZ-023BR 
NZA 19-35 NZ-041BR 
NZA 19-36 NZ-746BM 
NZA 32-08 NZ-089BR 
NZA 32-07 NZ-086BR 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.