Prvý autobus tohto typu s výrobným číslom 001 ponúkal záujemcom veľmi atraktívne atribúty – naftový motor Iveco so šesťstupňovou automatickou prevodovkou v základnej výbave, trojicu alebo štvoricu dovnútra otvárateľných dvojíc dverí a nízku podlahu pri všetkých z nich. V porovnaní s dovtedajšou vlajkovou loďou firmy SOR išlo o veľký pokrok, najmä z hľadiska jednoduchosti nástupu do vozidla a praktickosti interiéru.
Dizajnovo autobus vychádzal z prototypov kĺbového variantu NB 18, ktorý sa začal sériovo vyrábať tesne pred kratším nástupcom typu NB 12. Výrobca inštaloval do prednej časti vozidla dvojkrídlové dvere, výrazne zmenil vzhľad predného aj zadného čela, a vďaka plnej nízkopodlažnosti nové autobusy nielen zbavil „hrbu“, ale aj zmenil rozloženie motora, ktorý umiestnil do zvislej motorovej veže v zadnej časti – podobne, ako to dávno predtým vyrábali západoeurópske spoločnosti.
Prvý vyrobený kus opustil výrobné linky na prelome rokov 2008 a 2009 a s evidenčným číslom #3E6 0988 bol zapožičaný dopravcovi ČSAD Semily. O niekoľko mesiacov neskôr bol vyrobený aj druhý kus, ktorý tiež vystriedal niekoľko dočasných prevádzkovateľov a vo februári 2011 napokon pristál v Nitre, kde s evidenčným číslom #NR-118FX premával až do konca decembra 2021.
Pre úspešné predaje prvých sériových kusov kĺbového autobusu SOR NB 18 City sa v roku 2009 odštartovala sériová výroba aj kratšieho modelu s označením NB 12 City. Dvadsiaty ôsmy vyrobený kus, ktorý si medzi rokmi 2009 a 2011 požičalo niekoľko dopravcov vrátane Dopravného podniku hlavného mesta Prahy, napokon skončil v Nitre s evidenčným číslom NR-662FV (koncom roka 2021 bol prečíslovaný na #NR-527LP a krátko nato vyradený).
Do Nitry bolo od začiatku roka 2011 dodaných 30 ďalších autobusov radu NB 12 – päť v lete 2011, tri na jar 2012, tri v lete 2013, jeden v lete 2018 (išlo o zapožičaný kus typu NBG 12 vo vlastníctve SPP), dva na jar 2021 a doposiaľ posledných šestnásť v zime 2021, ktoré pod evidenčnými číslami #201 – #216 prevádzkuje nový nitriansky dopravca TD Transport.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | SOR NB 12 City | 201 – 210 | 2021 | 2022 | — | 10 |
2. | SOR NB 12 City | 211 – 216 | 2021 | 2022 | — | 6 |
3. | SOR NB 12 City | 291 | 2010 | 2022 | — | 1 |
Spolu | 2010 – 2021 | 17 |
Dĺžka | 12180 mm |
---|---|
Šírka | 2550 mm |
Výška | 2900 mm |
Výška s klimatizáciou | 3110 mm |
Rázvor | 6180 mm |
Počet dverí | 4 |
Počet miest na sedenie | 26 + 1 (1. séria)
30 + 1 (2. séria) |
Počet miest na státie | 62 |
Celkový počet miest | 88 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 11030 kg |
Motor | FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním |
Výkon motora | 210 kW / 2500 rpm |
---|---|
Objem motora | 6728 cm3 |
Krútiaci moment motora | 1000 Nm / 1250 rpm |
Maximálna rýchlosť | 80 km/h |
Prevodovka | ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom |
Nápravy | predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou |
Pneumatiky | 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (zadná náprava) |
Klimatizácia | Eberspächer AC 520 |