VozidláAutobusy prímestských liniek › Irisbus Crossway 12,8M

Irisbus Crossway 12,8M z prvej série v šate Arriva Express
Irisbus Crossway 12,8M z druhej série

Úvod

Irisbus Crossway je model prímestského autobusu konštrukčne vychádzajúci z modelu Irisbus Arway. Bol vyrábaný v rokoch 2006 až 2013 vo vysokomýtskej továrni Iveco Czech Republic. Vo výrobnom programe nahradil autobusy Karosa C 954, C 955 a C 956. Autobusy Irisbus Crossway boli vyrábané v dĺžkach 10,6 m, 12 m a 12,8 m. Zo základného modelu Crossway boli neskôr odvodené ďalšie modely ako napríklad čiastočne nízkopodlažný model Crossway LE alebo školské autobusy Recreo.

Pre potreby zmluvnej dopravy bolo v roku 2008 zakúpených 8 vozidiel v lepšej výbave. Začiatkom roka 2009 boli následne zaradené ešte 3 vozidlá určené pre prímestskú dopravu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway 12,8M NZ-930CU, NZ-931CU, NZ-933CU 2007 2007 2023 3
2. Irisbus Crossway 12,8M NR-850EN, NR-851EN, NR-852EN, NR-853EN, NR-854EN, NR-855EN, NR-856EN, NR-857EN 2008 2008 2023 – 2024 8
3. Irisbus Crossway 12,8M NR-723EX, NR-724EX, NR-172GJ 2008 2009 od 2024 3
4. Irisbus Crossway 12,8M NZ-405GU, NZ-587GU, NZ-595GU 2010 – 2013 2019 3
Spolu 2007 – 2013   17

Technické parametre

Dĺžka 12760 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3395 mm
Výška s klimatizáciou 3445 mm (1. séria)
Výška podlahy 860 mm
Rázvor 6965 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 57+1
Počet miest na státie 53
Celkový počet miest 110+1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor FPT Industrial Cursor 8, Euro 4, vodou chladený preplňovaný radový šesťvalec
Výkon motora 243 kW
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1200, manuálna, 6-stupňová
Nápravy predná: Irisbus RI75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia Thermo King Athenia (1. série)

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového vysokopodlažného autobusu zhotovili z oceľových profilov. Predné čelo a strechu, zhotovené z oceľových výliskov, pripevnili k skeletu technológiou zvárania. Bočné plechy a zadné čelo ku karosérií pripevnili technológiu lepenia. Antikoróznu ochranu karosérie zabezpečili kataforéznym kúpeľom. Naftový motor Iveco Cursor umiestnili pod podlahou v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom manuálnej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili dvojicou jednokrídlových dverí. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili polohovateľnými sedadlami s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Bočnice, strop a deliace priečky vyhotovili z laminátových panelov. Nad sedadlá pre cestujúcich umiestnili police s pevným dnom, určené pre príručnú batožinu. Prepravu rozmernejšej batožiny umožnili v batožinovom priestore pod podlahou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou žiarivkových svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v žltej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne uzavretou kabínkou. Komfort cestujúcich bol obohatený kávovarom a televízorom.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami niektorých bočných okien a dvojicou strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky.

Druhá séria vzhľadom na svoje určenie nebola vybavená klimatizáciou, kávovarom a TV. Sedadla pre cestujúcich boli nepolohovateľné.

Úpravy

Vozidlá boli postupne doplnené o optický LED informačný systém R&G Mielec. Niektoré vozidlá boli prvej série boli prelakované do náteru "Arriva Express".

Prevádzka

Vozidlá prvej série spočiatku slúžili na účely zmluvnej a diaľkovej dopravy alebo zájazdom. Po postupnom zrušení diaľkových liniek boli preradené na prímestské linky.

Trojica vozidiel druhej série bola rozdelená medzi všetky 3 prevádzky dopravcu.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR-853ENdo 2021NR-767LLod 2021
NR-854ENdo 2021NR-074LMod 2021

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.