Úvod

Čiastočne nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino 15 LE (low-entry) produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach od roku 2008 do ukončenia výroby modelu Urbino 3. generácie v roku 2018. Konštrukčne vychádzajú z 15-metrového plne nízkopodlažného autobusu Urbino 15. Vyrábali sa v dvojdverovom i trojdverovom prevedení pre mestskú a prímestskú dopravu a k dispozícii boli s naftovým aj plynovým pohonom.

Spoločnosť Arriva Nitra zakúpila v roku 2015 štyri naftové dvojdverové vozidlá tohto typu pre prímestskú dopravu v okolí Nitry – dva na domovskú linku 403423 do Šale a ďalšie dva na domovské linky 403415 do Vrábel a 403468 do Levíc.

V roku 2019 bola vrábeľsko-levická dvojica nahradená dvomi novými autobusmi Iveco Crossway. Jeden z „pozostalých” Solarisov bol na preklenutie nedostatku autobusov koncom leta 2020 preradený na linky nitrianskej MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 15 III LE NR-339IH 2015 2020 2021 1
Spolu 2015   1

Technické parametre

Dĺžka 14590 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3000 mm
Výška s klimatizáciou 3250 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 6800 mm a 1690 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 55 + 1
Počet miest na státie 50
Celkový počet miest 105 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14935 kg
Motor DAF Paccar MX-11 240 H1, Euro 6, naftový, vodou chladený radový 6-valec
Výkon motora 240 kW / 1695 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm
Maximálna rýchlosť 90 km/h
Prevodovka Voith D 864.6, automatická, 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná hnacia: ZF A 132, hypoidná s jednoduchou redukciou
zadná vlečená: ZF RL 85 A, tuhá, riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z oceľových panelov. Strechu a bočnice vyrobili z nehrdzavejúceho oceľového plechu, čelá vyrobili z plastu, laminátu a hliníka. Na spodnú časť bočníc použili plast a laminát. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu predsuvných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové).

V interiéri osadili pre cestujúcich sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Vedľa druhých dverí vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich kabínkou bez bočného zasklenenia. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto Spheros Thermo 300. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvomi stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Konvekta.

Vozidlá boli dodané v tyrkysovo-krémovom Arriva nátere s reflexným žltým pruhom pozdĺž bokov a zadného čela.

Prevádzka

Aktuálne jediný autobus typu Solaris Urbino 15 LE slúžiaci v mestskej doprave, #NR-339IH, jazdí v pracovné dni na druhom poradí linky 21 – počas dňa sa objavuje na linkách 12, 16, 17 a 21.

Dva autobusy tohto typu, #NR-357IH a #NR-360IH, jazdia v prímestskej doprave na linke Nitra – Šaľa. Na linky Nitra – Vráble a Nitra – Levice, ktoré obsluhoval aj už mestský kus tohto typu, sú dnes nasádzané autobusy Iveco Crossway #NR-207KG a #NR-227KG z roku 2019.

Od tejto zmeny je ostatný kus #NR-706IF dlhodobo považovaný za záložné vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Po ukončení prevádzky nitrianskej MHD spoločnosťou Arriva Nitra bol autobus opäť zaradený do prímestskej dopravy.

Katalóg vozidiel

NR-339IH

Legenda a štatistika

NR-339IHvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.