Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) midibusy SOR BN 9.5 českého výrobcu SOR Libchavy vylepšili pôvodný typ B 9.5 znížením podlahy medzi prvými a druhými dverami, čím sa v tomto priestore stali plne nízkopodlažné. V zadnej časti ostala zvýšená podlaha. Daňou za toto riešenie bolo dovtedy neobvyklé riešenie karosérie s "hrbom". Na trh sa dodávali od roku 2005 a nitriansky dopravca tieto midibusy zakúpil v rokoch 2012 a 2013 po testovaní jedného vozidla tohto typu na prelome rokov 2011/2012.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR BN 9.5 NR-751GK, NR-768GK, NR-777GK, NR-778GK, NR-780GK, NR-788GK 2012 2012 2021 6
2. SOR BN 9.5 NR-126GZ, NR-146GZ, NR-326GZ, NR-331GZ, NR-333GZ, NR-336GZ 2013 2013 2021 6
Spolu 2012 – 2013   12

Technické parametre

Dĺžka 9600 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor 4450 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 48
Celkový počet miest 76 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8100 kg
Motor IVECO F4AE 3682F, Euro 5 EEV, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Alison T 280 R, automatická, 6-stupňová
Riadenie RBL C 500 V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 285/70 R19.5
Klimatizácia Webasto Spheros Citysphere

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a výklopnou plošinou pri druhých dverách. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom, oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a strešnými klimatizačnými jednotkami Spheros Citysphere. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Autobusy dodali v sivo-červenom nátere.

Úpravy

Do autobusov bol postupne nainštalovaný informačný systém firmy R&G Mielec.

Prevádzka

Vozidlá prvej série boli zaradené do premávky v máji 2012. V júli 2013 ich nasledovali autobusy z druhej dodávky. Autobusy SOR BN 9.5 premávali na linkách s menšími kapacitnými nárokmi a na linkách s obmedzenými priestorovými pomermi.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo vo februári 2021 v Nitre vyradené vozidlo NR-788GK, ktoré našlo ďalšie využitie na linkách MHD v Zlatých Moravciach. Zvyšné vozidlá jazdili až do konca roka 2021, kedy Arriva Nitra ukončila prevádzku liniek nitrianskej MHD.

Autobus NR-751GK bol následne preradený do prevádzky Arriva Trnava v Hlohovci a premával na linkách tamojšej MHD. Ďalšie štyri autobusy prvej série našli uplatnenie od januára 2023 na linkách MHD Malacky u dopravcu Arriva Mobility Solutions. Autobusy druhej série boli v roku 2022 odpredané výrobcovi SOR, ktorý dva autobusy následne predal dopravcovi Transdev Morava pre MHD Krnov a dve vozidlá Dopravnému podniku mesta Pardubice.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.