VozidláAutobusy mestských liniek (do roku 2022) › SOR NB 12 City (Arriva)

SOR NB 12 City z roku 2011 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2012 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2013 v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z roku 2012 v stave z roku 2015
SOR NBG 12 City

Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. Autobus oproti štandardným 12-metrovým vozidlám zaujal štvoricou dverí. Neskôr prišla na trh aj verzia s trojicou dverí.

Do nitrianskej mestskej dopravy boli v roku 2011 najskôr zakúpené dva pôvodne predvádzacie autobusy výrobcu a následne boli realizované niekoľkokusové dodávky nových autobusov. V roku 2018 bolo pre potreby nitrianskej MHD prenajaté jedno vozidlo SOR NBG 12 s pohonom na stlačený zemný plyn a v roku 2021 nedostatok autobusov zachraňovalo aj zapožičanie dvoch vozidiel z Ružomberka od dopravcu Arriva Liorbus.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City NR-118FX, NR-662FV 2008 – 2009 2011 2021 2
2. SOR NB 12 City NR-283GA, NR-284GA, NR-285GA, NR-543GA, NR-544GA 2011 2011 2021 5
3. SOR NB 12 City NR-721GK, NR-738GK, NR-755GK 2012 2012 2021 3
4. SOR NB 12 City NR-131GZ, NR-981GZ, NR-984GZ 2013 2013 2021 3
5. SOR NBG 12 City NR-443JT 2014 2018 2021 1
6. SOR NB 12 City RK-221BC, RK-018BD 2008 2021 2021 2
Spolu 2008 – 2014   16

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm (NB 12)
3330 mm (NBG 12)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
3 (4. séria)
Počet miest na sedenie 26 + 1 (1. – 3. a 6. séria)
34 + 1 (4. séria)
29 + 1 (NBG 12)
Počet miest na státie 54 (NBG 12)
Celkový počet miest ~ 102 + 1
83 + 1 (NBG 12)
Pohotovostná hmotnosť 9700 kg (1. – 2. a 6. séria)
10450 kg (3. séria)
10650 kg (4. séria)
11700 kg (NBG 12)
Motor Iveco Tector F4AE 3682E, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (NB 12)
FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602F, CNG, Euro 6, plynový radový šesťvalec (NBG 12)
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm (Tector)
213 kW / 2000 rpm (Cursor CNG)
Objem motora 5880 cm3 (Tector)
7800 cm3 (Cursor CNG)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6HP 504C, automatická, 6-stupňová s hydraulickým retardérom (NB 12)
ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (NBG 12)
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Voith BRA 132 DC80, portálová, hnacia (NB 12)
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (NBG 12)
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 (2. séria)
Webasto Spheros Citysphere (3. – 4. séria)

Fotografie

Opis

Dva kusy prvej série sa od všetkých ostatných naftových kusov odlišujú inými nátermi. Prototypová #NR-118FX je celobiela so žltými madlami a sivými stropmi, rovnako ako aj pôvodne pražská #NR-662FV. Tá má popri trojfarebnom Veolia nátere aj iný poťah sedadiel.

Pätica vozidiel z druhej série (GA) prišla v roku 2011 v červeno-sivom korporátnom nátere s logami Veolia za zadnou nápravou, ktoré boli v lete 2013 odstránené pre zmenu prevádzkovateľa MHD. Táto séria sa od prvej líši inými poťahmi sedadiel, červenými madlami aj iným rozložením palubnej dosky v kabíne vodiča (namiesto spoločného tlačidla pre trojicu dverí za prednou nápravou majú tieto kusy separátne ovládanie každých dverí). Netreba nespomenúť klimatizačnú jednotku Eberspächer Sütrak na streche, ktorá má rozvody do celého interiéru.

Autobusy tretej série (GK) prišli do Nitry súčasne so šesticou vozidiel SOR BN 9,5. Od druhej série sa odlišujú čiernym poklopom prednej masky, nižším sivým pásom v spodnej časti karosérie a úplne iným typom klimatizácie – Webasto Spheros Citysphere, ktorej má každý kus na streche dve jednotky. Majú tiež iný typ dverí a množstvo vzhľadových upgradov v interiéri: béžové stropy, sklené panely po bokoch dverí (nie však od podlahy, iba od výšky dopytových tlačidiel nahor) a iné poklopy servisných otvorov na motorovej veži. Trojica vozidiel z tejto série má v interiéri jeden nedostatok (ktorý zdieľa aj s plynovým kusom #NR-443JT) – jednoriadkový vnútorný transparent.

Štvrtá séria (GZ) zdedila akési „horšie vlastnosti“ druhej aj tretej série – po piatich najstarších bratoch zdedila menej vzhľadné vizuály prednej masky a spodnej časti karosérie, po trojici z tretej série menej výkonnú klimatizáciu bez rozvodov. Nápadný je aj o jeden menší počet dverí, ktorý opísali od druhej šestice SORov BN 9,5, ktoré prišli zároveň so štvrtou sériou typu NB 12. Výhodou tohto rozloženia dverí je väčší počet miest na sedenie, komplikuje to však nástup a výstup v centrálnych uzloch. Ďalšou odlišnosťou od tretej série sú celosklené panely po bokoch dverí a signalizácia nado dvermi SEC Infolux, ktorá namiesto piktogramov STOP a >[]< podsvieti text „zastavíme/nevystupovať.“

CNG verzia #NR-443JT je vzhľadovo aj motoricky úplne iná – vďaka CNG pohonu, a teda absentujúcej nádrži na naftu, má inak vyriešený interiér, ktorý má béžovú podlahu a strop, modré plastové sedadlá a sýtooranžové madlá. Taktiež má iný typ dverí než všetky ostatné SORy NB 12 v Nitre, nemá klimatizáciu a kabíne vodiča chýba sklo.

Prevádzka

Prvé dve pôvodom predvádzacie vozidlá boli do prevádzky zaradené vo februári 2011. O niekoľko mesiacov neskôr ich nasledovalo päť autobusov už vyrobených pre Nitru. V rokoch 2012 a 2013 sa zaradili do premávky dve trojkusové série vozidiel. Prenajaté plynové vozidlo bolo v Nitre nasadené do premávky koncom júna 2018. Dva autobusy z Ružomberka začali v Nitre jazdiť na jar 2021.

Vyraďovanie a likvidácia

Plynové vozidlo NBG 12 dojazdilo v októbri 2021, neskôr v roku 2022 bolo prenajaté košickému dopravnému podniku. Ostatné vozidlá premávali v Nitre do konca roka 2021, kedy Arriva Nitra ukončila prevádzkovanie liniek MHD Nitra. Dve vozidlá prenajaté od Arriva Liorbus sa vrátili späť do Ružomberka, kde už ďalšie využitie nenašli a boli vyradené.

Ďalšie využitie našlo vozidlo NR-738GK, ktoré v prvej polovici roka 2022 premávalo na linkách MHD Hlohovec v prevádzke Arriva Trnava. Neskôr (v 3/2024) bolo vozidlo predané dopravcovi AZ-Lines Nitra, ktorý ho využíval v MHD Pezinok.

Autobusy NR-131GZ, NR-981GZ, NR-984GZ odkúpil začiatkom roka 2023 dopravca SAD Prievidza, ktorý ich následne zaradil na linky MHD Prievidza. Autobus NR-721GK poputoval v roku 2023 k dopravcovi Arriva Nové Zámky, ktorý ho zaradil do MHD Nové Zámky. V marci 2024 tento dopravca získal aj autobus NR-755GK a zaradil ho na linky MHD Šurany.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR-662FVdo 2021NR-524LPod 2021

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.