Pôvodná nitrianska Karosa B 952E
Pôvodná nitrianska Karosa B 952E s logom Arriva
Karosa B 952E z Banskej Bystrice
Karosa B 952 v nátere Veolia Transport a s logom Arriva

Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy je nástupcom mestského autobusu Karosa B 932E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932 je použitie nového výrobného postupu. Zostavený skelet autobusu je ošetrený kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Do Nitry prišiel prvý autobus tohto typu v závere roka 2005. Jeho dodaniu predchádzalo testovanie jedného vozidla tohto typu v Nitre zapožičaného od žilinského DP začiatkom októbra 2005. V rokoch 2008 a 2012 doplnili vozidlový park nitrianskej mestskej dopravy aj ďalšie autobusy tohto typu, ktoré boli získané od dopravcov SAD Banská Bystrica a Veolia Transport Teplice. Na preklenutie akútneho nedostatku autobusov boli v roku 2020 získané ešte tri jazdené vozidlá z prevádzok Arriva Nové Zámky a Arriva Liorbus.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 NR-416DG december 2005 2006 2021 1
2. Karosa B 952E.1716 BB-995BS, BB-162CG 2004 – 2005 2008 2021 2
3. Karosa B 952E.1716, Karosa B 952.1714 NR-045ES, NR-411GJ, NR-009GK 2003 – 2004 2012 2018 – 2021 3
4. Karosa B 952E.1716 NZ-715BM, RK-997AU, RK-998AU 2004 – 2006 2020 2021 3
Spolu 2003 – 2006   9

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682D,
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, Euro III, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF 6S1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná
Nápravy Predná náprava: LIAZ
Zadná náprava: Meritor

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili pri type B 952 v gumenom tesnení, pri type B 952E technológiou lepenia. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Prvý autobus dodali v celobielom nátere. Autobusy od SAD Banská Bystrica boli lakované v klasickej bystrickej farebnej schéme.

Úpravy

Autobus NR-416DG dostal pred zaradením do premávky optický informačný systém R&G Mielec pozostávajúci z vonkajších transparentov a jedného vnútorného dispeja. Taktiež bol vybavený tarifným systémom rovnakej firmy.

Vozidlá z Teplíc dostali pred zaradením do premávky sivo-červený korporátny náter VTN.

Prevádzka

Prvý autobus sa zaradil do premávky 11. januára 2006. Autobusy z Banskej Bystrice sa zaradili do premávky o dva roky neskôr. V roku 2012 boli do prevádzky uvedené aj autobusy prevzaté z Teplíc a bratislavského Slovnaftu. Výpomocné vozidlá z Nových Zámkov a Liptovského Mikuláša sa do premávky zaradili v septembri 2020.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli v rokoch 2018 a 2019 vyradené dve jazdené vozidlá pôvodom z Teplíc. Zvyšné autobusy premávali až do konca roka 2021, kedy Arriva Nitra ukončila prevádzkovanie MHD Nitra. Ďalšie využitie už tieto autobusy nenašli.

Katalóg vozidiel

NR-416DG

NR-120GG NR-035EM

NR-045ES NR-411GJ NR-009GK

NZ-715BM RK-997AU RK-998AU

Legenda a štatistika

NR-416DGvyradené vozidlo: 9 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
BB-995BS NR-034EM2008 - 2011NR-120GGod 2011
BB-162CG NR-035EMod 2008 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.