Karosa ŠM 11 1608 v modrom nátere
Karosa ŠM 11 1608
Karosa ŠM 11 1630

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1965 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. V tejto dobe zažívala Nitra značný rozvoj, stavali sa nové sídliská, priemyselné zóny a bolo potrebné prepravovať stále viac cestujúcich. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11. Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1965 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Karoséria autobusu ŠM 11 sa neosvedčila ani pri dopravných nehodách - nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 11 1608 NR 20-94 1967 1967 (?) 1
2. Karosa ŠM 11 1608 NR 21-76 – NR 21-77, NR 21-96 1968 (?) 1968 (?) 3
3. Karosa ŠM 11 1608 NR 23-69 – NR 23-72, NR 23-85 1968 1968 (?) 5
4. Karosa ŠM 11 1608 NR 24-69 1969 1969 (?) 1
5. Karosa ŠM 11 1608, Karosa ŠM 11 1620 NR 25-91 – NR 25-93, NR 26-03, NR 26-96, NR 27-06, NR 27-48 – NR 27-49 1969 1969 (?) 8
6. Karosa ŠM 11 1620 NR 29-49 – NR 29-50 1970 1970 (?) 2
7. Karosa ŠM 11 1630 NR 33-72 – NR 33-73 1972 1972 (?) 2
8. Karosa ŠM 11 1630 NR 37-08 – NR 37-09, NR 39-38 1973 1973 (?) 3
9. Karosa ŠM 11 1630 NR 41-06 – NR 41-07, NR 41-29 – NR 41-30 1974 1974 (?) 4
10. Karosa ŠM 11 1630 NR 52-45 – NR 52-46, NR 52-64, NR 52-71, NR 52-82 – NR 52-84 1976 1976 (?) 7
11. Karosa ŠM 11 1630 NR 32-29 1972 1977 (?) 1
12. Karosa ŠM 11 1630 NR 57-38 – NR 57-42, NR 57-44 1977 1977 (?) 6
13. Karosa ŠM 11 1630 NR 63-40 – NR 63-41, NR 63-44 – NR 63-48, NR 63-54 – NR 63-58 1978 1978 (?) 12
14. Karosa ŠM 11 1630 NR 69-60 – NR 69-61, NR 69-99, NR 70-00 – NR 70-01, NR 70-06 – NR 70-07 1979 1979 (?) 7
15. Karosa ŠM 11 1630 NR 76-44, NR 76-80 – NR 76-81, NR 76-88 – NR 76-89, NR 77-41 – NR 77-42, NR 78-54, NR 79-30 1980 1980 (?) 9
16. Karosa ŠM 11 1630 NR 82-33 – NR 82-34, NR 82-93, NR 83-02 – NR 83-03, NR 83-11 – NR 83-14 1981 1981 (?) 9
Spolu 1967 – 1981   80

Technické parametre

Dĺžka 10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11135 mm (ŠM 11 1630)
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy 885 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie 59 (ŠM 11 1608)
67 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest 90 + 1 (ŠM 11 1608)
96 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg (ŠM 11 1608)
8720 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celková hmotnosť 15550 kg (ŠM 11 1630)
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora 132,4 kW / 2100 rpm (ŠM 11 1608)
148,5 kW / 2000 rpm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Objem motora 11150 cm3 (ŠM 11 1608)
11940 cm3 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2 M 70, automatická, 2-stupňová s hydromechanickým meničom
Pneumatiky 10 x 20"

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Jedno vozidlo bolo pri zadných dverách vybavené pokladňou pre sprievodcu. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien (najskôr bývali otváracie všetky bočné okná s jednou posuvnou časťou, posledné dodávky od r. 1979 už mali otváracie každé druhé okno, pričom posuvné časti boli dve). Na predom čele boli vedľa transparentu umiestnené vetracie klapky. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Výrobné série sa medzi sebou líšili nielen motorom, rozmermi a obsaditeľnosťou, ale aj vzhľadom. Typ 1608 sa vyznačoval vlnitými plechmi na bočniciach, transparentom nad prednými dvermi a mriežkou v spodnej časti prednej masky. Pri type 1620 boli vlnité plechy nahradené rovnými a červený pás na bočniciach autobusu posunutý vyššie. Transparent nad prednými dvermi nemal typ 1630. Zmenilo sa aj vyhotovenie nárazníkov a od r. 1979 v dolnej časti predných dverí zostalo už len jedno sklo. Prvý autobus ŠM 11 mal modro-biely náter, ostatné vozidlá (okrem jedného, ktorý bol tiež modro-biely) premávali v červeno-krémových farbách.

Úpravy

Vozidlá prechádzali generálnymi opravami. Počas GO sa typu 1608 vymieňali vlnité plechy za rovné.

Vyraďovanie a likvidácia

Karosy ŠM 11 boli vyradené do konca 80-tych rokov 20. storočia.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.