V roku 1958 odkúpili licenciu na autobusové karosérie typu Škoda 706 RTO Jelczańskie Zakłady Samochodowe v Poľsku, ktoré "RTO-čky" začali vyrábať s označením Jelcz 043. Išlo o medzimestský typ autobusu s dvomi ručne otváranými jednokrídlovými dverami. Podvozky a motory na autobusy Jelcz sa dovážali z Československa. Keďže poľské mestá v tom čase stále dovážali mestské verzie RTO-čiek z Československa, v roku 1963 vznikla úpravou typu Jelcz 043 aj mestská verzia, ktorá dostala označenie Jelcz MEX 272. Mestské autobusy exportované do Československa mali označenie Jelcz MEX 272 E. Linkové Jelcze vyrábané pre Československo niesli označenie Jelcz 041. Do nitrianskej MHD boli zakúpené 3 kusy mestskej verzie v roku 1974 a o rok neskôr 2 kusy "Ogórków" v linkovej verzii.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Jelcz MEX 272 E
NR 45-40 – NR 45-42
1974
1974
1979 – 1980
3
2.
Jelcz 041 CAR
NR 48-46 – NR 48-47
1975
1975
1979 – 1980
2
Spolu
1974 – 1975
5
Technické parametre
Dĺžka
10870 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2900 mm (272 E)
3080 mm (041)
Počet dverí
2 + 1 manipulačné pre vodiča (272 E)
1 + 1 manipulačné pre vodiča (041)
Počet miest na sedenie
28 + 2 (272 E)
48 + 2 (041)
Počet miest na státie
53 (272 E)
Celkový počet miest
81 + 2 (272 E)
48 + 2 (041)
Celková hmotnosť
14440 kg
Motor
LIAZ M 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
148 kW / 2000 rpm
Objem motora
11946 cm3
Maximálna rýchlosť
70 km/h (272 E)
80 km/h (041)
Prevodovka
Praga, manuálna, 5-stupňová
Pneumatiky
11 x 20"
Opis
Konštrukcia vozidla bola rovnaká ako pri type Škoda 706 RTO. Na podvodzku bola postavená oplechovaná karoséria zvnútra obložená sololitovými doskami. Sedadlá boli usporiadané priečne a vetranie interiéru zabezpečovali strešné vetráky a posuvné časti okien (na pravej každé okno, na ľavej každé druhé). Jelcze sa oproti "RTO-čkám" líšili najmä rozdielnym vyhotovením masky chladiča, vypuklými reflektormi, obrysovými svetlami na čelách a verzia CAR aj novými nápravami. Dva z troch nitrianskych Jelczov 272 E mali interiér v linkovom prevedení (rovnako ako verzia CAR) so sedadlami 2 + 2 a sieťkami na batožinu. Cestujúcim vo verzii 272 E slúžili dvoje elektropneumaticky ovládané dvojdielne dvere, ktoré sa otvárali dovnútra, vo verzii CAR to boli jedny dvojdielne dvere.
Prevádzka
Autobusy Jelcz MEX 272 E sa zaradili do premávky na konci roku 1974. Vozidlá vo verzii 041 CAR premávali na linke 4.
Vyraďovanie a likvidácia
Všetky Jelcze boli vyradené v rokoch 1979 - 1980. Vozidlo NR 45-41 slúžilo po vyradení ako zásobovacie pre obchod s textilom.