Kĺbový autobus Karosa ŠM 16,5 bol odvodený od "krátkeho" autobusu ŠM 11. Prototyp bol vyrobený už v roku 1966, overovacia séria v roku 1968. Celkovo bolo v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto a Orličane Choceň vyrobených iba 16 autobusov tohto typu (1 prototyp + 15-kusová overovacia séria) pre nedostatok výrobnej kapacity. Podobne ako trolejbus Škoda T 11, ani tento typ nemal veľkú budúcnosť a nedostal sa do sériovej výroby. Štyri kusy týchto autobusov sa zaradili do premávky aj v nitrianskej MHD, neskôr k nim pribudol aj piaty kus z bratislavského dopravného závodu 801.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa ŠM 16,5
NR 24-97 – NR 24-98, NR 25-15 – NR 25-16
1969
1969
1978
4
2.
Karosa ŠM 16,5
NR 29-63
1969
1970
1978
1
Spolu
1969
5
Technické parametre
Dĺžka
16600 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2955 mm
Výška podlahy
800 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
50+2
Počet miest na státie
80
Celkový počet miest
130+2
150+2 (v dopravnej špičke)
Pohotovostná hmotnosť
10920 kg
Celková hmotnosť
20100 kg
Motor
Škoda ML 630, naftový, vodou chladený radový šesťvalec
Výkon motora
132 kW / 2150 rpm
Objem motora
11150 cm3
Maximálna rýchlosť
65 km/h
Prevodovka
Praga 2M70, automatická, 2-stupňová s hydromechanickým meničom
Tieto autobusy boli prvými kĺbovým vozidlami, ktoré sa ukázali v mestskej hromadnej doprave v Nitre. Mali podobný vzhľad ako "krátka" verzia ŠM 11, od ktorej boli odvodené. Karoséria bola polosamonosnej panelovej konštrukcie. Bočnice boli oplechované vlnitým plechom. V pravej bočnici bolo štvoro elektropneumaticky ovládaných skladacích dverí. Prvé a štvrté dvere boli trojkrídlové, druhé a tretie boli štvokrídlové. Stanovište vodiča bolo čiastočne presklené. Pri zadných dverách bola umiestnená pokladňa pre sprievodcu. Vetranie interiéru zabezpečovali posuvné časti bočných okien a strešné vetráky. Na prednom čele vedľa transparentu boli otváracie vetracie klapky zabezpečujúce vetranie pracoviska vodiča. Autobus mal automatickú prevodovku Praga 2 M 70 a motor ML 630 umiestnený pod podlahou predného článku a poháňajúci strednú nápravu. Zadná náprava bola rovnakého prevedenia ako predná, natáčaná bola tiahlami od kĺbu.
Úpravy
Autobusy po opravách dostali nový náter, spodný červený pás bol rozšírený až po deliacu lištu, pás pod oknami bol tiež rozšírený po podokennú lištu. Vozidlá tiež dostali nové mechy kĺbov.
Prevádzka
Prvé 4 autobusy boli dodané začiatkom roku 1969, piaty bol do Nitry presunutý v roku 1970. Vypravované boli prevažne na linky do Krškán.
Vyraďovanie a likvidácia
Karosy ŠM 16,5 boli vyradené v roku 1978 a boli nahradené maďarskými Ikarusmi 280.