Úvod

Iveco Crossway je model prímestského autobusu, ktorý vo výrobe nahradil predchádzajúci model Irisbus Crossway. Vyrábaný je od roku 2014 vo vysokomýtskej továrni Iveco Czech Republic. Autobusy Iveco Crossway sú vyrábané v dĺžkach 10,8 m, 12 m a 13 m. Vozidlá Crossway sú vyrábané v prevedení školského autobusu (Pop), prímestského autobusu (Line) a prímestského autobusu určeného pre dlhšie trasy (Pro). Okrem vozidiel s naftovým pohonom sú v ponuke aj vozidlá s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG).

Prvé autobusy tohto typu zakúpil dopravca Arriva Nitra v roku 2017. V rokoch 2017 až 2019 ich zakúpil celkom 13 kusov.

V roku 2023 zakúpil dopravca Arriva Nové Zámky 43 autobusov tohto typu, ktoré boli prerozdelené do prevádzok oboch regionálnych dopravcov v Nitrianskom kraji.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway Line 12M NR-628JB, NR-684JB, NR-703JB 2017 2017 3
2. Iveco Crossway Line 12M NR-551JR, NR-600JR, NR-599JR 2018 2018 3
3. Iveco Crossway Line 12M NR-204KG, NR-207KG, NR-217KG, NR-227KG, NR-286KG, NR-287KG, NR-317KG 2019 2019 7
4. Iveco Crossway Line 12M NZ-287GY, NZ-152HT, NZ-670HX, NZ-193IL, NZ-250IL, NZ-473IL, NZ-474IL, NZ-476IL, NZ-587IL, NZ-591IL, NZ-675IL, NZ-676IL, NZ-678IL, NZ-680IL, NZ-682IL, NZ-688IL, NZ-690IL, NZ-692IL, NZ-693IL, NZ-694IL, NZ-697IL, NZ-747IL, NZ-748IL, NZ-751IL, NZ-752IL, NZ-753IL, NZ-754IL, NZ-755IL, NZ-762IL, NZ-764IL, NZ-765IL, NZ-766IL, NZ-771IL, NZ-773IL, NZ-775IL, NZ-778IL, NZ-802IL, NZ-812IL, NZ-813IL, NZ-814IL, NZ-817IL, NZ-818IL, NZ-819IL 2023 2023 od 2024 43
5. ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ? 10
Spolu 2017 – 2023   66

Technické parametre

Dĺžka 12097 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3370 mm
Výška s klimatizáciou 3460 mm
Výška podlahy 860 mm
Rázvor 6200 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 49 + 1
Počet miest na státie 36
Celkový počet miest 85 + 1
Celková hmotnosť 19 000 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaným
Výkon motora 235 kW
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1250 - 1700 ot
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1010BO, manuálna, 6-stupňová, retardér Telma
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Klimatizácia Thermo King Athenia MkII S-805 (r. v. 2017 - 2019)
Thermo King Athenia MkIII S-805 (r. v. 2023)

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú hypoidnú druhú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí (prvé jednokrídlové, druhé dvojkrídlové). Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich linkové sedadlá Lineo s textilným čalúnením v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminátovými panelmi. Na deliace priečky taktiež použili laminát. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny. Vo vozidlách z roku 2023 umiestnili nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Prídržné tyče v interiéri nalakovali žltou farbou. Tlačidlá STOP umiestnili na prídržných tyčiach. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom. Vozidlá z roku 2023 vybavili uzavretou inovovanou kabínkou. Od roku 2019 vybavili pracovisko vodiča chaldničkou pre vodiča. Vozidlá z roku 2023 vybavili interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú za čelným sklom.

Na osvetlenie interiéru použili stropné svietidlá s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvojicou strešných klapiek a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením a vykurovacími telesami v interiéri. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj pomocou determálnych okien, okenných zácloniek a strešnej klimatizačnej jednotky Thermo King s možnosťou chladenia aj vykurovania.

Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom od firmy R&G s LED transparentmi. Vozidlá z roku 2023 vybavili Bustec s LED transparentami a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom od firmy R&G resp. od roku 2023 palubným počítačom od firmy Transdata Vesna. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Vozidlá dodali v nátere tyrkysovo-krémovom nátere Arriva s reflexným prúžkom pod oknami. Od roku 2019 vozidlá dodávali v novšom modrom nátere Arriva taktiež s reflexným prúžkom.

Úpravy

Začiatkom roku 2022 dostali všetky autobusy palubné počítače EMTest Mijola 126i

Prevádzka

Vozidlá dopravcu Arriva Nitra sa po zaradení do premávky objavili najmä na vyťažených linkách v okresoch Nitra, Zlaté Moravce a Topoľčany, kde nahradili staršie 12-metrové resp. prípadne 15-metrové autobusy.

V roku 2023 po dodávke 43 nových autobusov sa začali tieto autobusy vyskytovať aj na linkách dopravcu Arriva Nové Zámky. Časť nových autobusov bola zaradená aj na výkony dopravcu Arriva Nitra, ktorý nimi nahradil staršie 12-metrové autobusy. Autobusy zo starších sérii boli tak preradené na kratšie obehy, kde nahradili ešte staršie autobusy.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.