Úvod

Diaľkový autobus Irisbus Arway 12M pre kratšiu diaľkovú dopravu pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Rad autobusov Arway bol nástupcom autobusov Karosa radu 900 a na trh prišiel v roku 2006. Vyrábal sa v dĺžkach 10,6, 12 , 12,8 a 15 m v roku 2014 ho nahradil inovovaný rad Iveco Crossway PRO s motormi Euro 6.

Dopravca SAD Nitra pre potreby diaľkových liniek zakúpil jedno vozidlo tohto typu v roku 2008.

V roku 2015 dopravca Arriva Nové Zámky nakúpil 8 jazdených vozidiel tohto typu pôvodom z Rakúska.

Na konci leta 2024 sa na linky v okolí Štúrova zaradili 6 autobusy tohto typu prenajaté od dopravcu SAD Zvolen.

V decembri 2024 začali na spojoch subdodávateľa DOB BUS začal premávať jeden autobus tohto typu od dopravcu BAVARIA SPORT TEAM

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Arway 12M NR-133EJ 2008 2008 2023 1
2. Irisbus Arway 12M NZ-928FH, NZ-991FH, NZ-347FI, NZ-359FI, NZ-892FI, NZ-062FJ, NZ-451FJ, NZ-489FJ 2006 2015 2020 – 2022 8
3. Irisbus Arway 12M ZV-258CM, ZV-116CN, ZV-156CN, ZV-283CI, ZV-405CI 2012 2024 5
4. Irisbus Arway 12M ZV-155CN 2012 2024 1
Spolu 2006 – 2012   15

Technické parametre

Dĺžka 11991 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3395 mm
Rázvor 6200mm
Motor FPT Industrial Cursor 8, Euro 4, vodou chladený preplňovaný radový šesťvalec
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Nápravy predná: Irisbus RI75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového vysokopodlažného autobusu zhotovili z oceľových profilov. Predné čelo a strechu, zhotovené z oceľových výliskov, pripevnili k skeletu technológiou zvárania. Bočné plechy a zadné čelo ku karosérií pripevnili technológiu lepenia. Antikoróznu ochranu karosérie zabezpečili kataforéznym kúpeľom. Naftový motor Iveco Cursor umiestnili pod podlahou v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom manuálnej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili dvojicou jednokrídlových dverí. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili polohovateľnými sedadlami s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Bočnice, strop a deliace priečky vyhotovili z laminátových panelov. Nad sedadlá pre cestujúcich umiestnili police s pevným dnom, určené pre príručnú batožinu. Prepravu rozmernejšej batožiny umožnili v batožinovom priestore pod podlahou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou žiarivkových svietidiel zapustených do obloženia stropu a nastaviteľným individuálnym osvetlením nad každou dvojicou sedadiel. Prídržné tyče vyhotovili v sivej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne uzavretou kabínkou.

Vetranie interiéru zabezpečili dvojicou strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky.

Úpravy

Vozidlo bolo v roku 2015 prelakované do vizuálu "Arriva Express".

Prevádzka

Vozidlo sa spočiatku objavovalo hlavne na ďiaľkových linkách a zájazdoch. Po postupnom zrušení diaľkových liniek začalo vozidlo premávať na všetkých prímestských linkách, ktoré vypravuje vozovňa Zlaté Moravce.

Katalóg vozidiel

NR-133EJ

NZ-928FH NZ-991FH NZ-347FI NZ-359FI NZ-892FI NZ-062FJ NZ-451FJ NZ-489FJ

ZV-258CM ZV-116CN ZV-156CN ZV-283CI ZV-405CI

ZV-155CN

Legenda a štatistika

ZV-258CMnevyradené vozidlo: 6 (40 %)
NR-133EJvyradené vozidlo: 9 (60 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.