Úvod

Diaľkový autobus Irisbus Arway 12M pre kratšiu diaľkovú dopravu pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Rad autobusov Arway bol nástupcom autobusov Karosa radu 900 a na trh prišiel v roku 2006. Vyrábal sa v dĺžkach 10,6, 12 , 12,8 a 15 m v roku 2014 ho nahradil inovovaný rad Iveco Crossway PRO s motormi Euro 6.

Dopravca SAD Nitra pre potreby diaľkových liniek zakúpil jedno vozidlo tohto typu v roku 2008.

V roku 2015 dopravca Arriva Nové Zámky nakúpil 8 jazdených vozidiel tohto typu pôvodom z Rakúska.

Na konci leta 2024 sa na linky v okolí Štúrova zaradili 3 autobusy tohto typu pôvodom od dopravcu SAD Zvolen.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Arway 12M NR-133EJ 2008 2008 2023 1
2. Irisbus Arway 12M NZ-928FH, NZ-991FH, NZ-347FI, NZ-359FI, NZ-892FI, NZ-062FJ, NZ-451FJ, NZ-489FJ 2006 2015 2020 – 2022 8
3. Irisbus Arway 12M ZV-258CM, ZV-116CN, ZV-156CN 2012 2024 3
Spolu 2006 – 2012   12

Technické parametre

Dĺžka 11991 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3395 mm
Rázvor 6200mm
Motor FPT Industrial Cursor 8, Euro 4, vodou chladený preplňovaný radový šesťvalec
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Nápravy predná: Irisbus RI75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového vysokopodlažného autobusu zhotovili z oceľových profilov. Predné čelo a strechu, zhotovené z oceľových výliskov, pripevnili k skeletu technológiou zvárania. Bočné plechy a zadné čelo ku karosérií pripevnili technológiu lepenia. Antikoróznu ochranu karosérie zabezpečili kataforéznym kúpeľom. Naftový motor Iveco Cursor umiestnili pod podlahou v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom manuálnej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili dvojicou jednokrídlových dverí. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili polohovateľnými sedadlami s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Bočnice, strop a deliace priečky vyhotovili z laminátových panelov. Nad sedadlá pre cestujúcich umiestnili police s pevným dnom, určené pre príručnú batožinu. Prepravu rozmernejšej batožiny umožnili v batožinovom priestore pod podlahou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou žiarivkových svietidiel zapustených do obloženia stropu a nastaviteľným individuálnym osvetlením nad každou dvojicou sedadiel. Prídržné tyče vyhotovili v sivej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne uzavretou kabínkou.

Vetranie interiéru zabezpečili dvojicou strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky.

Úpravy

Vozidlo bolo v roku 2015 prelakované do vizuálu "Arriva Express".

Prevádzka

Vozidlo sa spočiatku objavovalo hlavne na ďiaľkových linkách a zájazdoch. Po postupnom zrušení diaľkových liniek začalo vozidlo premávať na všetkých prímestských linkách, ktoré vypravuje vozovňa Zlaté Moravce.

Katalóg vozidiel

NR-133EJ

NZ-928FH NZ-991FH NZ-347FI NZ-359FI NZ-892FI NZ-062FJ NZ-451FJ NZ-489FJ

ZV-258CM ZV-116CN ZV-156CN

Legenda a štatistika

ZV-258CMnevyradené vozidlo: 3 (25 %)
NR-133EJvyradené vozidlo: 9 (75 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.