Úvod

Autobusy Mercedes-Benz O 345 so stredne vysokou podlahou vyrábal turecký závod Mercedes-Benz v Istanbule od roku 1996. Mercedes-Benz Türk (do roku 1990 Otomarsan) vyrábal autobusy Mercedes-Benz od roku 1968. Z mestských autobusov to boli typy O 302, O 302 T a O 325. Nový typový rad O 345 zahŕňal mestské, linkové aj turistické autobusy. V roku 2001 bolo označenie O 345 nahradené obchodným názvom Conecto. Tieto autobusy sa vyrábali až do roku 2007, kedy bol na trh uvedený nízkopodlažný rad autobusov Conecto.

Po privatizácii SAD Nitra sa v roku 2003 začala obnova prestarnutého vozidlového parku MHD autobusmi Mercedes-Benz O 345 C / Conecto C. Celkovo bolo v roku 2003 zakúpených 5 kusov týchto autobusov do vozidlového parku nitrianskej MHD. Niekoľko vozidiel bolo zakúpených aj pre diaľkovú dopravu a realizovaná bola aj väčšia dodávka vozidiel Conecto pre prímestskú dopravu. Nitra bola jediným mestom na Slovensku, kde autobusy tohto typového radu premávali v mestskej doprave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes - Benz O 345 NR-551CA, NR-552CA 2001 2003 2014 – 2021 2
2. Mercedes - Benz Conecto C NR-607CF, NR-608CF, NR-609CF 2003 2003 2021 3
Spolu 2001 – 2003   5

Technické parametre

Dĺžka 11915 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2994 mm
Výška podlahy 606 mm
646 mm pri zadných dverách
Rázvor 5875 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 35 + 1
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11400 kg (1. séria)
11870 kg (2. séria)
Motor MB OM 447 hLA, EURO 2, naftový šesťvalec (1. séria)
MB OM 457 hLA, EURO 3, naftový šesťvalec (2. séria)
Výkon motora 184 kW / 2200 rpm (1. séria)
185 kW / 2000 rpm (2. séria)
Objem motora 11967 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka VOITH D 864.3, automatická, 4-stupňová
Riadenie MB LS 6
Nápravy predná: MB VO 4/34 DL-7
zadná: MB HO 7/10 D-11,5 (1. séria)
zadná: ZF AV 132 (2. séria)

Fotografie

Opis

Prvé dva autobusy boli dodané v zelenom nátere s bielymi šikmými pruhmi. Druhá séria už bola dodaná v čistobielom nátere. Oproti prvej sérii má mierne upravenú karosériu (napr. na pravom boku za zadnými dverami už nie je okno, ako pri prvej sérii). Autobusy majú troje dvojdielne dvere otvárajúce sa dovnútra. Pri každých dverách je jeden schod, pri zadných dverách je podlaha o niečo vyššie ako pri ostatných. Cestujúcim sú v interiéri k dispozícii plastové sedadlá s textilným poťahom. Vetranie je zabezpečené strešnými vetrákmi a veľkými posuvnými vetračkami na oknách.

Úpravy

Prvou významnejšou úpravou týchto autobusov bola montáž linkového informačného systému R&G Mielec na konci roku 2003. Patrili k prvým autobusom, ktoré boli v Nitre týmto systémom vybavené. Informačný systém pozostáva z čelného, bočného, zadného a vnútorného transparentu. Autobusy z prvej dodávky dostali čelné transparenty užšie ako ostatné autobusy, pretože širší sa tam nezmestil. Súčasťou informačného systému je aj palubný počítač a systém pre tarifné vybavenie cestujúcich, tieto časti však boli nainštalované už pred zaradením do premávky.

Autobus NR-551CA počas opravy v roku 2013 dostal nový sivo-červený náter.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá boli sprevádzkované v apríli 2003, zvyšné tri ich nasledovali v novembri toho istého roka. Autobusy boli vypravované na všetkých linkách, kde sa bežne vypravovali krátke vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo NR-552CA bolo začiatkom roka 2014 preradené na prímestskú dopravu. Zvyšné vozidlá premávali na linkách MHD Nitra až do konca roka 2021, kedy Arriva Nitra ukončila prevádzkovanie nitrianskej MHD.

Katalóg vozidiel

NR-551CA NR-552CA

NR-607CF NR-608CF NR-609CF

Legenda a štatistika

NR-551CAvyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.