Úvod

Autobusy SOR radu NS sa v premávke začali objavovať v roku 2016. Z hľadiska funkčnosti, komfortu aj dizajnu sa mali stať nástupcami autobusov SOR radu NB, ktorých sa približne od roku 2020 objavuje v uliciach stredoeurópskych miest čoraz menej. Autorom nového „mimozemského“ dizajnu radu NS je český architekt Patrik Kotas, ktorý sa podpísal napríklad aj pod dizajn električiek Škoda 15T alebo súprav metra Siemens M1.

Plne nízkopodlažné dvojnápravové autobusy SOR NS 12 začal ich libchavský výrobca produkovať v druhej polovici roka 2016. Napriek tomu, že mal v tom čase na konte vyše tisíc vyrobených typov NB 12 a NB 18 s naftovým pohonom, prvým vyrobeným kusom radu NS bol plne elektrický autobus. Jednalo sa o SOR NS 12 Electric, ktorý sa spočiatku označoval ako ENS 12. To sa zmenilo o rok neskôr pri odštartovaní sériovej výroby.

Ešte predtým sa však vo výrobných halách firmy SOR objavil aj jeden naftový agregát, ktorý bol určený pre karosériu radu NS. Prvý (a pre dlhý čas posledný) vyrobený kus s naftovým motorom FPT Industrial Tector bol od roku 2018 postupne zapožičiavaný rôznym dopravcom v Českej republike, vrátane dopravných podnikov miest Brna, Hradca Králové a Liberca. Druhý naftový kus uzrel svetlo sveta až na jar 2019.

Medzitým sa však spoločnosti SOR podarilo predať desiatky elektrických verzií autobusu SOR NS 12. Šestnásť z nich si dokonca našlo svoje miesto v neďalekej Bratislave. Po veľkom záujme o novú generáciu českých autobusov sa začala aj sériová výroba naftových verzií, ktoré sa atypicky označujú ako SOR NS 12 Diesel. Napriek tomu, že SOR v minulosti pri číslovaní vozidiel nedbal na presný podtyp, v prípade tohto typu vedie dve nezávislé kategórie výrobných čísel pre podtypy NS 12 Electric a NS 12 Diesel.

Na konci roka 2021 bolo vyrobených vyše 100 kusov naftových autobusov SOR NS 12 Diesel. Dvadsať kusov s výrobnými číslami 098 až 117 sa koncom roka 2021 dostalo aj do Nitry – na pravidelné linky nitrianskej MHD vychádzajú každé ráno od začiatku roka 2022.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 Diesel 251 – 270 2021 2022 20
Spolu 2021   20

Technické parametre

Dĺžka 12000
Šírka 2550
Výška 2995
Výška podlahy 340
Rázvor 5900
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 32 + 1
Počet miest na státie 72
Celkový počet miest 104 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10690 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 520

Fotografie

Opis

Spoločnosť Transdev, ktorá sa na prelome rokov 2021 a 2022 stala prevádzkovateľom MHD v Nitre, si pred začiatkom svojho pôsobenia objednala dvadsať autobusov typu SOR NS 12 Diesel. Vozidlá s výrobnými číslami 098 až 117 eviduje ako čísla #251 – #270.

Jednotlivé kusy sa od seba z hľadiska výbavy vôbec nelíšia. Z libchavskej fabriky prišli v závere roka 2021 v identickej konfigurácii a vzhľade.

Obe série sú vybavené motorom FPT Industrial Tector 7 s výkonom 210 kW (286 PS), šesťstupňovou automatickou prevodovkou ZF EcoLife 6 a pohonom zadných kolies. Do interiéru osadili 32 sedadiel pre cestujúcich, čím minimalizovali priestor vyhradený pre používateľov invalidného vozíka či cestujúcich s detským kočíkom.

Všetky autobusy nalakovali do nitrianskeho vzhľadu s bledomodrou farbou pod oknami a bielou nad oknami. Predné aj zadné čelo je na tomto type modro-strieborné. Interiér vybavili sivou podlahou so žltými plochami s piktogramami a sedadlá potiahli červeným vzorovaným čalúnením.

Tyče v autobusoch sú hliníkové v lesklom striebornom laku. Vo vrchnej časti sú upevnené medzi plastovým pruhom, ktorý ukrýva LED osvetľovacie trubice, a béžovými stropnými krytmi.

Kabína vodiča je vybavená ergonomickým sedadlom ISRI a palubnou doskou VDO+ s možnosťou centrálneho aj dopytového ovládania dverí a malým displejom na kontrolu aktuálneho stavu vozidla. Klimatizácia je automatická a bez zásahu vodiča udržiava teplotu vo vozidle na maximálnej hodnote 26 stupňov celzia.

Centrálnym prvkom optického, akustického aj tarifného systému je palubný počítač od výrobcu BUSE radu BS 300, ktorý posiela informácie na čelnú elektronickú tabuľu BS 310/5, bočnú tabuľu BS 310/4 a dvojicu malých linkových tabúľ BS 310/1, z ktorých jedna je umiestnená v rohu zadného okna a druhá je za kabínou vodiča na ľavej strane autobusu. Vo vnútri autobusu je vpredu zavesený LED panel BS 190, v blízkosti stredných dverí visí zo stropu dvojica LCD displejov BS 370, ktoré zobrazujú zoznam zastávok aj možnosti prestupov. Pri stredných a zadných dverách sa nachádza dvojica označovačov Telmax.

Prevádzka

Všetky autobusy mestskej hromadnej dopravy v Nitre sú deponované vo vozovni Mlynárce v západnej časti Štúrovej ulice. Väčšina vozidiel typov SOR NS 12 Diesel a SOR NB 12 City je rozmiestnená do dvoch zadelení – jedno z nich vypravuje celodenné poradia, druhé, naopak, delené (špičkové) poradia. Autobusy tohto typu sa v nitrianskej sieti pravidelne objavujú na takmer všetkých spojoch liniek 6, 8, 9, 13, 15, 19, 22, 25 a 99, na niektorých spojoch liniek 1, 2, 7, 10, 14, 17, 18, 24, 27, 32 a 33 a výnimočne aj na linkách 4, 11, 12, 21 a 26.

Katalóg vozidiel

251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270

Legenda a štatistika

251nevyradené vozidlo: 20 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.