Plne nízkopodlažné dvojnápravové autobusy SOR NS 12 začal ich libchavský výrobca produkovať v druhej polovici roka 2016. Napriek tomu, že mal v tom čase na konte vyše tisíc vyrobených typov NB 12 a NB 18 s naftovým pohonom, prvým vyrobeným kusom radu NS bol plne elektrický autobus. Jednalo sa o SOR NS 12 Electric, ktorý sa spočiatku označoval ako ENS 12. To sa zmenilo o rok neskôr pri odštartovaní sériovej výroby.
Ešte predtým sa však vo výrobných halách firmy SOR objavil aj jeden naftový agregát, ktorý bol určený pre karosériu radu NS. Prvý (a pre dlhý čas posledný) vyrobený kus s naftovým motorom FPT Industrial Tector bol od roku 2018 postupne zapožičiavaný rôznym dopravcom v Českej republike, vrátane dopravných podnikov miest Brna, Hradca Králové a Liberca. Druhý naftový kus uzrel svetlo sveta až na jar 2019.
Medzitým sa však spoločnosti SOR podarilo predať desiatky elektrických verzií autobusu SOR NS 12. Šestnásť z nich si dokonca našlo svoje miesto v neďalekej Bratislave. Po veľkom záujme o novú generáciu českých autobusov sa začala aj sériová výroba naftových verzií, ktoré sa atypicky označujú ako SOR NS 12 Diesel. Napriek tomu, že SOR v minulosti pri číslovaní vozidiel nedbal na presný podtyp, v prípade tohto typu vedie dve nezávislé kategórie výrobných čísel pre podtypy NS 12 Electric a NS 12 Diesel.
Na konci roka 2021 bolo vyrobených vyše 100 kusov naftových autobusov SOR NS 12 Diesel. Dvadsať kusov s výrobnými číslami 098 až 117 sa koncom roka 2021 dostalo aj do Nitry – na pravidelné linky nitrianskej MHD vychádzajú každé ráno od začiatku roka 2022.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | SOR NS 12 Diesel | 251 – 270 | 2021 | 2022 | — | 20 |
Spolu | 2021 | 20 |
Dĺžka | 12000 |
---|---|
Šírka | 2550 |
Výška | 2995 |
Výška podlahy | 340 |
Rázvor | 5900 |
Počet dverí | 3 |
Počet miest na sedenie | 32 + 1 |
Počet miest na státie | 72 |
Celkový počet miest | 104 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 10690 kg |
Motor | FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním |
Výkon motora | 210 kW / 2500 rpm |
---|---|
Objem motora | 6728 cm3 |
Krútiaci moment motora | 1000 Nm / 1250 rpm |
Maximálna rýchlosť | 80 |
Prevodovka | ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom |
Riadenie | RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Nápravy | predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia |
Pneumatiky | 275/70 R 22,5 |
Klimatizácia | Eberspächer AC 520 |