Úvod

Nízkopodlažný 12-metrový autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro vyrába nemecký výrobca EvoBus GmbH od roku 1997. Predstavuje nástupcu typu O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro s novými motormi a vylepšeným dizajnom. Do roku 2008 spoločnosť vyrobila 20000 autobusov tohto radu.

Autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro bol zakúpený do nitrianskej MHD za finančnej podpory zo strany mesta Nitra. Tento autobus bol určený na linku slúžiacu prednostne telesne postihnutým obyvateľom. Nahradil dožívajúcu Karosu B 731, ktorá premávala na tejto linke a bola upravená aj na prevoz invalidných vozíkov.

V rokoch 2005 - 2006 sa v nitrianskej mestskej doprave dlhodobo testoval aj prezentačný autobus Mercedes-Benz Citaro CNG s pohonom na stlačený zemný plyn.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes - Benz O 530 Citaro NR-220BY 2002 2002 2021 1
Spolu 2002   1

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3100 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95
Pohotovostná hmotnosť 9800 kg
Motor Mercedes-Benz OM 906 LA, Euro 3, naftový
Výkon motora 205 kW / 2200 rpm
Objem motora 6374 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1200 - 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 98 km/h
Prevodovka Voith D 864.3, automatická, 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: VO 4/39 CL-7,5, tuhá
zadná: ZF AV 132/80, portálová, hnacia

Fotografie

Opis

Autobus má moderný vzhľad a je striebornej farby. Od dodania bol vybavený elektronickým linkovým informačným systémom, ktorý pozostáva z čelného, bočného a zadného transparentu a jeden transparent s číslom linky sa nachádza aj na ľavej strane vozidla. Bol tak prvým vozidlom v nitrianskej MHD s elektronickými transparentami. Vozidlo má troje dvojkrídlové dvere. Prvé sa otvárajú dovnútra. Stredné dvere sú predsuvné a je pri nich umiestnená aj plošina na uľahčenie nakladania/vykladania invalidných vozíkov. Nad zadným oknom z vonkajšej strany je umiestnená kamera, ktorá umožňuje vodičovi sledovať čo sa deje za vozidlom.

Úpravy

Pôvodný optický informačný systém bol v lete 2013 vymenený za informačný systém firmy R&G Mielec.

Prevádzka

Autobus bol pôvodne vypravovaný výlučne na linku č. 28, ktorá premávala prednostne pre telesne postihnutých. Neskôr premával aj na ostatných linkách.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobus dojazdil na konci roka 2021 spolu s ostatnými mestskými vozidlami dopravcu Arriva Nitra.

Katalóg vozidiel

NR-220BY

Legenda a štatistika

NR-220BYvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.