Každému, kto plánuje v týchto dňoch využiť železničnú dopravu na Ponitrí odporúčam si nechať rezervu 60-120 minút, v závislosti od cieľu cesty.
Na väčšine vlakov premávajú klasické súpravy, ktoré nestíhajú obraty a následne sa tento marazmus zacyklí a počas celého dňa sa meškanie prenáša.
Moja dnešná skúsenosť z rána:
Idem na REx do Leopoldova z odchodom 8:07 a následne plánujem prestúpiť na Považan do TN. Súprava, ktorá na REx prechádza z Os z Nových Zámkov opúšťa Nové Zámky včas. Zostavená je z posunovacej mašiny 736.1 a 2 Bymakov. Keďže opačný Os z Leopodlova o 6:07 mešká asi 15 minút (neviem či 861 alebo stará súprava), čiže križovanie prekladajú do Komjatíc, kde musí Os do Nitry ešte chvíľu čakať. Chytí prvých 9 minút. To by ešte problém nebolo, keďže v Nitre by sa to dalo stiahnúť 8 minútovým pobytom na menšie meškanie. Lenže keďže ide klasická súprava s oveľa horšiou dynamikou jazdy, tak vlak prichádza s 12 minútovým meškaním o 8:11. Človek by povedal, že za 2 minúty sa vymenia cestujúci a 8:13 by odišiel vlak so 6 minútovým meškaním, lenže to by nemohla ani na REx o 7:07 z Trnavy ísť klasická súprava, ktorá meškala asi 15 minút, ktoré chytila pravdepodobne tým, že súprava, ktorá obratuje na REx od 7:07 z Trnavy taktiež musela v Hlohovci čakať na spomínaný Os z Trnavy s odchodom o 6:07. Čerešničkou na torte je cez 30 minút meškajúci Os z Topoľčian (prekvapivo v zložení 861.028). REx 8:07 teda odchádza z Nitry o približne 8:22 s 15 minútovým meškaním, čo šance na stihnutie včas idúceho Považana znižuje takmen na 0%. Cestujúci, ktorí chceli ísť zo Zbehov na Prievidzu boli ešte v Nitre upozornení, že ich Bojnice čakať nebudú a majú použiť osobák (meškanie v cieli cesty ~60 min). V Zbehoch teda môj REx nekrižuje, avšak na katastrofálny stav infraštruktúry sa vlečieme po POTR 10km/h. Opačný Os s odchodom o 8:07 z Trnavy má šťastie. Meškáme tak veľa, že stíhajú ho z Hlohovca ešte pustiť do Rišňoviec, čiže ide až po Nitru +/- včas. Tesne pred Hlohovcom prechádza vlakom vlakvedúci a všetkých sa pýta kam smeruje. Odpovedám, že do Trenčína, na čo mi automaticky dáva do ruky meškanku, ak by som ju náhodou potreboval. Prichádzame do Hlohovca, keď na mape ŽSR sledujem, že Považana naozaj odišiel s 5 min meškaním z Leopoldova. My meškáme 19 minút, ktoré vzniklo vďaka POTR a zlej dynamike jazdy 736.1. Pokračujem do Trnavy, keďže 40 minút v Leopoldove neplánujem tráviť. Do Trnavy REx prichádza asi 9:12, teda 5 minút po plánovom odchode naspäť. Premýšľam, že ak mašina obehne súpravu za 10 min., tak príde do Nitry akúrat tak, že zase zacyklí tento scenár s REx o 10:07. To som ale nerátal s tým, že kapacita stanice Trnava je malá a 736 musela počkať na IC o 9:21 do Bratislavy, aby mohla začať obiehať. Medzičasom prišiel aj REx do Trenčína, na ktorý som nastúpil. REx o 9:07 do Nových Zámkov mešká v čase písania tohto príspevku 34 minút v Brestovanoch. Nádeje, že by cestujúci z Nitry do Nových Zámkov stihli prípoje do Budapešti/Prahy, Komárna si nerobím (meškanie v cieli cesty o 120 minút). Keby aj náhodou stihol obrat skôr, tak pravdepodobne by v Nitre chytil meškanie kvôli čakaniu na Os z NZ, ktorý je už taktiež cykle meškania. Tento istý scenár sa udial aj pri 20 minút meškajúcom Os 8:02 z Nitry, ktorý musel počkať na Os z Topoľčian, ktorý meškal 40 a následne na trase križovať Os o 8:03 z NZ, kde bola 861. Víťazom tohto všetkého sú cestujúci, ktorí sa rozhodli pre tento Os, keďže všetky, ktoré mal križovať, meškajú tak veľa, že križovanie prebehlo v inej stanici resp. v prípade REx 9:07 na dvojkoľajke medzi Leopoldovom a Trnavou.
Tento stav nie je len výsledkom dnešku, ale deje sa posledné dni, kedy vo veľkom odchádzajú 861ky.
Podľa mňa by sa ale tieto meškania dali eliminovať, keby sa ZSSK naučila odriekať vlaky v koncových úsekoch, podobne ako to zvykne robiť napr. DB Regio. Keby môj vlak odriekli v úseku Leopoldov - Trnava, tak cestujúci cestujúci do Trnavy by aj tak prišli už iba o 15 minút neskôr. No, výhody by boli oveľa lepšie, mohli by obratovať vo veľkej stanici, kde by pri nástupišti 1 bol priestor na obrat bez obmedzenia IC a zároveň by sa obrat stihol do pravidelného odchodu. Boli by síce hodený “cez palubu” cestujúci z Trnavy do Nitry, avšak pri meškaní 34 minút je to už v podstate jedno, či vypraviť ten vlak alebo čakať ešte 26 minút do odchodu ďalšieho.
Najviac ma mrzí, že toto sa deje len preto, že do infraštruktúry sa na Ponitrí neinvestuje, takže je to železničný skanzen a, že sa obstarali jednotky DMJ861, ktoré sú pekné, avšak použitelné, len keď na každú sú aspoň 4 záložné.
Toť vše, len som si po 25000 km v západnej európe musel vyliať srdiečko po opätovne negatívných skúsenostiach v slovenských reáliach.
#svajciarskygrafikonvslovenskychrealiach
Na väčšine vlakov premávajú klasické súpravy, ktoré nestíhajú obraty a následne sa tento marazmus zacyklí a počas celého dňa sa meškanie prenáša.
Moja dnešná skúsenosť z rána:
Idem na REx do Leopoldova z odchodom 8:07 a následne plánujem prestúpiť na Považan do TN. Súprava, ktorá na REx prechádza z Os z Nových Zámkov opúšťa Nové Zámky včas. Zostavená je z posunovacej mašiny 736.1 a 2 Bymakov. Keďže opačný Os z Leopodlova o 6:07 mešká asi 15 minút (neviem či 861 alebo stará súprava), čiže križovanie prekladajú do Komjatíc, kde musí Os do Nitry ešte chvíľu čakať. Chytí prvých 9 minút. To by ešte problém nebolo, keďže v Nitre by sa to dalo stiahnúť 8 minútovým pobytom na menšie meškanie. Lenže keďže ide klasická súprava s oveľa horšiou dynamikou jazdy, tak vlak prichádza s 12 minútovým meškaním o 8:11. Človek by povedal, že za 2 minúty sa vymenia cestujúci a 8:13 by odišiel vlak so 6 minútovým meškaním, lenže to by nemohla ani na REx o 7:07 z Trnavy ísť klasická súprava, ktorá meškala asi 15 minút, ktoré chytila pravdepodobne tým, že súprava, ktorá obratuje na REx od 7:07 z Trnavy taktiež musela v Hlohovci čakať na spomínaný Os z Trnavy s odchodom o 6:07. Čerešničkou na torte je cez 30 minút meškajúci Os z Topoľčian (prekvapivo v zložení 861.028). REx 8:07 teda odchádza z Nitry o približne 8:22 s 15 minútovým meškaním, čo šance na stihnutie včas idúceho Považana znižuje takmen na 0%. Cestujúci, ktorí chceli ísť zo Zbehov na Prievidzu boli ešte v Nitre upozornení, že ich Bojnice čakať nebudú a majú použiť osobák (meškanie v cieli cesty ~60 min). V Zbehoch teda môj REx nekrižuje, avšak na katastrofálny stav infraštruktúry sa vlečieme po POTR 10km/h. Opačný Os s odchodom o 8:07 z Trnavy má šťastie. Meškáme tak veľa, že stíhajú ho z Hlohovca ešte pustiť do Rišňoviec, čiže ide až po Nitru +/- včas. Tesne pred Hlohovcom prechádza vlakom vlakvedúci a všetkých sa pýta kam smeruje. Odpovedám, že do Trenčína, na čo mi automaticky dáva do ruky meškanku, ak by som ju náhodou potreboval. Prichádzame do Hlohovca, keď na mape ŽSR sledujem, že Považana naozaj odišiel s 5 min meškaním z Leopoldova. My meškáme 19 minút, ktoré vzniklo vďaka POTR a zlej dynamike jazdy 736.1. Pokračujem do Trnavy, keďže 40 minút v Leopoldove neplánujem tráviť. Do Trnavy REx prichádza asi 9:12, teda 5 minút po plánovom odchode naspäť. Premýšľam, že ak mašina obehne súpravu za 10 min., tak príde do Nitry akúrat tak, že zase zacyklí tento scenár s REx o 10:07. To som ale nerátal s tým, že kapacita stanice Trnava je malá a 736 musela počkať na IC o 9:21 do Bratislavy, aby mohla začať obiehať. Medzičasom prišiel aj REx do Trenčína, na ktorý som nastúpil. REx o 9:07 do Nových Zámkov mešká v čase písania tohto príspevku 34 minút v Brestovanoch. Nádeje, že by cestujúci z Nitry do Nových Zámkov stihli prípoje do Budapešti/Prahy, Komárna si nerobím (meškanie v cieli cesty o 120 minút). Keby aj náhodou stihol obrat skôr, tak pravdepodobne by v Nitre chytil meškanie kvôli čakaniu na Os z NZ, ktorý je už taktiež cykle meškania. Tento istý scenár sa udial aj pri 20 minút meškajúcom Os 8:02 z Nitry, ktorý musel počkať na Os z Topoľčian, ktorý meškal 40 a následne na trase križovať Os o 8:03 z NZ, kde bola 861. Víťazom tohto všetkého sú cestujúci, ktorí sa rozhodli pre tento Os, keďže všetky, ktoré mal križovať, meškajú tak veľa, že križovanie prebehlo v inej stanici resp. v prípade REx 9:07 na dvojkoľajke medzi Leopoldovom a Trnavou.
Tento stav nie je len výsledkom dnešku, ale deje sa posledné dni, kedy vo veľkom odchádzajú 861ky.
Podľa mňa by sa ale tieto meškania dali eliminovať, keby sa ZSSK naučila odriekať vlaky v koncových úsekoch, podobne ako to zvykne robiť napr. DB Regio. Keby môj vlak odriekli v úseku Leopoldov - Trnava, tak cestujúci cestujúci do Trnavy by aj tak prišli už iba o 15 minút neskôr. No, výhody by boli oveľa lepšie, mohli by obratovať vo veľkej stanici, kde by pri nástupišti 1 bol priestor na obrat bez obmedzenia IC a zároveň by sa obrat stihol do pravidelného odchodu. Boli by síce hodený “cez palubu” cestujúci z Trnavy do Nitry, avšak pri meškaní 34 minút je to už v podstate jedno, či vypraviť ten vlak alebo čakať ešte 26 minút do odchodu ďalšieho.
Najviac ma mrzí, že toto sa deje len preto, že do infraštruktúry sa na Ponitrí neinvestuje, takže je to železničný skanzen a, že sa obstarali jednotky DMJ861, ktoré sú pekné, avšak použitelné, len keď na každú sú aspoň 4 záložné.
Toť vše, len som si po 25000 km v západnej európe musel vyliať srdiečko po opätovne negatívných skúsenostiach v slovenských reáliach.
#svajciarskygrafikonvslovenskychrealiach
henko151
Na prímestských linkách sú zväčša natiahnuté jazdné doby a vodiči namiesto dorovnávania a zbytočného zastavovania šetria PHM vlečením sa po okreskách. Trasa Nitra - Šaľa zrovna tuším pred rokom bola optimalizovaná, takže by mala mať lepšie jazdné doby (v minulosti cesta do Šale mala trvať tuším až 50 minút), ale je možné, že by sa to zišlo ešte upraviť.
Ako dobrý príklad spomeniem taktovú linku 403468, kde od zavedenia taktovej dopravy sú našponovanejšie jazdné doby, ktoré nútia vodičov jazdiť svižnejšie.