S bodom 2) nemôžem súhlasiť. Nehovorím, že by sa tu naftou malo plytvať, ale niekedy sa ňou šetrí na úkor zachovania plynulosti premávky. Na mestskej doprave pracuje niekoľko zamestnancov, pre ktorých píp-píp-píp nič neznamená... celý spoj od východiskovej až po konečnú zastávku nesú v konštantnom meškaní, len aby ich na konci mesiaca pani účtovníčka pochválila. Jednu vec by som tu nepochybne pozmenil. Ak už niekto robí kolečko s dvojminútovým obratom a jednoducho potrebuje ísť, nech ide – ale nech je aj vidieť jeho snahu to meškanie napraviť a nie sa celú cestu sústrediť na to, aby noha neklesla pod polovicu spektra pedálu. Nie je taký hlboký preto, aby bol citlivejší, ale preto, aby sa jeho prostredníctvom dalo vyrovnať meškanie. A nech ma nikto nepresviedča, že nitriansky cesťák sa nedá stíhať...
Myslím si že zlepšiť podmienky vodičov by sa dalo aj inak ako zvýšeným platu. (Budem písať o prímeste.)
V reportáži spomínali viacero problémov šoférov:
1. V článku uvádzajú že vodiči bežne bývajú v robote dlhšie ako 8 hodín.
Myslím si že s taktovaným CPčiek by mohli vzniknút zmyslu plné zmeny podobné tým na MHD.
2.Taktiež sa tam spomína niečo o normovanej spotrebe.
Osobne si myslím že hrať sa na spotrebuje to najhoršie čo môže byť, lebo dopláca na to cestujúci, zväčša v lete keď nedostane pustenú klimatizáciu. Ja by som videl riešenie keby sa radšej viac pokutovali predčasné odjazdy (Arriva to robí, neviem či aj iný), nedodržanie tepelnej pohody (kúrenie/klíma) a na spotrebu by som sa pozeral z opačnej strany, teda ten kto by to dokázal odjazdiť v norme by mohol dostávať nejaké premie (ale samozrejme by musel aj jazdiť s klímou)
3.Práca s peniazmi
Osobne v tom nevidím nejaký strašný problém, ale keby sa integroval systém na úrovni krajov, tak by mohli robiť o dosť menej z peniazmi.
4.Upratovanie vozov
Verím že raz príde k tomu že upratovacie služby budú inde ako iba na papieri a šoféri nebudú musieť upratovať.
Myslím si že platy vodičov by mohli byť o niečo vyššie, avšak treba si uvedomiť podľa mňa že by sa mali zlepšovať aj podmienky pre vodičov okrem vyššie spomenutých vecí napr aj kupovaním lepších autobusov ako iba so sociálnou výbavou, ale aj s chladničkou, automatom a lepšími "fíčurkami" pre šoférov-
... no fuj, že tí šoféri autobusov šíria také hoaxy. Veď 10 tisícové hodinky Sadovského sú dôkazom toho, že v autobusovej doprave sa peniaze ľahko obracajú a kto v nej robí, tak má blahobyt.
V prvom rade je nevyhnutné okamžité opatrenie a to, že šofér musí mať okrem zákonom predpísaných prestávok zaplatený plnou taxou čas strávený vo vozidle ako čas strávený v práci. Pokiaľ môžeme platiť úradníkov na úradoch aj v čase keď si chodia na WC, fajčiarsku, alebo si čítajú katalógy cestovných kancelárií alebo obuv, či oblečenie alebo na kávičke vedú polhodinový až hodinový debatný krúžok naplnený sírením bulvárnych rečí o kolegoch, tak myslím, že môžeme platiť aj šoférov, ktorí až také široké možnosti ako stráviť voľný čas na konečnej kdesi v "krkaháji" nemajú. Lenže týmto opatrením by SADky museli šoférom uznať minimálne 2h na jednu smenu. Ak by uznali šoférovi 16 hodín namiesto 12h pôvodných, tak by museli daný turnus rozdeliť pre dvoch šoférov, alebo by nemal šofér uznaných 8:30 ale po novom by mal 10:30. A takto by mali všetci šoféri naplnený fond pracovného času už počas tretieho týždňa v mesiaci a posledný týždeň by nemal kto jazdiť.
SADka teda namiesto snahy náboru radšej zdiera svojich dlhoročných šoférov. Na jednej strane to robiť SADky musia lebo by museli sami vypovedať zmluvu a odstúpiť od nej lebo by ju nedokázali plniť, plynuli by im od objednávateľa sankcie za odrieknuté spoje, no na druhej strane sú do tohoto stavu SADky dohnané papalášstvom vedenia, ktoré stojí obrazne povedané na troskách SADky a nasadzujú si korunu kráľov skrz kupovanie koníkov na ranč, kaštielov, predháňaní sa so šéfmi ostatných SADiek, že kto má novšie SUV, stavaní drahých víl, ukladaní peňazí pomimo SR na kontá v bankách a aspoň 4x do roka na dovolenku mimo SR za pár tisíc eur. To je taká okázalosť už, že je človeku do plaču, kam to za 16 rokov po privatizácií SADky dotiahli. A veľmi zlá je aj do neba volajúca hlúposť SADiek, že napriek tomu, že nemajú dostatok šoférov, tak nútia kraje aby si objednávali autobusové spoje v súbehu so železničnými. Keby tieto výkony nevydržiavali aby ich kraje objednávali, mohol by sa istý objem výkonov škrtnúť, resp. práve limitované personálne kapacity by sa mohli distribuovať práve tam, kde železničná doprava nie je. Na istý čas by bol problém zažehnaný, lenže vysvetliť niečo v SADke, kde sa zasekli mentálne v roku 1989, že chcú mať frei a pokoj ako v socíku, no príjmy ako v kapitalizme nie je možné. Buď SADky vrátiť štátu aby to jednotne a racionálne objednávala jedna entita bez duplicity a plytvania peniazmi, alebo vykopať SADky von. Lenže VÚCky personálne až bratsky prepojené so svojimi dopravcami si viac zakladajú na bratričkovaní so SADkami než na kvalitnej dopravnej obsluhe pre občanov. A tak pokým tento systém niekto rozumný nezareže raz a navždy, tak sa veci nezmenia.
No ako je v ČR možné, že kraje platia na 1km v prepočte o 0,20 až 0,30 eura menej ako samosprávne kraje na Slovensku ale mzdy šoférov sú napriek nižším nákladom na 1km lepšie v ČR, než na Slovensku?
Kľudne napíšte svoje poznatky a domienky ale ja napíšem fakty tak, ako to poznám z pár SADiek. Peniažky, ktoré by mali ísť na lepšie mzdy a služby cestujúcim sa rozkotúľajú do iných vrecák a menoval by som všeobecne:
1) predstavenstvo + dozorná rada dopravcu
2) krajskí / mestskí poslanci
3) dealer autobusov, ktorý si delí "vreckové" s osobami v bode č. 1 pri nákupe vozidiel, servise a náhradných dieloch, ktoré dealer ponúka v exkluzívnom "servisnom balíku" za tak skvelú cenu, ktorú dopravca obhajuje slovami, že to robí v záujme objednávateľa výkonov aby cena bola čo najvýhodnejšia a jemu tak znížili náklady v podstate, no hotový altruizmus, asi ako keď mi niekto vykradne byt a povie mi, že mi nechal drobné na stole
4) spoločnosti, ktoré si dopravca objednáva na outsourcované činnosti: medzi obľúbené položky patrí umývanie vozidiel nakupované paušálne bez ohľadu na to, či je skutočne potrebné vozidlo čistiť, ďalej potom právnické služby (keby sa chcel objednávateľ brániť pred okrádaním zo strany dopravcu, tak za peniaze objednávateľa si obstarajú všetkými masťami mazaných právnikov, ktorí objednávateľa na súde zoderú z kože, onedlho to uvidíme v jednej VÚC na strednom Slovensku ...) a SBSka, ktorú vlastní poväčšinou kamarát niekoho z ľudí v bode č. 1 alebo 2, príp. je ich spoločný kamarát.
Zhoodu okolností som dnes v čakárni u lekára listoval v bezplatnom plátku "metro" a zaujalo ma, že v pomukách práce už je v CZ vyššia mzda aj v strážnej službe.
Snáď jedinou pozitívnou vecou toho blázinca z r. 2017 je, že potreba primeraného platového ohodnotenia vodičov sa stala verejnou témou a veci sa pohli správnym smerom. Určite fandím tomu, aby proces pokračoval ďalej a zárobky profesionálnych vodičov boli vyššie. V tom sa určite zhodujeme.
Presne tak, nie je šanca aby akékoľvek vekové posunutie tento stav spasilo, jedinou cestou je spraviť niečo s platovým ohodnotením, nech to za tie riziká a o dosť horšiu pracovnú dobu ako inde stojí..
Si predstavujem ako pride mlady clovek po strednej skole k nejakemu dopravcovi a tam mu ponuknu rovnaku mzdu ako zarabal ked brigadoval na pokladni v McDonald's za to ze bude robit rozne divoke sluzby od pol stvrtej rano, mat zodpovednost za stovky ludi, kopu stresu a neplatene prestoje... urcite nas spasi to znizenie limitu VO D na 21 rokov pri takychto pracovnych ponukach
Áno, dá sa, aktuálne v MHD jazdí niekoľko brigádnikov. Bližšie informácie podá personálne oddelenie 037/6599222, ja sa týmito vecami nezaoberám, neviem odpovedať.
Informácia spred dvoch rokov hovorila o čistom zárobku v prepočte na normu. Číslo, ktoré som uviedol dnes, sú skutočne vyplatené mzdy, a teda vrátane nadčasov. A tých bolo vtedy a je aj dnes veľa, nakoľko vodičov je stále nedostatok.
Medzičasom samozrejme prebehla aj valorizácia miezd a efekt má aj motivačný príplatok od mesta 145 € v hrubom pre každého vodiča, ktorý v danom mesiaci odpracoval aspoň normu.
Ale neviem, či ďalšie detaily patria do tohto fóra... Ja by som to veľmi preberať nechcel.
Pamätám si, že keď boli predminulý rok tie veľké výpadky, tak v médiách kolovala informácia o 550€ v čistom. Toto, ak správne rátam, znamená tak cca 900-950€ v čistom. To sa za ten rok mzda tak zvýšila, či si to médiá zas prikrášlili?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Vladimír