VozidláAutobusy › Karosa ŠM 11

Karosa ŠM 11 1608

Úvod

Mestský autobus Karosa ŠM 11 pochádzal z produkcie podniku Karosa Vysoké Mýto, vyrábaný bol v rokoch 1964 až 1981. Rad autobusov Š 11 predstavoval nástupcu autobusov Škoda 706 RTO a zahŕňal mestský (ŠM), linkový (ŠL) aj diaľkový (ŠD) autobus. Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl vysoký dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo šiestich panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo viac ako 26-tisíc autobusov radu Š 11. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.

Informácie o dodávkach autobusov Karosa ŠM 11 pre mestskú hromadnú dopravu v Martine a Vrútkach, ktoré nakupoval podnik ČSAD Banská Bystrica sa nezachovali. Tiež nie je známe, či sa v MHD objavili aj linkové autobusy ŠL 11.

Technické parametre

Dĺžka 10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11135 mm (ŠM 11 1630)
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy 880/885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie 59 (ŠM 11 1608)
67 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest 90 + 1 (ŠM 11 1608)
96 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg (ŠM 11 1608)
8720 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celková hmotnosť 15550 kg (ŠM 11 1630)
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora 132,4 kW / 2150 rpm (ML 630)
148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm (ML 634)
Objem motora 11150 cm3 (ML 630)
11940 cm3 (ML 634)
Krútiaci moment motora 778 Nm / 1300 rpm (ML 634)
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712 HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: LIAZ (prvé série)
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10,00-20

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Výrobné série sa medzi sebou líšili nielen motorom, rozmermi a obsaditeľnosťou, ale aj vzhľadom. Typ 1608 sa vyznačoval vlnitými plechmi na bočniciach, transparentom nad prednými dvermi a mriežkou v spodnej časti prednej masky. Pri type 1620 boli vlnité plechy nahradené rovnými a červený pás na bočniciach autobusu bol posunutý vyššie. Transparent nad prednými dvermi už nemal typ 1630. Zmenilo sa aj vyhotovenie nárazníkov a v dolnej časti predných dverí zostalo už len jedno okno. Vozidlá boli pravdepodobne dodané v štandardnom červeno-krémovom vyfarbení.

Prevádzka

Bližšie informácie o prevádzke, zaradení prvých a vyradení posledných vozidiel nie sú známe. V premávke typ ŠM 11 postupne nahrádzal staršie autobusy Škoda 706 RTO. Posledné vozidlá Karosa ŠM 11 mohli dojazdiť koncom 1980-tych rokov, prípadne začiatkom 1990-tych rokov. Nahradené boli novšími typmi Karosa B 731 a Karosa B 732.

Ak máte bližšie informácie o týchto autobusoch v martinskej MHD, môžete sa o ne podeliť v komentári pod týmto popisom.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.