Mestskú hromadnú dopravu v Martine a Vrútkach začal v roku 1949 vykonávať komunálny Dopravný podnik mesta Martin. Prvá autobusová linka spájala Martin s Vrútkami. Už v roku 1951 zabezpečoval podnik premávku na štyroch autobusových linkách:
- Martin - Vrútky
- Martin - Bystrička
- Martin - Podháj
- Martin - Podstráne
V tomto období zažívalo súmestie Martin-Vrútky veľký rozvoj, vznikali nové priemyselné závody, počet obyvateľov sa viac ako zdvojnásobil, na čo musela reagovať aj mestská hromadná doprava.
Na konci svojej existencie v roku 1962 prevádzkoval dopravný podnik 4 autobusové linky, ktoré obsluhovali Martin, Vrútky, Lipovec a Bystričku. Martin s Vrútkami spájala autobusová trať so spoločným označením 1-2 (nie je známe, ktoré spoje boli označené ako 1 a ktoré ako 2). Premávka bola počas dňa zabezpečovaná v hustom intervale prevažne 5 - 10 minút. Trať 3 spájala Záturčie, Podháj a Bystričku s centrom Martina. Táto linka premávala prevažne v 10-minútovom intervale. Trať 4 spájala centrum Martina so Stráňami. Táto linka premávala zhruba každých 60 - 90 minút. V nedeľu a vo sviatok premávalo na linkách menej spojov. Autobusy na tratiach 1-2 a 3 premávali nepretržite aj počas noci. Premávka v noci bola zabezpečovaná približne každú hodinu. Podrobný zoznam zastávok jednotlivých liniek je uvedený nižšie, graficky je sieť MHD znázornená na schéme liniek.
Doprava bola zabezpečovaná autobusmi Škoda 706 RO, neskôr boli zakúpené aj autobusy Škoda 706 RTO. Či boli v tomto období v premávke aj iné typy autobusov, nie je známe. Nástup cestujúcich do autobusov bol organizovaný, zadnými dverami sa nastupovalo okolo pracoviska sprievodcu, ktorý predával lístok a prednými dverami sa vystupovalo. Okrem vodiča teda posádku autobusu tvoril aj sprievodca. Vozovňa dopravného podniku sa nachádzala v susedstve závodu ČSAD.
Sieť MHD bola tarifne rozdelená na tri pásma. Hranice pásiem a tarifné sadzby boli v roku 1962 takéto:
- I. okruh: Vozovňa, Odtoky, Pivovar, Horné Záturčie, Fatra - obyčajný lístok 0,60 Kčs / detský lístok 0,30 Kčs
- II. okruh: Bystrička, Stráne, Priekopa, Dolné Záturčie - obyčajný lístok 1 Kčs / detský lístok 0,60 Kčs
- III. okruh: Dolné Vrútky, Lipovec - obyčajný lístok 1,40 Kčs / detský lístok 0,60 Kčs
Pre konkrétne úseky tratí boli stanovené nasledujúce sadzby:
- Dolné Vrútky - Priekopa: obyčajný lístok 0,60 Kčs / detský lístok 0,30 Kčs
- Fatra - Priekopa: obyčajný lístok 0,60 Kčs / detský lístok 0,30 Kčs
- Pivovar - Stráne: obyčajný lístok 0,60 Kčs / detský lístok 0,30 Kčs
- Prieložtek - Bystrička: obyčajný lístok 0,60 Kčs / detský lístok 0,30 Kčs
Týždenný spiatočný lístok pre I. pásmo stál 6 Kčs (zľavnený 3 Kčs). K dispozícii boli aj predplatné lístky na neobmedzený počet ciest:
- sieťový predplatný lístok - 40 Kčs
- študentský predplatný lístok - 16 Kčs
Dopravný podnik okrem autobusovej dopravy prevádzkoval aj osobnú taxislužbu a požičovňu osobných vozidiel a obytných prívesov.
V súvislosti prípravou novej organizácie riadenia dopravy došlo začiatkom 1960-tych rokov k začleneniu väčšiny dopravných podnikov do podnikov ČSAD. Výnimkou nebol ani DP mesta Martin, ktorý bol na jeseň 1962 začlenený do okresného podniku ČSAD Martin.
Zoznam zastávok DP mesta Martin k 27.5.1962
Trať 1 - 2
Záhradníctvo; Vozovňa; Mliekáreň; Prieložtek; Nemocnica; Námestie SNP; Divadlo SNP; Neografia; Štadión; Sídlisko Sever; Fatra, prameň; Priekopa I; Priekopa II; Priekopa III; Konzerváreň-Hôrka; Vrútky, osob. nádražie
Vybrané spoje tejto trate ďalej z Vrútok, osob. nádražia pokračovali v smeroch Dolné Vrútky, Dubná Skala, Lipovec, Ev. Háj, Kolónia Hviezda a Vrútky, nákladné nádražie. Na týchto zachádzkach boli zastávky:
- Vrútky, MsNV (Čachovský rad); Evanjelický dom(?); Rázcestie(?); Dolné Vrútky; Dubná Skala; Lipovec; Vrútky, Hlboká cesta; Ev. Háj; Hviezda, sídlisko; 9-ročná škola; Kolónia ČSD; Železničný most; Vrútky, nákl. nádražie.
Pozn.:
- Názvy zastávok označené otáznikom nemusia byť presné.
- Niektoré spoje premávali v smere z Vrútok od zastávky Neografia k Turčianskym strojárňam.
- V pracovných dňoch premávali tri páry spojov aj po trase Vrútky - Nám. SNP - Biotika.
Trať 3
Bystrička; Bystrička, kolónia; Pri agátoch; Odtoky; Prieložtek; Nemocnica; Námestie SNP; Divadlo SNP; Neografia; Pobočný závod Turč. strojárne; Závod Turč. stroj.; Rázcestie Stráne-Podháj; Podháj, obch. domy; Mestské byty; Most; Horné Záturčie; Dolné Záturčie
Záhradníctvo; Vozovňa; Mliekáreň; Prieložtek; Nemocnica; Námestie SNP; Divadlo SNP; Neografia; Pobočný závod Turč. stroj.; Závod Turč. strojárne; Rázcestie Stráne-Podháj; Podháj, obch. domy; Mestské byty; Most; Horné Záturčie; Dolné Záturčie
Pozn.:
- Do Dolného Záturčia zachádzali iba vybrané spoje.
- Spoje trate 3 začínali/končili buď v Bystričke, pri Vozovni, alebo pri Záhradníctve.
- Niektoré robotnícke spoje od Turčianskych strojární pokračovali od Neografie na trati 1-2 do Lipovca, do Vrútok na Hlbokú cestu, na nádražie a do Kolónie Hviezda.
- Zastávky na Podháji boli odlišne označené v zozname zastávok a v cestovnom poriadku (Podháj I, Podháj II).
Trať 4
Vozovňa; Mliekáreň; Prieložtek; Nemocnica; Námestie SNP; Divadlo SNP; Neografia; Pobočný závod Turč. stroj.; Závod Turč. strojárne; Rázcestie Stráne-Podháj; Pivovar; Stráne I; Stráne II; Stráne III, rybníky; Stráne, konečná
Pozn.:
- Jeden popoludňajší spoj zo Strání končil namiesto Vozovne pri Záhradníctve.
Spracované podľa Autobusového cestovného poriadku mesta Martin platného k 27.5.1962. Keďže jednotlivé časti dokumentu (schéma, zoznam zastávok, cestovné poriadky) uvádzali odlišné informácie, uvedené sú najpravdepodobnejšie údaje.