VozidláAutobusy › SOR CN 10.5

SOR CN 10.5 z prvej série
SOR CN 10.5 z druhej série

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný (low-entry) autobus SOR CN 10.5 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje linkovú verziu mestského autobusu SOR BN 10.5, ktorý bol vyrábaný od roku 2005. Linkovú verziu výrobca vybavil väčším počtom sedadiel na úkor zadných dverí.

Pre mestskú hromadnú dopravu v Liptovskom Mikuláši boli zakúpené tri vozidlá SOR CN 10.5 v rokoch 2012 - 2013 ako náhrada za staršie autobusy Karosa B 732.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 10.5 RK-602BM, RK-634BM 2012 2012 od 2019 2
2. SOR CN 10.5 RK-183BR 2013 2013 1
Spolu 2012 – 2013   3

Technické parametre

Dĺžka 10750 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 340 mm (v prednej časti)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 35 + 1 (1. séria)
31 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg (1. séria)
8550 kg (2. séria)
Motor Iveco Tector F4AE 3682F, EURO 5, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6 AS 1010 BO, manuálna s automatizovaným radením, 6-stupňová s retardérom Voith R 123
Riadenie RBL C 500V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili systémom ECAS umožňujúcim zníženie pravej časti vozidla k vozovke a výklopnou plošinou pri druhých dverách. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie vyriešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec. Autobusy prvej série dodali v bledozelenom nátere, autobus z druhej série v bielo-červenom vyfarbení.

Prevádzka

Prvé dva autobusy sa zaradili do premávky v júli 2012, tretie vozidlo k nim pribudlo v novembri 2013. V premávke boli využívané do júna 2019. Po zaradení nových autobusov SOR BN 9.5 do premávky v júni 2019 boli autobusy SOR BN 10.5 preradené do Ružomberka na linky tamojšej MHD.

V septembri 2021 sa autobus RK-634BM opäť vrátil do Liptovského Mikuláša, kde slúžil ako záložné vozidlo pre mestskú i prímestskú dopravu.

Katalóg vozidiel

RK-602BM RK-634BM

RK-183BR

Legenda a štatistika

RK-634BMnevyradené vozidlo: 2 (66,7 %)
RK-602BMvyradené vozidlo: 1 (33,3 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pre zvedavcov:
v piatok 24.9.2021 som vozidlo RK-634BM videl v LM, konkrétne v Palúdzke na spoji linky 7 s odchodom 14:07, ale bez zapnutého informačného systému (dnu bol len veľký papier A4 s nápisom ,,7").
Fotka je z križovatiek ulíc Palúčanská a Júlia Lenka, ako som sa snažil zachytiť. Ospravedlňujem sa za kvalitu, no - odchytil som ho v podstate len náhodou a po ruke som mal len mobil na to, aby som urobil dôkaz.