VozidláAutobusy › SOR NB 12 City

SOR NB 12 City z prvej série v pôvodnom stave
SOR NB 12 City z prvej série s červenými nárazníkmi
SOR NB 12 City z roku 2019

Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 City štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. Autobusy NB 12 sa vyrábali v trojdverovom i štvordverovom vyhotovení.

SAD Liptovský Mikuláš (dnes Arriva Liorbus) zakúpila ako prvá na Slovensku v roku 2008 tri štvordverové vozidlá tohto typu na linky mikulášskej MHD. V roku 2019 boli v rámci obnovy vozidlového parku mikulášskej MHD zakúpené ďalšie tri autobusy, tentoraz v trojdverovom prevedení.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City RK-216BC, RK-221BC, RK-018BD 2008 2008 2020 – 2022 3
2. SOR NB 12 City PN-633DR, PN-844DR, PN-848DR 2019 2019 3
Spolu 2008 – 2019   6

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 360 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4 (1. séria)
3 (2. séria)
Počet miest na sedenie 26 + 1 (1. séria)
34 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 76 (1. séria)
55 (2. séria)
Celkový počet miest 102 + 1 (1. séria)
89 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 9700 kg (1. séria)
Motor Iveco Tector F4AE 3682E, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (1. séria)
FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (2. séria)
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm (1. séria)
210 kW / 2500 rpm (2. séria)
Objem motora 5880 cm3 (1. séria)
6728 cm3 (2. séria)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6HP 504C, automatická 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (1. séria)
ZF EcoLife 6 AP 1000B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (2. séria)
Riadenie RBL C 500,V hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Voith BRA 132 DC80, portálová, hnacia (1. séria)
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (2. séria)
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5
zadné: 275/70 R22,5
Klimatizácia Webasto Cool Top RTC (2. séria)
Chladiaci výkon klimatizácie 25 kW

Fotografie

Prevádzka

Prvé dve vozidlá sa do premávky zaradili v októbri 2008 a tretie vozidlo sa k nim pripojilo v decembri toho istého roka.

Od konca decembra 2009 boli všetky vozidlá prenajaté spoločnosti SAD Trnava, ktorá ich nasadzovala na MHD v českom meste Přerov. Vozidlo #RK-018BD bolo vrátené v júni 2010, zvyšné vozidlá až v septembri 2010 a odvtedy boli opäť nasadzované na linky mikulášskej MHD.

Vozidlá dodané v roku 2019 sa do prevádzky zaradili v decembri 2019. Autobus RK-216BC bol po obnove vozidlového parku na konci roku 2019 následne využívaný prevažne už len ako záloha pre prípad nedostatku prevádzkyschopných novších vozidiel.

Vyraďovanie a likvidácia

Dva autobusy z prvej série (RK-221BC a RK-018BD) boli po obnove vozidlového parku preradené v januári 2020 do MHD Ružomberok. Tretie vozidlo bolo vyradené na jeseň 2022.

Katalóg vozidiel

RK-216BC RK-221BC RK-018BD

PN-633DR PN-844DR PN-848DR

Legenda a štatistika

PN-633DRnevyradené vozidlo: 3 (50 %)
RK-216BCvyradené vozidlo: 3 (50 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.