Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 932. V českej Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932 bolo použitie nového výrobného postupu a zástavba motora spĺňajúceho emisnú normu Euro 3.

V rámci obnovy vozidlového parku mikulášskej MHD zakúpila spoločnosť SAD Liptovský Mikuláš 4 vozidlá tohto typu v rokoch 2005 - 2006.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 RK-641AR, RK-873AS 2005 2005 2019 2
2. Karosa B 952E.1716 RK-997AU, RK-998AU 2006 2006 2019 2
Spolu 2005 – 2006   4

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682D (EURO 3),
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ / Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili technológiou lepenia. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi.

Autobusy vybavili optickým informačným systémom firmy EMtest pozostávajúcim z predného a zadného displeja a v prípade vozidiel druhej série aj bočného displeja. Vozidlá dodali v bielo-červenej farebnej schéme.

Prevádzka

Prvé vozidlo sa do premávky zaradilo v apríli 2005, druhé v októbri 2005. Posledné dve vozidlá boli sprevádzkované v septembri 2006.

Autobusy jazdili do roku 2019, kedy ich v premávke nahradili nové low-entry autobusy SOR BN 9.5.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo vyradené vozidlo RK-641AR v júni 2019 a v lete toho istého roka ho nasledovalo aj vozidlo RK-321BK. Zároveň boli z premávky odstavené aj zvyšné dva autobusy Karosa B 952. Neskôr boli tieto dve posledné vozidlá v zimnej sezóne 2019/2020 nasadené ešte ako skibusy v stredisku Jasná. V lete 2020 boli autobusy RK-997AU a RK-998AU preradené do MHD Nitra, kde pomáhali riešiť akútny nedostatok vozidiel.

Katalóg vozidiel

RK-641AR RK-321BK

RK-997AU RK-998AU

Legenda a štatistika

RK-641ARvyradené vozidlo: 4 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
RK-873AS RK-321BK 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.