Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Pre mestskú a predmestskú premávku boli určené typy Karosa B 731 a B 732. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Celkový počet autobusov Karosa B 731/732, ktoré slúžili v mikulášskej MHD nie je známy, nové autobusy týchto typov boli dodávané do roku 1990. Na začiatku 21. storočia bolo zakúpených ešte niekoľko jazdených vozidiel z Prahy, ktoré nahradili pôvodné mikulášske vozidlá.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
2. Karosa B 731.04 LM 87-48, LM-763AI 1986 1986 2002 – 2003 2
3. Karosa B 732.20 LM-332AM 1987 1987 2010 1
4. Karosa B 732.20, Karosa B 731.20 LM 99-33, LM-343AJ, LM-672AI, LM 99-37 1988 1988 2006 – 2013 4
5. Karosa B 732.40 LM-943AH, LM-438AI, LM-547AL 1989 1989 2003 – 2009 3
6. Karosa B 732.1652 LM-344AJ, LM-870AI, LM-345AJ 1990 1990 2008 – 2018 3
7. Karosa B 732.1654 LM-943AHII, LM-438AIII 1993 2003 2005 – 2013 2
8. Karosa B 732.1660 LM-763AIII 1994 2004 2006 1
Spolu 1986 – 1994   16

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
11347 mm (732.1660)
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (*.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (*.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.20, *.40, 732.1652, 732.1654)

LIAZ ML 636 N, Euro 1, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.1660)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)

Praga 5P 115, manuálna, 5-stupňová (732.1660)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (*.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654, 732.1660)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Typ B 732.1660 (pôvodom z Prahy) bol vybavený plastovými sedadlami Vogel s textilným poťahom. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Autobusy sa do roku 1985 dodávali v červeno-krémovom nátere, potom v červeno-bielom nátere.

Úpravy

Autobusy prechádzali generálnymi opravami, aj dodávateľsky v spoločnostiach SAO Levoča a Rošero-P Spišská Nová Ves. Autobus LM-870AI bol vybavený pri stredných dverách zdvíhacím zariadením/skladacími schodmi pre invalidné vozíky.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie pôvodných Karos B 731/732 bolo skôr pomalé, keďže postupne nahrádzali výkony vyraďovaných kĺbových vozidiel. V rokoch 2003 - 2004 boli niektoré z pôvodných Karos B 732 nahradené novšími jazdenými vozidlami z DP Praha (napríklad LM-763AI, LM-943AH). Meškajúca obnova vozidlového parku, ale aj prenajatie niektorých nízkopodlažných vozidiel dopravcovi SAD Trnava pre MHD v Přerove (2009 - 2010) vyústilo do zapájania starších prímestským vozidiel do premávky v MHD v Liptovskom Mikuláši i Ružomberku. Výraznejšie vyraďovanie Karos B 731/732 nastalo až v rokoch 2009 - 2012, pričom niektoré vozidlá (LM-343AJ, LM-344AJ, LM-345AJ) našli následne uplatnenie ako skibusy. Ako posledné Karosy B 732 bolo možné v MHD Liptovský Mikuláš stretnúť LM-671AU a RK-593AS v roku 2013.

Katalóg vozidiel


LM 87-48 LM-763AI

LM-332AM

LM-671AU LM-343AJ LM-672AI LM-106AN

LM-943AH LM-438AI LM-547AL

LM-344AJ LM-870AI LM-345AJ

LM-943AHII RK-593AS

LM-943AHIII

Legenda a štatistika

LM 87-48vyradené vozidlo: 16 (100 %)
LM-943AHIIevidenčné číslo LM-943AH obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
LM 99-33 LM-671AU 
LM 99-37 LM-106AN 
LM-438AIII RK-593ASod 2005
LM-763AIIIdo 2005LM-943AHIIIod 2005

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.