Počas horúcich letných dní ale aj počas tých studenších je o zamestnancov i cestujúcich dobre postarané.
Leto je časom oddychu, dovoleniek, slnka a polhodinových intervalov. Leto je aj časom vylehovania a skrátenej pracovnej doby. U Dopravného poníka to však neplatí. Dopravu je potrebné zabezpečovať nepretržite, či je leto, či zima, vo dne, v noci. Teda, v noci dopravu zabezpečovať netreba, ale pretože poník má dobré srdce, zabezpečuje ju (zatiaľ v demo - verzii) aj v noci. Obrovské horúčavy a dovolenkové obdobie znepríjemňujú život nie len cestujúcim, či tučniakom v košickej ZOO, ale aj vodičom, vodičkám a vodníkom. Počet spojov je počas prázdnin natoľko zosekaný, že vodiči jednoducho buď nemajú čo robiť, alebo sa nudia, a preto im Dopravný poník vymýšľa nové zaujímavé možnosti, ako pracovný čas využiť. Keďže na bežných linkách je práce málo, vymýšľajú sa nové, letné linky. Počas leta sa môžete odviezť nie len špeciálnym plážovým Maiga - busom, ale dokonca kombajnom na špeciálnej okružnej linke, ktorá je určená najmä deťom a ľuďom, ktorým sa nelení a ktorí sa radi potia. Kombajn premáva iba za pekného počasia, časy odchodov sú prispôsobené množstvu a výške obilia, čo je však dôležité, premáva okružne tak, aby prešiel počas svojej jazdy každý dôležitý kúsok poľa.
Kombajn na letnej okružnej linke
Mnoho kritiky sa na Dopravného poníka valí z radov spotených cestujúcich. Ak by sa mohli sťažovať aj zamestnanci, určite by sa sťažovali aj oni. Ani jeden autobus, električka, či trolejbus nie je vybavený klimatizáciou. Dokonca ani jedna jediná zastávka v meste nie je klimatizovaná. Zúfalych cestujúcich, čakajúcich a ovievajúcich sa zákazníkov určite poteší zaradenie niekoľkých klimatizovaných autobusov. Jednoduchú a účinnú klimatizáciu do autobusov Vrakosa skúšobne namontovala (resp. vymontovala) firma V.J.Miháro. Spočíva vo vymontovaní všetkých nepotrebných súčiastok, ktoré by bránili prísunu čerstvého vzduchu do autobusu (tj. bočné plechy, okná, dvere a otáčkomer a tienidlo). Klimatizácia je účinná iba za jazdy, no oproti uzavretým autobusom poskytuje komfort aj pri státi vozidla na zastávke, alebo na každom semafóre. Klimatizáciou boli vybavené najmä neobľúbené staršie vozy z 80.tych rokov, ale aj niektoré novšie neobľúbené kĺbové autobusy. Prezradíme vám aj to, že v dielňach sa chystá aj kabryo verzia jedného z mestských autobusov. Autobusy bez strechy už poznáte z iných miest, kde sa tešia obrovskej obľube najmä u športovcov. Predstavený bude až v zime, aby vám z jazdy skutočne zamrzol úsmev na tvári.
Vrakosa v letnej úprave
Montáž klimatizácie do autobusov Koroza B 941€, v pozadí Koroza Kabryo
Dopravný poník sa pripravuje aj na zimu. Mnoho vodičov sa sťažuje (resp. chcelo by sa sťažovať) na nedostatok sociálnych zariadení na konečných. Aj tento problém sa však dá hravo vyriešiť. Inšpiráciou pre poníka bola návšteva záhradkárskej lokality neďaleko Trebišova, kde sa v jednej zo záhrad nachádzal autobus prerobený na šopu. Odstavené autobusy tak už v budúcnosti nebudú končiť v šrote, ale budú postupne prestavané na spoločenské miestnosti pre vodičov na konečných zastávkach. Vybavené budú toaletou, sedadlami a skúšobným označovačom na cestovné lístky. U autobusov s prehrdzavenou strechou bude k dispozícii aj sprchovací kút s bazénikom. Keďže nejde o nehnuteľnosti, ale o bývalé autobusy, nie je potrebné takúto stavbu nahlasovať až 43 úradom, ale iba jedenástim. V prípade potreby bude tak možné tieto spoločenské miestnosti presúvať na iné miesta.
Spoločenská miestnosť na Sídlisku Ťahanohavice
Leto sa onedlho skončí a my sme v nadšenom očakávaní, aké novinky prinesie jeseň. A najmä to, ako sa cestujúci bez dáždnikov popasujú s klimatizovanými autobusmi v zimnom období. Veríme, že Dopravný poník opäť prinesie efektívne, elegantné a najmä lacné riešenie tohto problému.
Citelis Maniak