Pivix: naposledy. Predstav si, ze ten 18metrov dlhy citybus tlacis odbrzdeny, prazdny a po rovine. Kolko tvoje telo spali J? X. A ked budes tlacit to iste vozidlo len v inej trakcii, kolko J spali? Zas len X. Tvoja namaha bude podla toho modelu, na ktorom sme sa dohodli uplne rovnaka, bez ohladu na to, ci tlacis autobus alebo trolejbus, tak do toho netahaj ucinnost! Ta nema s mechanickou pracou nic spolocne.
Pivix: tliachas nezmysly synku! Ucinnost stroja nie je podstatna v tomto probleme a nema to nic spolocne s nastolenou otazkou. Ono ten moj priklad plati aj brzdenie, aj tam konas nejaku mechanicku pracu, vsak? Kebz tam platili tie Tvoje konstanty, tak by ten trolejbus musel aj horsie brzdit, nie? Aka je rovnica pre poucku o ucinnosti? Co to je vykon? Co to je prikon? Aky je rozmer Newtona? To je potom pekna liahen curakov ta kosicka tu, ak vam nevedia vysvetlit zakladne fyzikalne principy.
Ja viem. Aj som nejake argumenty z ineho vrecka vytahal. Na klinike usno-nosno-krcnej v Motole. Dieselove splodiny sposobuju najhorsie znecistenie mesta, co sa dost krute prejavilo na zdravotnom stave hornych ciest dychacich prazskych deti. Najviac na Prahe 5.
Lenže sme došli k tomu, čo Pivix odmieta pochopiť - že drátolez zožerie energie +/- rovnako ako smradobus a že argumenty pre trolejbusy a elektrickú trakciu všeobecne musíme ťahať z úplne iného vrecka.
Vieš, koľko je priemerná účinnosť výroby elektrickej energie v ČR? Nevieš. Tak do toho láskavo neťahaj Jouly.
A upozorňujem všetkých študentov a absolventov Žiliny - nesnažte sa presadzovať elektrickú trakciu takýmito argumentami, vedie to k jej skaze a záhube.
Ovsem takato velka uspora vznikne, ked jazdim ako prasa, teda so spotrebou 50 l / 100 km. Ak jazdim 35 l/100 km, usetrim zavedenim trolejbusu samozrejme menej.
Kedysi som si pre ucely zistenia ekonomickej navratnosti trolejbusov v Prahe nechal vypocitat ich naklady. Vypocet pre mna realizoval znamy docent elektroenergetiky z FEL CVUT Praha spolu so svojim doktorandom, ktory pracuje v ekologickej firme.
Tento vypocet vyzeral takto:
Vstupne data:
merna hustota nafty = 760 kg/m3
priemerna spotreba autobusu (v Prahe) = 50 l/100km
cena nafty = 22,50 Kc/l
vyhrevnost nafty = 42,5 MJ / kg
ucinnost spalovacieho motoru = 0,4
ucinnost elektromotoru = 0,9
cena MWh = 1000 Kc
rocny priebeh dotycnych liniek vo vzkm
A dalej to pocitali cez energiu takto:
Vypocita sa hmotnost nafty rocne spalenej m (vzkm * spotreba/100 * merna hustota nafty). Toto cislo sa prerata na energiu vzniklu spalovanim PHM (EPHM = m * vyhrevnost nafty). Energia PHM sa prevedie na uzitkovu pracu vozov (EPHM * ucinnost spalovacieho motora). Vyjde nejake cislo v jouloch, a to sa vezme ako vynalozena energia na dany styl jazdy a spatne sa to zacne prepocitavat na trolejbus.
Uzitkova praca sa prepocita z joulov na watthodiny vydelenim 3600. Vstupna energia do trolejbusu sa vypocita ako sucin tohoto cisla vo Wh a ucinnosti elektrickeho motora.
Z objemu rocne spalenej nafty sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku autobusu a z vstupnej energie do trolejbusu sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku trolejbusu.
Modelovy priklad:
Majme rocne prejdenych 5 810 921 vzkm. Spalime (pri prazskom style jazdy) 2 905 460 l nafty, cize 2 208 150 kg nafty. Energia PHM bude 93 846 379 MJ, po prepocitani ucinnostou dieselmotora mame 37 538 551 MJ, co po vydeleni 3600 vychadza 10 427 MWh. Pripocitajme straty vznikle v elektromotore a zistime, ze z dratu budeme odoberat 11 586 MWh.
Pri cene nafty a elektriny ako v uvode stoji prejdenie taketo mnozstva vzkm 65,3 miliona Kc autobusmi a 11,6 miliona Kc trolejbusmi.
Tak jak to ze naklady na km sou ve vetsine mest minimalne srovnatelny s abusama ? To by rozpocty na menirny a vozidla nevyrovnaly. A ty skus pochopit ze vseresici rekuperace neexistuje. Ve stavajicich podminkach rekuperace obcas zpusobi vic problemu jak vyhod. nezapomen k el trakci napocitat ztraty pri vyrobe , pri prenosu . Ona elektricka trakce nejni az tak vyhodna jak se zda.
" logicky mi vysvetli prečo má byť tých Joule viac pri autobuse ako trolejbuse, keď majú rovnaké parametre a odvezú rovnaký počet ľudí??? "
Ja uz vazne neviem ako by som ti to vysvetlil, ked ti nestacili doterajsie prispevky. Tak este raz. Je to v ucinnosti jednotlivych motorov, je to v ich jaznom rezime, je to v moznej rekuperacii takze na rozbehnutie a zastavenie s ELEKTRICKOU TRAKCIOU SPOTREBUJES MENEJ !!PRACE!! AKO SO SPALOVACIMI MOTORMI... Lebo tu PRACU vyuzijes EFEKTIVNEJSIE 70% u el. trakcie a malo efektivne u spalovacich 20%. Viac sa k tomu nemienim vracat.
Jednotka osobo/kilometer je BEZNA jednotka, ktora sa v osobnej preprave pouziva. To ze ju nepoznas neznamena ze neexistuje. Ale to ti nemienim vysvetlovat. Ked mas zaujem literatura existuje, tak si to nastuduj. A ked si lenivy, tak sa o tom s tebou nemienim vypravdovat. Inac uvedene jednotky su TABULKOVE jednotky, ja som si ich nevymyslel. Ked chces najst zdroj, tak hladaj alebo sa uc...
"takže bež so svojou stupídnou jednotkou niekam, najlepšie do ****! feši, ja nie som ani Sarko a ani Tvoj dementný súdruh vyučujúci dmentného predmetu DOPRAVNÉ SYSTÉMY..."
Za dalsie ten predmet sa uci v 4 az 5tom rocniku Technickej Univerzity ale ty to urcite nepoznas, lebo z formy tvojho prispevku usudzujem, ze si skoncil maximalne zakladnu skolu. Tomu primitivovi, ako si ho nazval nesiahas svojimi vedomostami ani pod kolena, lebo titul profesor sa neziskava za modre oci ani silnymi slovami ako tu prezentujes.
A este jedna informacia pre teba. Na takejto urovni ako si nahodil sa s tebou nemienim bavit a ked v tom budes pokracovat tvoje prispevky budem ignorovat...
PvvS