Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Niekoľko mestských vozidiel Karosa B 731 a B 732 bolo dodaných aj do Hlohovca.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 731.00
TT 87-??
1984
1984
1990. roky
1
2.
Karosa B 732.00
TT 98-02
1984
1984
1994
1
3.
Karosa B 732.40
TTA 21-46
1989
1989
2014
1
4.
Karosa B 732.40
TTA 27-92
1990
1990
2007
1
5.
Karosa B 732.40
TTA 31-24
1990
1991
2007
1
6.
Karosa B 732.1652
TTA 45-65
1993
1993
2011
1
Spolu
1984 – 1993
6
Technické parametre
Dĺžka
11055 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
59 (73x.00)
63
Celkový počet miest
90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
9500 kg
Motor
LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (73x.00)
LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.40, 732.1652)
Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v type 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi, zadný výklopný vetrák a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá, kabínu vodiča a priestor pri predných a zadných dverách po dve žiarovkové svietidlá.
Prevádzka
V Hlohovci a jeho okolí bolo v prevádzke spolu 6 Karos B 731/732. V časoch najvyšších výkonov MHD (začiatkom 1990-tych rokov) v Hlohovci existovalo 5 liniek, ktorých prevádzku zabezpečovali 4 Karosy B 732 (TTA 21-46, TTA 27-92, TTA 31-24 a štvrtá „atmosférická“ TT 98-02, ktorú na prelome rokov 1993/1994 nahradila nová TTA 45-65). V časoch začiatkov školského vyučovania a striedania pracovných zmien ich dopĺňali prejazdy prímestských vozidiel, vrátane kĺbovej Karosy C 744. Najstaršia z hlohoveckých Karos B 731/732 („atmosférická“ TT 87-xx) premávala v rokoch 1983 – cca 1995 na prímestskej linke z Hlohovca cez Šulekovo do Leopoldova.
Vyraďovanie a likvidácia
Postupné redukcie výkonov MHD sa prejavili najprv uvoľnením TTA 45-65 pre výkony v prímestskej doprave, keď jazdila do Červeníka i Trnavy. Následne od roku 2005 na prevádzku MHD postačili 2 Karosy B 732, a tak vozidlo TT-947BX našlo ďalšie uplatnenie v MHD v Trnave a TT-946BX sa čoskoro odstavila a vyradila. Zároveň sa do MHD vrátila TT-984BX z prímestskej dopravy, ktorá spolu s generálkovanou TT-945BX zabezpečovala prevádzku hlohoveckej MHD až do začiatku obnovy vozidlového parku v roku 2010. Ako posledná Karosa B 732 dojazdila v MHD v Hlohovci TT-945BX v máji 2014, ktorá v rokoch 2010 - 2011 vypomáhala aj v MHD v Přerove.