Nestačilo by pod "pravé guličky" doplniť značku č. 506 s vyobrazením symbolu autobusu?
Edit: Aha, až teraz som objavil Ikeho #15 (nejako mi ušla). Na výnimku by to nešlo urobiť s tým, že by sa dala požiadavka na MV SR, aby takéto riešenie zapracovali do najbližšej novely vyhlášky?
Pri najhoršom, ako už niekto nižšie navrhol, umiestniť tú pre autobus na hornú časť stožiaru nad pruh by nešlo? (Tým pádom by sme sa vyhláške trošku vyhli, ale netuším ako sa na to pozerá príslušná norma.)
pravdepodobne to vyhláška neumožňuje, neviem ktorá to upravuje, ale nebolo by proste jednoduchšie tie električkové semafory mať v dvoch farebných vyhotoveniach, ten pre električku by svietil klasickou bielou farbou a ten pre bus dakou inou, povedzme zelenou alebo červenou, aby bolo aj za tmy jasné pre koho je signál určený ... ikeď teda keď svietia obe v noci vedľa seba, tak by to malo byť očividné
Jednak neviem, ako tieto dva semafory ovplyvnia vodicov aut, resp. inych vozidiel na ceste (ti maju predsa svoje signaly, ktore si maju vsimat a presne v zmysle zakona si nemaju co vobec vsimat navestidla pre drahove vozidla), za druhe, ked je jasne obmedzena mnozina vodicov, ktori sa tymito svetlami budu riadit, v com je problem? Aj tak ich budu musiet zaucit, aj tam daju neskor dodatkove tabulky a ani tie nepomozu, ved sa staci pozriet, ake lapsusy dokazu vyrobit na ovela jednoduchsich krizovatkach.
Ano ano, podme cloveka odsudit len za to, ze vyslovil nazor. To je tak typicke. Mam vodicak a zakladne tvary signalov pre elektricky samozrejme poznam. Lenze presne toto obmedzene zmyslanie je to, co mi vadi. Ze ked si dovolim napisat, ci by take nieco neslo urobit inak, hned som odsudeny a zadupany pod zem.
Mimochodom, prave gulickova sustava je velmi zranitelna v pripade poruchy. Velakrat som videl, ze niektora gulicka jednoducho nesvietila. Cize, ak je teraz signal priamo a doprava napr. jedna gulicka, co ak len ta spodna nesvieti? Z tohto hladiska je prazcova sustava ovela robustnejsia, lebo tam spravidla staci jeden segment na to, aby bol signal jednoznacny.
Mimochodom, ako vodic osobneho auta by som tymto signalom nemal prikladat ziadny vyznam, lebo nie su pre mna. Tak hovori vyhlaska.
Ty to chceš mať ako na železnici (českej a slovenskej), že bez poznania trate ani na krok? Však semafor má mať jedno-jednoznačný význam, má byť zrozumiteľný pre každého aj bez školenia.
Pražcová sústava:
Prečo sa nepoužíva pražcová sústava? V podstate tomu nič nebráni. Ale nepoužíva sa. V dopravnom predpise DPB (starší dokument) je pokiaľ viem len guľôčková sústava. V novej vyhláške je napísané, že pre riadenie električiek (prípadne premávka vo vyhradených pruhoch pre verejnú dopravu) sa "môžu" použiť guľôčkové signály. V ČR mali rôzne systémy, podľa skúseností, čo je lepšie čo je horšie, dopravní inžinieri vyhodnocovali...
Z priechod:
Nie je ani v projekte a ani tam nikdy nebol a už sa realizuje priamy. Mne je skôr záhadou, prečo sa nepotiahla cyklotrasa sem a nepreviedli cyklisti cez tri priechody namiesto toho aby sa viedli cez 4-5 priechodov v Molecovej. Tiež sa mi zdá, že priechod cez električkovú trať mohol zostať neriadený. Žiaľ, takto je projekt.
Riadenie priechodov:
priechody boli pôvodne riešené tak, že v smere zprava išli chodci 8 sekúnd, potom čakali cez električkovú trať 17 sekúnd, prešli cez električkovú trať a čakali skoro 90 sekúnd na prechod cez cestu. Sám som zvedavý, ako toto celé uriadime aby sme previedli chodcov cez celú cestu naraz. V minulosti boli rôzne pokusy a zo zahraničia inžinieri čo mali tieto dve križovatky (Riviéra + Molecova) uriadiť v dynamike v koordinácii... ale ani jeden tento pokus nevyšiel a zostalo riadenie v koordinácii v pevných signálnych plánoch. Tak uvidíme... Skôr to vidím na dva stavy: rozsiahle zápchy na cestách ale chodci prejdú, električky autobusy budú mať preferenciu / IAD prejde s miernymi až väčšími kongesciami ale MHD iba podmienená preferencia a chodci budú stáť na ostrovčekoch...
Zámena návestidiel:
Fakt si neviem predstaviť toho šikovníka, čo ide po ľavej strane návestidiel a bude sa riadiť tým pravým otočeným do cesty, prípadne toho čo ide v BUS pruhu po pravej strane návestidiel a bude sa riadiť tým vľavo otočeným do električkovej trate. Ale možné je ešte umiestniť to návestidlo pre BUS nad pruh, to sa asi ukáže v praxi potom či to bude potrebné. Nemyslím si ale, že terajší stav je kontraindikáciou pre kolaudáciu (ak to je podľa projektu a nie je to v rozpore s normami a zákonmi, nie je na to dôvod). Na stavbe je oveľa viac a závažnejších vecí, ktoré sú síce podľa projektu, ale sú v rozpore s normami a základnou logikou, ktoré sa uvidí, či prejdú cez kolaudačnú komisiu...
Nie je problém nájsť dobré technické riešenie (napr. tvoje alebo #14), problém je spraviť to tak, aby to bolo legálne.
A legálne to musí byť hneď z niekoľko dôvodov:
- aby to (ak to nebude na dráhe, ale na ceste) ovládali držitelia ktorejkoľvek skupiny vodičského oprávnenia (dodatkové tabuľky pod signálmi naša vyhláška 30/2020 nepozná),
- aby to bolo jednotné (ak to nebude na dráhe, ale na ceste) na celom Slovensku
a
- aby si (ak to bude v rámci DPB) nemusel preškoľovať všetkých vodičov.
V maďarsku majú semafory s označením BUSZ a dosť mi imponujú pre väčšiu veľkosť aj keď osobne by som z kruhového tvaru šiel do štvorcového a dal tam ikonu autobusu a našli by uplatnenie na viacerých miestach kde autobusy jazdia 50+ km/h kedy by mohli mať predĺženú oranžovú už keď tá blikajúca zelená je taký nešvár podľa magistrátu a cestujúci by neskúšali pohybové zákony.
Je naozaj nutné aby tu mala električka vôbec semafor, nestačili by neriadené Z priechody s výstrahou ako v Dúbravke? Budú tu mať chodci zelenú vlnu t.j. prejdú cez celú cestu naraz alebo delene?