Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú zníženú podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 13 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej a linkovej verzii. V roku 2013 prišla na trh inovovaná verzia s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6.

Do MHD Banská Bystrica bola v roku 2021 zaradený jeden dvojdverový jazdený autobus Irisbus Crossway LE 12M, ktorý bol pôvodne v roku 2009 určený na prímestské linky s tarifou MHD Banská Bystrica.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M ZV-863BZ september 2009 2021 2023 1
Spolu 2009   1

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 35 + 1
Počet miest na státie 80
Celkový počet miest 115 + 1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Crossway LE sa od bežného Crosswaya odlišuje menšou výškou a nižšie umiestnenými oknami. Koncepcia LE (low entry) znamená, že nástupná plocha pri dverách je na úrovni nízkopodlažného autobusu, ale zadná časť za druhými dverami je postavená ako v autobuse so štandardnou výškou podlahy. Táto úprava je menej technicky náročná a preto je vozidlo lacnejšie. Pre účely prímestskej dopravy na krátke vzdialenosti je táto koncepcia plne vyhovujúca.

Autobus bol dodaný v mestskej dvojdverovej verzii s uzavretou kabínou vodiča, širokými dvojkrídlovými prednými dverami a menším počtom miest na sedenie v prednej časti vozidla oproti prímestským vozidlám.

Úpravy

Pred zaradením do premávky v Banskej Bystrici vozidlo obdržalo bielo-červený mestský náter a logá MHD Banská Bystrica. Vozidlo bolo vybavené aj optickým informačným systémom EMtest.

Prevádzka

Autobus sa do premávky v bystrickej MHD zaradil 8. júla 2021. Nasadzovaný je prevažne na linky 33 a 43.

Katalóg vozidiel

ZV-863BZ

Legenda a štatistika

ZV-863BZvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.