VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Irisbus Citelis 18M CNG

Irisbus Citelis 18M CNG v pôvodnom stave
Irisbus Citelis 18M CNG v stave z roku 2022

Úvod

Nízkopodlažný autobus Irisbus Citelis 18M je kĺbovou verziou Citelisu 12M. Spoločnosť SAD Zvolen získala v roku 2010 nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Životné prostredie v rámci projektu "Ekologizácia verejnej dopravy v Banskej Bystrici" na nákup autobusov pre MHD Banská Bystrica s pohonom na stlačený zemný plyn, pričom prostredníctvom verejnej súťaže boli zakúpené autobusy Citelis 18M CNG. Cena jedného vozidla bola 405 946 € bez DPH.

Novinkou v MHD Banská Bystrica bola klimatizácia priestoru pre cestujúcich, dovtedy jazdili klimatizované autobusy len na prímestských linkách (prímestský Citelis 12M CNG).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 18M CNG ZV-858CM, ZV-860CM, ZV-236CN, ZV-251CN, ZV-344CN, ZV-345CN, ZV-349CN, ZV-363CN, ZV-719CN, ZV-723CN, ZV-726CN, ZV-732CN, ZV-735CN, ZV-736CN 2012 2013 od 2013 14
2. Irisbus Citelis 18M CNG ZV-718CR august 2013 2013 1
Spolu 2012 – 2013   15

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm a 6575 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 38 + 1
Počet miest na státie 110
Celkový počet miest 148 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17100 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 CNG, EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka VOITH D 864.5, automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: IVECO BDA 132, portálová, vlečená
zadná: IVECO BRA 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Eberspächer Sütrak AC 136 G3 I

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Plynový motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Nádrže na stlačený zemný plyn (10 ks) s celkovou kapacitou 1540 litrov osadili na streche oboch článkov vozidla pod ochranným krytom. Do pravej bočnice umiestnili štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od druhých dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými klapkami a nútenou ventiláciou. Na vykurovanie umiestnili v interiéri dva radiátory a tri podsedadlové teplovzdušné konvektory. Pracovisko vodiča, aj priestor pre cestujúcich vybavili klimatizačnou jednotkou.

Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest s LED displejmi. Tarifný systém s čítačkami kariet EM 316i a tlačiarňami lístkov EM 316ip (pri prvých a druhých dverách) dodala taktiež firma EMtest

Úpravy

V roku 2014 bola na vozidlách vykonaná úprava pravej časti krytu motora, do ktorého boli doplnené kruhové vetracie otvory.

Po uzavretí nového 10-ročného kontraktu s mestom boli v priebehu roka 2021 boli do vozidiel namontované nabíjacie USB zásuvky pre cestujúcich. Taktiež boli vozidlá vybavené Wi-Fi pripojením k internetu. V roku 2022 po zavedení nástupu všetkými dverami bolo odbavovacie zariadenie (čítačka kariet) doplnené aj k tretím a štvrtým dverám. Zároveň boli postupne pôvodné odbavovacie zariadenia vo vozidlách vymenené za novší typ rovnakého výrobcu, pričom tlačiareň lístkov zostala už len pri predných dverách.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky začiatkom januára 2013. Náhradný autobus ZV-718CR začal jazdiť na konci septembra 2013.

V súčasnosti sú vypravované prevažne na linky 21, 22, 24, 25, 26, 28, 34 a 90 v pracovných dňoch a na linky 24 a 25 vo voľných dňoch.

Od jesene 2023 boli autobusy ZV-349CN, ZV-363CN a ZV-719CN nasadzované namiesto trolejbusov na trolejbusové linky.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo ZV-236CN, ktoré bolo ťažko poškodené hneď v prvý deň prevádzky po páde do potoka. Ako náhrada za zničené vozidlo bol zaobstaraný nový autobus ZV-718CR.

Katalóg vozidiel

ZV-858CM ZV-860CM ZV-236CN ZV-251CN ZV-344CN ZV-345CN ZV-349CN ZV-363CN ZV-719CN ZV-723CN ZV-726CN ZV-732CN ZV-735CN ZV-736CN

ZV-718CR

Legenda a štatistika

ZV-858CMnevyradené vozidlo: 14 (93,3 %)
ZV-251CNodstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 3 (20 %)
ZV-349CNodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (6,7 %)
ZV-236CNvyradené vozidlo: 1 (6,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 41,7 %, v pondelok až piatok 58,2 %

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.