VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Karosa B 961 (ZV)

Karosa B 961E.1970 v pôvodnom stave
Karosa B 961E.1970 po oprave (ZV-352BI)
Karosa B 961E.1970 v stave zo záveru prevádzky (ZV-318BI)

Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2001 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Článkové autobusy Karosa B 961E v počte 14 kusov zakúpil dopravca SAD Zvolen pre MHD v Banskej Bystrici v prvej polovici roku 2006. V rokoch 2006 - 2007 a 2011 - 2013 si SAD Zvolen prenajal aj niekoľko vozidiel od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica (uvedené v samostatnom popise).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961E.1970 ZV-305BI, ZV-306BI, ZV-308BI, ZV-309BI, ZV-312BI, ZV-314BI, ZV-315BI, ZV-316BI, ZV-317BI, ZV-318BI, ZV-352BI, ZV-354BI, ZV-355BI, ZV-356BI 2006 2006 2013 – 2023 14
Spolu 2006   14

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682C, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Škoda, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre detský kočík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvoma stropnými výklopnými klapkami a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi.

Autobusy boli vybavené optickým informačným systémom EMtest s vonkajšími LED displejmi (predný, 1 bočný a zadný) a tarifným systémom od rovnakej firmy s čítačkou kariet a tlačiarňou lístkov pri prvých a druhých dverách.

Vozidlá boli dodané v bielo-červenej farebnej kombinácii.

Úpravy

Autobusom ZV-356BI a ZV-318BI bol počas prenájmu v Bratislave vymenený informačný systém za DOT-LED displeje BUSE, ktoré na vozidlách zostali aj po vrátení do Banskej Bystrice. Neskôr v roku 2021 dostal autobus ZV-356BI opäť displeje EMtest a vozidlo ZV-318BI dostalo v roku 2022 zelené LED displeje Bustec.

Vozidlo ZV-352BI dostalo v roku 2015 pri oprave oplechovania nový náter v mierne odlišnej farebnej schéme (biele dvere, čierny pás pod čelným oknom).

Posledné prevádzkované vozidlá dostali v rokoch 2021 - 2022 ešte odbavovacie zariadenie (čítačky kariet) aj k tretím a štvrtým dverám, USB nabíjačky pre cestujúcich a Wi-Fi internet. Autobusy, ktoré premávali do roku 2023, ešte stihli dostať nový tarifný systém firmy EMtest (čítačky kariet, palubný počítač).

Prevádzka

Autobusy boli do prevádzky zaradené v máji 2006. Okrem autobusových liniek premávali do novembra 2007 aj na trolejbusových linkách, keďže trolejbusová doprava bola vtedy dočasne zrušená.

Vozidlá ZV-356BI a ZV-318BI boli od februára 2014 do júna 2015 prenajaté Dopravnému podniku Bratislava, u ktorého premávali pod číslami 4385 a 4386.

Posledných sedem autobusov jazdilo do roku 2023 na linkách 21, 22, 24, 25, 26, 28, 34 a 90. Posledným dňom ich prevádzky bol 23. jún 2023.

Vyraďovanie a likvidácia

V máji 2013 boli tri vozidlá Karosa B 961E.1970 (305BI, 312BI, 316BI) predané Dopravnému podniku mesta Prešov prostredníctvom Bystrickej dopravnej spoločnosti. V Prešove tieto autobusy premávali do roku 2022. Autobusy prenajaté z DPMBB boli vrátené dopravcovi začiatkom leta 2013.

V roku 2020 dojazdili vozidlá 317BI a 355BI a ďalšie dva autobusy (352BI, 354BI) boli vyradené začiatkom roka 2022. Zvyšné autobusy boli vyradené v roku 2023.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZV-306BI ZV-669CEod 2010

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.