Tatra Kopřivnice v spolupráci s Karosou Vysoké mýto od roku 1950 pripravovala autobus s kapacitou 60 miest určený do náročných podmienok horských oblastí, ale aj pre mestskú dopravu v mestách s kopcovitým terénom. Výsledkom bol prototyp trojnápravového autobusu Tatra 500 HB (Horský Bus). Sériova výroba začala v roku 1954 a trvala do roku 1957. Za ten čas Karosa vyrobila približne 500 týchto horských trojnápravových autobusov označených Karosa T 500 HB. Minimálne jeden kus premával aj v Banskej Bystrici.
Technické parametre
Dĺžka
9420 mm
Šírka
2350 mm
Výška
3100 mm
Počet dverí
1
Počet miest na sedenie
31+1
Počet miest na státie
29
Celkový počet miest
60+1
Pohotovostná hmotnosť
4575 kg
Celková hmotnosť
11655 kg
Motor
Tatra 108, vzduchom chladený osemvalec
Výkon motora
91,94 kw / 1900 rpm
Objem motora
9883 cm3
Krútiaci moment motora
480 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť
65 km/h
Prevodovka
Tatra, 5-stupňová mechanická
Nápravy
tuhé Praga
Pneumatiky
11 x 20"
Opis
Tento stredný trojnápravový horský autobus mal zvukovo izolovanú oceľovú samonosnú karosériu. Išlo o prvý autobus so samonosnou karosériou, ktorý bol v Československu sériovo vyrábaný. Nosná časť bola z oceľových profilov, oplechovaná oceľovým plechom. Kúrenie bolo elektrické, vetranie priestoru zabezpečovali výklopné horné časti bočných okien a strešné vetráky. Motor Tatra 108, odvodený z Tatry 111, bol uložený za zadnou nápravou. Karoséria mala oblý tvar bez nosa. Medzi prednou a zadnými nápravami sa nachádzal batožinový priestor, čím sa odstránila vtedy bežná záhradka na streche. Cestujúcim slúžili jedny elektropneumaticky ovládané dvere umiestnené pred prednou nápravou.
Komentáre
K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.