Autobus Granus H 10-11 vyrábala zvolenská spoločnosť LIAZ Zvolen s.r.o. v spolupráci s poľskou firmou Autosan Sanok. Išlo o 11-metrový medzimestský autobus vzhľadovo totožný s poľským autobusom Autosan H 10-11 Local. Prvý autobus bol predstavený na nitrianskom autosalóne v roku 1995. Sériová výroba prebiehala v rokoch 1997 až 1999. Karosériu dodal Autosan, motor rakúsky Steyr a nápravy boli od slovenských výrobcov LIAZ Zvolen a Podpolianske strojárne Detva. Autobus bol určený hlavne na obnovu vozidlového parku v spoločnostiach SAD. Cena autobusu bola približne 2,4 milióna Sk. Na základe prieskumu sa plánovalo vyrábať 100 až 150 autobusov ročne, avšak vzhľadom na zlú finančnú situáciu dopravných spoločností nebol o autobusy veľký záujem. Malé série autobusov nakúpili dopravné spoločnosti na Slovensku a v Čechách. SAD BBDS zakúpila 6 Granusov v rámci podpory domáceho výrobcu. V roku 1999 vyrobil LIAZ Zvolen posledné Granusy (celkovo sa vyrobilo 79 autobusov) a ku koncu roku prepustil väčšinu pracovníkov. Následne vznikla nová spoločnosť Granusan s.r.o., ktorá mala pokračovať vo výrobe autobusov Autosan pod značkou Granus. Meno Granus predstavovalo starorímske pomenovanie rieky Hron.
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
Granus H 10-11.21.2 |
BB-983AF, BB-984AF, BB-895AG, BB-685AG, BB-001AI, BB-565AJ |
1997 – 1999 |
1997 – 1999 |
2009 |
6 |
Spolu |
1997 – 1999 |
|
6 |
Dĺžka |
11200 mm |
Šírka |
2500 mm |
Výška |
3160 mm |
Počet miest na sedenie |
27+1 |
Počet miest na státie |
43 |
Celkový počet miest |
70+1 |
Motor |
Steyr WD 615.50, EURO 2 |
Objem motora |
9700 cm3 |
Prevodovka |
ZF, manuálna |
Nápravy |
Predná - LIAZ
Zadná - Detva |
Granusy mali v čase ich výroby už značne nemoderný hranatý dizajn, preto nepatrili medzi najobľúbenejšie autobusy. Cestujúcim slúžili dvoje výklopné dvere, predné jednokrídlové a stredné široké dvojkrídlové. Nízka cena autobusu sa dosiahla aj jednoduchším vybavením autobusu. Interiér bol v štandardnom linkovom vyhotovení a bol prispôsobený na prepravu cestujúcich na kratších trasách. Sedadlá boli potiahnuté textíliou, nad sedadlami boli police na batožinu. Vetranie zabezpečovali posuvné časti bočných okien a strešné vetráky. Čelné sklo bolo rozdelené na dve polovice. Náter autobusov bol biely s modrými pruhmi.
1. | 2. |
BB-983AF | | BB-830AK | od 1999 |
BB-984AF | | BB-944CX | od 2008 |
Komentáre
K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.