Úvod

Škoda 706 RO bol prvý veľkokapacitný autobus v Československu, v prípade potreby doplnený prívesom. V 1950-tych rokoch vo veľkom nahrádzal zastaraný a veľmi rozmanitý vozidlový park. Do roku 1950 sa vyrábal na podvozku radu Škoda 706 R z Avie, neskôr z LIAZu. V Karose ho vyrábali od roku 1948, na podvozku LIAZ vyrobili väčšinu autobusov RO. Výroba skončila v roku 1957. Pri generálnych opravách v Státní výrobně autodílú Holýšov (neskôr LIAZ) sa kvôli nedostatku originálnych dielov po skončení výroby osadzovala upravená karoséria z RTO, prípadne sa vymenil aj motor za novší radu RT.

ČSAD Banská Bystrica zakúpila v roku 1950 celkom 30 kusov. Dopravné závody mesta Banskej Bystrice (neskôr Dopravný podnik) začali prevádzku s menšími autobusmi Škoda 256 B a Praga RN, na ktorých sa musela vykonať generálna oprava. Takisto ako na Mercedese a Austro - Fiate. Prvé RO prišli až v roku 1952, potom každý rok nahrádzali zastarané vyradené autobusy. V roku 1953 prišlo celkom 5 autobusov. Vďaka vyššej kapacite a väčšiemu počtu vozidiel sa darilo lepšie pokrývať potreby cestujúcich.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 706 RO MTZ NT 02-16, NT 10-32 (?) 2
Spolu   2

Technické parametre

Dĺžka 10660 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2970 mm
Počet dverí 2+1 pre vodiča
Počet miest na sedenie 22+2
Počet miest na státie 46
Celkový počet miest 58+2
Pohotovostná hmotnosť 8590 kg
Celková hmotnosť 14400 kg
Motor Škoda 706 R, naftový šesťvalec s nepriamym vstrekovaním
Výkon motora 107 kW / 1800 rpm (staršie)
99,29 kW / 1750 rpm (po znížení komp. pomeru)
Objem motora 11781 cm3
Krútiaci moment motora 630 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 54,5 km/h
Prevodovka mechanická 5-stupňová

Opis

Uzavretá karoséria oblého tvaru je postavená na podvozkovom ráme. Na rozdiel od starších autobusov nemá nos. Motor umiestnený nad prednou nápravou vedľa vodiča poháňa zadnú nápravu. Kostra je zostavená z ľahkých, elektricky zvarených, oceľových profilov. Oplechovanie z oceľoveho plechu má ochranný náter proti korózii. Medzi kostru a plech je vložený izolačný materiál. klá okien boli bezpečnostné, pevné. Len na 5 oknách je horná časť vyklápacia. Rezervné koleso, umiestnené v skrini v zadnej časti, je prístupné zvonku.
Karoséria sa vyrábala vo verziách CAR (linková), MTZ (mestská), LUX (diaľková) a ich modifikáciach. Pre každú bol upravený podvozok, podobne sa líšia stálym prevodom v zadnej náprave. Mestská verzia MTZ má skladacie elektropneumaticky ovládané dvere za prednou a za zadnou nápravou. Staršie série štvordielne, novšie dvojdielne. Vodič má vlastné dvere. Od cestujúcich bol oddelený polostenou a krytom motora. Vnútri bolo drevené obloženie, pri verách sa nachádzalo stanovište sprievodcu. Nevýhodou technológie výroby bola pracnosť výroby a jednotné lakovanie. Spodná časť bola červená, vrchná biela.
Kúrenie je teplovzdušné od motora, cestujúcim slúžilo aj nezávislé naftové kúrenie Webasto. Vetranie je zabezpečené 4 stropnými ventilátormi (2 nasávacie, 2 odsávacie) a vyklápacími časťami okien. Motor s nepriamym vstrekovaním (vírivá komôrka) mal v priebehu výroby znížený výkon vďaka nižšiemu kompresného pomeru.

Prevádzka

Jazdili od roku 1952 až do nahradenia novšími 706 RTO. V tej dobe boli autobusy zrelé na generálnu opravu už po 4 rokoch prevádzky.

Prvé vozidlá boli zaradené na linku č. 1 z Kráľovej do Majera. Kým Pragy sa otáčali pri železničnom podjazde, ROčky končili už pri Cintoríne. Podobný problém bol dlho aj v Senici - do obce začali autobusy zachádzať až po vybudovaní dnešného obratiska.

Katalóg vozidiel

NT 02-16 NT 10-32

Legenda a štatistika

NT 02-16vyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.