VozidláAutobusy MHD - SAD BB › Karosa B 732

Karosa B 732 v pôvodnom nátere
Karosa B 732 po GO
Karosa B 832

Úvod

Karosy B 732 vyrábal od roku 1986 český výrobca Karosa Vysoké Mýto. Od B 731 sa líši len mechanickou prevodovkou. Až do privatizácie Karosy boli zmeny na vozidle minimálne. S príchodom Renaultu prišla výrazná modernizácia. Vynovil sa interiér, vymenili motory a prevodovky. Ešte donedávna sa B 731 a 732 stále vyrábali na export na menej náročné trhy.

Do Banskej Bystrice prichádzali B 732.20 od roku 1987. Miesto prevodovky 2M70 sa použila mechanická prevodovka Praga 5P zo základného modelu C 734. Mestskej prevádzke sa prispôsobil iný stály prevod. Ich výhodou oproti B 731 bola väčšia rýchlosť, menšia spotreba a spoľahlivejšia prevodovka. Nevýhodou je slabšie kúrenie v zime. Série sa navzájom mierne odlišovali zvukom motoru, prípadne použitým diferenciálom. V poslednej sérii prišlo v lete 1989 niekoľko B 732.40. Všetky mali prepĺňaný motor Euro 0. Jazdnými vlastnosťami sa od atmosferického líši až pri otáčkach cca. 1500 rpm keď turbo začína pôsobiť. Plné turbo mal jedine voz BCA 21-28 po strednej oprave, čo sa prejavovalo hlavne pri plne obsadenom vozidle, keď autobus dokázal s pevným štartom vyjsť aj tiahle stúpanie na 5-tom stupni. Podobne dobre si počína aj BB-521AI.

V roku 1999 prišla "ruská" B 732, ktorá už má mnoho spoločného s B 932. Na skúšku jazdil v Bystrici v roku 1997 "hybrid", ktorý má zadnú časť ako B 932, ale na rozdiel od Žiliny ho SAD BBDS nezakúpila. Od roku 1997 prešlo 15 vozov generálkou, takže prežili aj začiatok 21. storočia.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 732.20 BC 40-46, BC 40-48 – BC 40-49, BC 40-51, BC 40-53 – BC 40-54, BC 40-59 – BC 40-61, BC 40-95, BC 40-97 1987 1998 – 2009 11
2. Karosa B 732.20 BC 46-51 1988 (?) 1
3. Karosa B 732.20 BC 49-43 – BC 49-46, BC 49-60, BC 49-62 – BC 49-63 1988 1998 – 2005 7
4. Karosa B 732.20 BC 56-80 – BC 56-81 1989 2005 2
5. Karosa B 732.40 BC 56-93 – BC 56-94, BC 56-96 – BC 56-97 1989 2002 – 2005 4
6. Karosa B 732.40 BC 57-46, BC 57-74, BC 57-76 1989 2000 – 2002 3
7. Karosa B 732.20 BC 12-22II 1987 2002 1
8. Karosa B 832 BC 49-60II 1999 1999 2005 1
Spolu 1987 – 1999   30

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31+1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94+1
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
Motor LIAZ ML 635 (B 732.20)
LIAZ M1.2A ML 636 ležatý naftový radový šesťvalec, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, chladený kvapalinou (BB-521AI)
Výkon motora 148 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
175 kW / 2100 rpm (ML 636E)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 732.20)
845 Nm / 1100 - 1200 rpm (B 732.40)
1050 Nm / 1400 rpm (B 832)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.50, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová

Opis

Karosa B 732 je rovnaká ako B 731. Karoséria je polosamonosná panelového typu. Panely sú vzájomne spojené skrutkami. Je trojdverová s výkyvnými dverami ovládanými z miesta vodiča. Vetranie pomocou 3 axiálnych ventilátorov v streche autobusu a zdvíhacím stropným vetrákom v zadnej časti vozidla. Vykurovanie je teplovodné s použitím kvapaliny chladiaceho okruhu. Predné dvere sú užšie, spoločné pre vodiča aj cestujúcich. Sedadlá boli pôvodne čierne, nahrádzajú sa koženkovými. Originálny náter mal ako posledný už len voz #106. Je to klasická mestská červeno-biela kombinácia. Odtieň bol už poznačený časom a cementárňou. V prvej polovici 1990-tych rokov prešlo veľa vozidiel lakovňou, niektoré autobusy aj viac krát. Vo väčšine prípadov ostal vzor pôvodný, menil sa len odtieň červenej. Strechy dostali miesto bielej rôzne odtiene žltej a červenej. Fantázia sa uplatnila pri vzoroch na nárazníkoch, predných maskách, spojleroch a zadnom stĺpiku. V tom čase patrili bystrické autobusy k najkrajším na celom Slovensku. Autobus # 60 prešiel lakovaním niekoľkokrát. Pri poslednom lakovaní dostal užší biely pás na boku a červené zafarbenie zadného stĺpika. Aby sa odlíšil od medzimestských autobusov, časť stĺpika bola neskôr zafarbená na bielo. Menej odvážny bol vzor na BC 40-59 (#98), líši sa odtieňom a červeným pásom na zadnom stĺpiku. Autobus slúžiaci ako autoškola (BCA 12-07) dostal oranžový náter.
Od roku 1997 dostávajú po GO autobusy jednotný náter s novým bystrickým vzorom. Základ je biely. Na boku je červený pás lomený ponad zadnú nápravu. V spodnej časti pokračuje druhý červený pás. Na zadnom čele pásy nepokračujú. Pod oknami a na spodnej časti po celom boku sa nachádza sivý pás. Niektoré série nemajú sivý pás naspodku. Jedine BCA 21-28 dostal nové farby v pôvodnom vzore, masku chladiča má bielu. Autobusy sa odlišujú farbou spojlera (biele a červené) a farbou clony nalepenej na prednom skle (biela, červená a oranžová). BB-091AG má delené predné smerovky, BB-516AI a BB-601AR mali svetielka na spojleri. Autobus z roku 1998 vyzerá navonok rovnako ako staršie, len hmlovky má v nárazníku ako všetky novšie Karosy 700. S novšími B 700 má spoločné rovnaký poťah sedadiel, vnútorné svetlá aj reproduktory. Odlišné sú červené madlá. Zvislé madlá sú umiestnené hustejšie, na vodorovných sa nachádzajú remienky na držanie. Kabína vodiča sa dá rozšíriť na celý priestor predných dverí len otvorením a zaistením dverí kabíny v novej polohe. Od roku 1999 aj B 732E dostali zaoblený predok z B 932E, niekoľko ich jazdí v Čechách.

Úpravy

S výnimkou autoškoly sa na týchto Karosách vykonávali do roku 1990 len nevyhnutné opravy. Voz #106 dostal rampu pre vozíčkarov, inak je v pôvodnom stave. V ďalších rokoch dostávali autobusy nový lak, v niektorých prípadoch sa vymenil motor rovnakého typu. Od roku 1997 prechádzajú staršie Karosy GO. Vnútri sa vynovujú sedadlá, vnútorné obloženie a madlá dostávajú červenú farbu. Neskoršie GO už majú žltú farbu madiel, protišmykovú podlahu, mramorovú farbu obloženia a zmizli debny na náradie. V roku 2001 sa na vozidlá po GO montovali transparenty EMtest, cieľom bolo mať časom všetky vozidlá vybavené transparentami. V rokoch 2002 a 2003 sa pri GO použil svetlejší náter madiel, transparenty sa už nemontovali.

Prevádzka

B 732 jazdili všade tam, kde aj B 731. Okrem pravidelných liniek sú nasadzované aj ako záložné pri dlhších výpadkoch. 5 vozidiel bolo vyčlenených ako náhradné spoje - #34, #41, #60, #63 a #106. Náhradný spoj musí byť stále v pohotovosti, cez víkend s ním môže ísť vodič aj domov na obed. Voz B 732.40 #106 bol neskôr preradený na linku ZŤP, ako záložné vozidlo ho nahradila kĺbová Karosa B 741 BCA 05-59. Ako záložné sú určované autobusy bez linky, spravidla pred vyradením. V rokoch 2001 - 2002 to boli napríklad BC 40-46, BC 40-59 a BCA 21-28, neskôr takto dožívali prvé B 732 GO BCA 12-20, BB-007AG a BB-093AG. V súčasnosti BB-091AG, BB-092AG a BB-877AF. Keďže v roku 2003 sa nevyraďovalo, pribudli BB-460AI, BB-485AI, BB-542AI, aj BB-695AR. Naopak BB-034BM má od augusta 2003 opäť linku (43/2x). Autobus BC 57-76 (#106) jazdil popri ZŤP na doplnenie smeny rôzne linky (22, 26 a 34). Pri záložných spojoch ich plne nahradili nové Karosy B 932. Na vyťažených linkách, kde jazdia kĺbové autobusy zvyknú nasadzovať krátke Karosy mimo špičky a počas víkendov hlavne kvôli úspore nákladov.
Prakticky monopol mala Karosa B 732 na nočných linkách už od 90-tych rokov. Po GO tam nasadili vozidlá BB-092AG a BB-007AG (miesto #51), neskôr BB-232BB, resp. BB-521AI. Kvôli presunom vozidiel B 932 do Brezna (od 9/2004) boli niektoré B 732 opäť zaradené na linku. BB-485AI na linku 32, BB-695AR dočasne na zálohu.

Po zmene dopravcu sa v prvých mesiacoch roka 2006 v bystrickej MHD objavilo dočasne väčšie množstvo autobusov Karosa B 732, ktoré si SAD Zvolen zaobstarala od dopravcov z celého Slovenska.

Vyraďovanie a likvidácia

Posledných 13 jazdiacich vozidiel patriacich SAD BBDS dojazdilo v bystrickej MHD na konci decembra 2005, keďže od 1.1.2006 začala zabezpečovať MHD spoločnosť SAD Zvolen.

Katalóg vozidiel

BB-955BC BB-460AI BCA 12-20 BB-092AG BC 40-53 BB-026AV BB-232BB BC 40-60 BB-695AR BB-182BS BB-034BM

BC 46-51

BC 49-43 BC 49-44 BB-093AG BB-516AI BC 49-60 BB-542AI BC 49-63

BB-091AG BB-037BM

BB-485AI BB-601AR BB-877AF BB-007AG

BC 57-46 BCA 15-64 BC 57-76

BCA 21-28

BB-521AI

Legenda a štatistika

BB-955BCvyradené vozidlo: 30 (100 %)
BB-037BMtechnologické vozidlo: 1 (3,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
BC 40-46 BB-955BCod 2002 
BC 40-48 BCA 14-69 BB-460AIod 1999
BC 40-49 BCA 12-20  
BC 40-51 BB-092AGod 1997 
BC 40-54 BB-026AV2001 - 2006 
BC 40-59 BB-232BBod 2003 
BC 40-61 BB-695ARod 2001 
BC 40-95 BCA 12-07 BB-182BSod 2004
BC 40-97 BB-034BMod 2004 
BC 49-45 BCA 13-03 BB-093AGod 1997
1.2.3.
BC 49-46 BC 58-02 BB-516AIod 1999
BC 49-62 BB-542AIod 1999 
BC 56-80 BB-091AGod 1998 
BC 56-81 BB-037BMod 2004 
BC 56-93 BB-485AIod 1999 
BC 56-94 BB-601ARod 2000 
BC 56-96 BB-877AFod 1998 
BC 56-97 BB-007AGod 1997 
BC 57-74 BCA 15-64  
BC 12-22II BCA 21-28  
BC 49-60II BB-521AIod 1999 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.