Mercedes Benz Vario O 814 D je malokapacitný autobus montovaný v SAO Lučenec. Vyrába sa v mestskom, linkovom aj turistickom prevedení. V roku 2000 tento model vyhral v tendri na dodávku malokapacitných autobusov pre prímestskú dopravu SAD. Do BB prišli v novembri 2000. Pôvodne do MHD zaradili dva v mestskom prevedení, neskôr pridali ďalšie 2 linkové. Líšia sa iným poťahom sedadiel, záclonkami a nemá oddelený priestor vodiča.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Mercedes - Benz Vario O 814 D
BB-284AT, BB-409AT
2000
2000
2005 – 2008
2
2.
Mercedes - Benz Vario O 814 D
BB-512AT
2000
2001
2005
1
3.
Mercedes - Benz Vario O 814 D
BB-213AT
2000
2003
2004
1
Spolu
2000
4
Technické parametre
Dĺžka
7210 mm
Šírka
2206 mm
Výška
2850 mm
Počet dverí
2+1 pre vodiča
Počet miest na sedenie
18+1
Počet miest na státie
22
Celkový počet miest
40+1
Motor
Mercedes-Benz OM 904 LA, naftový radový štvorvalec chladený kvapalinou, štvortaktný preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom stlačeného vzduchu
s priamym elektronicky riadeným vstrekovaním, trojventilová technika, Euro II
Výkon motora
100 kW / 2000 rpm
Objem motora
4249 cm3
Krútiaci moment motora
520 Nm / 1450 rpm
Maximálna rýchlosť
100 km/h
Prevodovka
Mercedes-Benz M3, mechanická, 5-stupňová plne synchronizovaná
Karoséria je pevná celokovová s vysokou strechou. Pruženie je zabezpečené listovými pružinami so vzduchovými vankúšmi a stabilizátormi, vzadu je zosilnený. Cestujúcim slúžia celohliníkové pneumaticky ovládané jednokrídlové dvere s dotváraním a blokážou proti privretiu cestujúceho. Dvojokruhové hydraulicko-pneumatické brzdy so záťažovým regulátorom a ABS sú doplnené motorovou brzdou ovládanou páčkou na volante (automaticky sa vypína pri 1000 otáčkach). Kontrolka opotrebovania brzdového obloženia je potrebná, pomerne často dáva o sebe vedieť. Oficiálna obsaditelnosť je 18 miest na sedenie a 22 miest na státie. Alternatíva je 23 a 27 sedadiel. Pre cestujúcich je Vario menej pohodlné vozidlo. Tvrdé sedadlá a pruženie, nižšia stabilita kvôli šírke vozidla sa prejavujú. Z pohľadu vodiča je naopak malé, rýchle vozidlo, má pernamentne vyhrievané spätné zrkadlá, odpružené sedadlo, servoriadenie, motor rýchlo naskočí a vďaka malému objemu vody sa aj rýchlo zohreje (Karosa ma 120 litrov vody!). Jeden termostat púšťa chladiacu kvapalinu do chladiča, ďalší púšťa vodu do okruhu tepelných výmeníkov po bokoch interiéru, spravidla pri teplote 70 st C. V mestskej prevádzke sa teplo málokedy dostane do celého okruhu. V jednom vozidle preto namontovali radiátory z Karosy k predným dverám a pod sedadlá, takže v ňom vodič nemrzne. Neskôr sa radiátory namontovali aj do ostatných Varií. Nevýhodou tohto riešenia je rýchlejšie vychladnutie na konečnej, predtým sa v registroch udržala teplá voda. Výhodou Varia je možnosť otočiť sa na 15 metroch, takže na rozdiel od Karosy netreba na žiadnej konečnej cúvať. Nedá sa však povedať, že by sa vodiči o Mercedes trhali, jedným z dôvodov môže byť aj kúrenie. V kopci gravitácia niekedy spôsobuje aktiváciu senzora dverí a vodič musí pridržaním tlačidla zatvárania dvere presvedčiť aby sa zavreli.
Karoséria je lakovaná na bielo, nárazníky a blatníky sú sivé. BB-512AT spodok vozidla modrý a tiež modré záclonky na oknách. Všetky vozidlá majú celoplošnú reklamu. AVEC s.r.o., Prima Zdroj a.s., neskôr Tondach ("perníková chalúpka"). Každý voz má inak riešené upevnenie tabúl. Jedine v BB-409AT sa nachádzajú klasické držiaky na linkovú tabuľu za predným a bočným sklom. Inak je linková tabuľa pritlačená k prednému sklu kartónovým valčekom.
Jednokrídlové dvere sú umiestnené vpredu a vzadu za nápravou. Vodič má samostatné dvere. Sedadlá sú usporiadané 2+1 v piatich radoch. Na ľavej strane sú dve sedadlá, na pravej po jednom. V zadnej časti v priestore pre kočík sú oproti sebe 2+1 sklopné sedadlá. Vďaka úzkym dverám je umenie dostať dnu kočík bez oškretia. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou, odkladacími policami s madlami nad sedadlami, v streche sú zapustené 4 svietidlá, mechanicky výklopná strešná ventilácia a stropný elektrický ventilátor. BB-512AT a BB-213AT majú pohodlnejšie sedadlá.
Úpravy
Namontovaná pokladňa EMtest, smerové tabule, na BB-284AT výmena zadného čela po nehode.
Radiátory sú z Karosy, počas zimného obdobia je autobus zatepľovaný zakrytím chladiča aj motora.
Prevádzka
Prvé Vario BB-409AT bolo nasadené na linku 31, BB-284AT na linku 28 (do 11.1.2002). Neskôr sa striedali na linke 31 a 93. Tretí voz BB-512AT bol pridelený na linku 32. Okrem toho vykonávali spoje na linkách 26 (kĺbová linka), 30, 34, 43, 51 a 54. Cez víkend premávali na linke 30 (predtým 31 a 33), do januára 2004 aj na 56 (BB-512AT). Počas februára 2003 sa Vario striedalo na linke 100 s TAM busom, ale kvôli problémom tam ostal len TAM. Štvrté Vario (BB-213AT) bolo určené na zálohu, najčastejšie premávalo miesto TAMu na linke 100. Spočiatku bolo pridelené miesto SORu na linku 43, ale kapacitne nestačilo.
Na linku 32 pridelovali Karosu a na linku 100 BB-512AT. Od zmien v januári 2005 boli Varia nasadzovane len cez víkend. Od 1. marca sa vytvorila linka 41 kde je jedno Vario nasadzované. BB-409AT sa v máji 2005 objavoval na prímestských linkách.
Vyraďovanie a likvidácia
Od 9/2004 previedli BB-213AT do Brezna. Zmena dopravcu od 1.1.2006 priniesla aj koniec prevádzkovania týchto vozidiel v bystrickej MHD, neskôr od decembra 2006 bolo jedno vozidlo prenajaté DPMBB, ktorý ho využíval ako záložné vozidlo pre minibusové linky.