Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961(E) s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Mesto zakúpilo pre MHD v rokoch 2002 až 2004 sedem vozidiel tohto typu, jedno vozidlo zakúpila pre banskobystrickú MHD aj SAD BBDS.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961.1970 BB-993BC 2002 2002 2015 1
2. Karosa B 961.1970 BB-715BE, BB-716BE 2002 2002 2011 – 2015 2
3. Karosa B 961E.1970 BB-348BJ, BB-349BJ, BB-352BJ 2003 2003 2015 – 2018 3
4. Karosa B 961E.1970 BB-997BS 2004 2004 2019 1
Spolu 2002 – 2004   7

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682C, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h (s prevodovkou Voith D 851.3)
80 km/h (s prevodovkou Voith D 854.3)
Prevodovka Voith D 851.3, 3-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom (B 961)
Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom (B 961E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Škoda, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Mestské autobusy radu 950 sú vzhľadovo prakticky len facelift radu 930E. Okrem zadného plochého čela, spoločného pre všetky typy radu 950, vyzerá rovnako ako B 941E. O niečo sa skrátila vonkajšia dĺžka. Autobusy boli lakované v bystrickej farebnej schéme.
Vodič dostal oddelenú kabínu. V prednej časti sú na pravej strane dvojice sedadiel, na ľavej jednotlivé sedadlá okrem dvojíc sedadiel nad nápravami. V zadnej časti sú na oboch stranách dvojice sedadiel. Sedadlá sú škrupinové Vogel ako rad Karosy radu B 900E. Zmizol široký zadný stĺpik karosérie, miesto neho sa predĺžili okná. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. V prednej časti v priestore pre kočík je čalúnená opierka. Prvý autobus je vybavený vonkajšími transparentami BUSE DOT LED (zelené LEDky), ktoré sa dodávajú štandardne. Ďalšie už majú vonkajšie (oranžové) a vnútorné transparenty EMtest. Vnútorný 2-riadkový transparent, nachádzajúci sa len v prednej časti, zobrazuje čas, linku, cieľ a aktuálnu zastávku. Vonkajší predný transparent zobrazuje číslo a cieľ, bočné aj priebežné zastávky v spodnom riadku. Všetky sú na šírku okna. Zadný trasparent zobrazuje len číslo linky. Dodávka z roku 2003 má odlišné, anatomickejšie sedadlá. Tieto vozidlá sú označené ako B 961E, hoci rad B 950E od roku 2004 mal mať výhradne lepené sklá. Odlišujú sa tiež krytom chladiča.

Úpravy

Do vozidiel bol inštalovaný informačný systém EMtest - vonkajšie a vnútorné transparenty, GPS prijímač, pokladňa so snímačom čipových kariet a infraport na prenos údajov. Displeje EMtest dostal v roku 2011 aj autobus BB-993BC.

Autobusy tretej a štvrtej série dostali pri druhom prenájme do Bratislavy (DPB) optický informačný systém BUSE s DOT-LED displejmi BS 210. Tieto displeje im zostali aj po návrate do Bystrice.

Prevádzka

Vozidlá boli do 31.12.2005 prenajaté SAD BBDS, ktorá dovtedy zabezpečovala prevádzku MHD v Banskej Bystrici. V rokoch 2006 - 2007 boli všetky autobusy prenajaté dopravcovi SAD Zvolen, ktorý prevzal prevádzkovanie bystrickej MHD. Od konca apríla 2008 do konca marca 2010 boli všetky vozidlá prenajaté Dopravnému podniku Bratislava, ktorý mal v tom čase nedostatok kĺbových vozidiel. Od septembra 2011 do júla 2013 boli autobusy opäť prenajaté SAD Zvolen, okrem vozidla BB-715BE, ktoré už bolo vyradené.

Od januára 2014 do júna 2015 boli vozidlá tretej a štvrtej série prenajaté znova Dopravnému podniku Bratislava. Zvyšné dva autobusy, ktoré neboli prenajaté do Bratislavy, boli od júna 2014 do septembra 2015 nasadzované na trolejbusové linky a po sprevádzkovaní nových nízkopodlažných kĺbových trolejbusov boli spolu s vozidlom BB-348BJ v novembri 2015 vyradené.

Po návrate vozidiel z Bratislavy sa niektoré z nich ešte niekoľkokrát v roku 2016 objavili príležitostne na trolejbusových linkách. Najdlhšie sa v prevádzke udržalo vozidlo BB-997BS, ktoré sa až do roku 2018 využívalo okrem zálohy za trolejbusy aj na príležitostnú dopravu.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo vyradené vozidlo BB-715BE na konci júna 2011. V novembri 2015 boli po dodaní nových kĺbových trolejbusov vyradené ďalšie tri vozidlá. V septembri 2018 boli vyradené zostávajúce dve vozidlá tretej série, ktoré boli z prevádzky odstavené do začiatku roka 2017.

Katalóg vozidiel

BB-993BC

BB-715BE BB-716BE

BB-348BJ BB-349BJ BB-352BJ

BB-997BS

Legenda a štatistika

BB-993BCvyradené vozidlo: 7 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.