VozidláAutobusy MHD - DPMBB › Karosa B 952

Karosa B 952 v bystrickom nátere
Karosa B 952E v bystrickom nátere

Úvod

Karosa B 952 je mestský autobus s normálnou výškou podlahy. Štandardne sa dodáva s mechanickou prevodovkou Praga. Karoséria ostala prakticky rovnaká, zmenil sa výrobný postup. Po zostavení a oplechovaní sa skelet ošetrí v kataforetickom kúpeli, čo umožňuje predĺžiť životnosť na 12 rokov. Oplechovanie sa robí ošetreným pozinkovaným plechom.

Hlavné zmeny sú v zadnej časti. Menší a ľahší motor Iveco Cursor 8 Euro 3 je napriek menšiemu objemu je oveľa pružnejší, má nižšiu spotrebu a dlhšie intervaly výmeny oleja. S malými úpravami bude vyhovovať aj norme Euro 4. Elektronické riadenie motora je prepojené s ABS/ASR, ktoré sú v základnej výbave radu 950.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952.1712 BB-609BE 2002 2002 2010 1
2. Karosa B 952.1712 BB-692BI, BB-694BI 2003 2003 2010 2
3. Karosa B 952E.1716 BB-649BU, BB-651BU, BB-756BX 2004 2004 – 2005 2010 3
Spolu 2002 – 2004   6

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2956 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99
Pohotovostná hmotnosť 9820 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682D,
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, Euro III, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW pri 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 88 km/h
Prevodovka PRAGA 5P 120S, 5 stupňová, mechanická synchronizovaná
Nápravy Zadná náprava: Meritor

Fotografie

Opis

Mestské autobusy radu 950 sú vzhľadovo prakticky len facelift radu 930E. Okrem zadného plochého čela, spoločného pre všetky typy radu 950, vyzerá rovnako ako B 932E. O niečo sa tým skrátila vonkajšia dĺžka. Autobusy SAD BBDS, a.s., a mestskej spoločnosti MHD Banská Bystrica, a.s., boli lakované v bystrickej farebnej schéme.
Vodič dostal oddelenú kabínu, dvere tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Na zadnej lavici sú 3 sedadlá. Zmizol široký zadný stĺpik karosérie, miesto neho sa predĺžili okná. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. V prednej časti v priestore pre kočík je čalúnená opierka. Autobus je vybavený vonkajšími a vnútornými transparentami EMtest novšej generácie. Vnútorný transparent je dvojriadkový s červenými LEDkami, ukazuje čas, linku a zastávky. Vonkajší predný trasparent už má podobný rozmer ako trasparenty BUSE, je jednoriadkový grafický s oranžovými LEDkami. Číslo je veľké na celú výšku, nápis je spravidla polovičný v strede trasnparentu. Bočný transparent ukazuje okrem čísla linky v hornom riadku cieľ, v dolnom priebežné zastávky. Aj tento je už veľkosti BUSE na celú šírku okna. Zadný transparent je najhoršie čitateľný, pretože číslo je pomerne malé.
Od leta 2003 sa postupne všetky autobusy Karosa vybavujú lepenými sklami a plechmi. Nová dodávka pre bystrickú MHD lepené sklá má. Nové sú aj sedadlá pre cestujúcich. Vďaka tomu sa Karosa B 952 aj vzhľadovo odpútala od starého radu 700. Vonkajšie transparenty sú čitateľnejšie vďaka väčšej veľkosti písma. To platí aj pre staršiu sériu, nastavenie písma bolo zmenené ešte pred príchodom nových.
Od roku 2004 sa vyrába typ B 952E. Oproti poslednej sérii B 952 má zmenenú prednú masku podľa vzoru B 961E. Zmenili sa aj sedadlá za typ Ster.

Úpravy

Do vozidiel bol inštalovaný informačný systém EMtest - vonkajšie a vnútorné transparenty, GPS prijímač, pokladňa so snímačom čipových kariet a infraport na prenos údajov.

Prevádzka

Domovské linky vozidiel z prvej série boli 34, 54, 55 a 56. S novou sériou pribudla linka 20 (večer 26) a 53, cez víkend 24. Postupne sa objavovali na všetkých linkách. Voz BB-611BE bol vyčlenený na zálohu.

Skúsenosti s vozidlami sú pozitívne. Prístrojová doska je prehľadná, všetko funguje ako má. Vodiči oceňujú pružnosť motoru. Má široký rozsah využiteľných otáčok a výborne zaberá aj v stúpaní s plne zaťaženým vozidlom. Jedinou nevýhodou je väčšia hlučnosť. Motor je počuť viac ako pri starších Karosách radu 900. Spočiatku boli problémy s informačným systémom EMtest. Ani sám so sebou nespolupracoval ako by sa žiadalo. Vypadávali transparenty aj hlásenie zastávok. To je riešené pomocou GPS. Každá zastávka má určenú polohu a pred zastávkou hlási aktuálnu zastávku, po jej opustení zastávku nasledujúcu. Stávalo sa, že hlásilo zastávky v opačnom poradí, prípadne iné ukazoval vnútorný trasparent a iné zas zvukové hlásenie. Postupne sa darilo problémy odstraňovať.

Vozidlá boli do 31.12.2005 prenajaté SAD BBDS, ktorá dovtedy zabezpečovala prevádzku MHD v Banskej Bystrici. V rokoch 2006 - 2007 boli autobusy prenajaté novému dopravcovi SAD Zvolen. V rokoch 2007 - 2010 boli prevádzkované Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica. Ďalšia prevádzka autobusov, ktoré sa neskôr vrátili do MHD Banská Bystrica už v službách SAD Zvolen, je popísaná pri vozidlách tohto dopravcu.

Vyraďovanie a likvidácia

Karosy B 952.1712 boli v septembri 2010 predané SAD Zvolen a súčasne všetky vozidlá B 952E.1716 boli tomuto dopravcovi prenajaté a boli zaradené v MHD Brezno. V decembri 2010 boli aj tieto prenajaté vozidlá prevedené do majetku SAD Zvolen.

Katalóg vozidiel

BB-824BK

BB-692BI BB-694BI

BB-649BU BB-651BU BB-756BX

Legenda a štatistika

BB-824BKvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BB-609BE BB-824BK2004 - 2010

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.