Mesto už nemohlo predĺžiť aktuálne zmluvy, preto vyhlásilo medzinárodný tender na dopravcov.
Mesto Banská Bystrica zverejnilo zákazku Poskytovanie služieb mestskej hromadnej dopravy vo verejnom záujme pre Mesto Banská Bystrica od 1. januára 2021 na obdobie 10 rokov.
Zákazka je rozdelená na 2 časti, na trolejbusovú dopravu a na autobusovú dopravu. Predpokladaná hodnota zákazky je určená na 97 190 967,00 € bez DPH, z toho trolejbusová doprava má hodnotu 33 980 382,00 € bez DPH (3,4 mil. € ročne) a autobusová 63 210 585,00 € bez DPH. Lehota na predkladanie ponúk je 3. augusta 2020.
Predpokladaný rozsah rozsah predmetu zákazky je daný 1 113 000 vozokilometrov pri trolejbusoch a 2 575 000 vozokilometrov pri autobusoch. Zmena rozsahu je možná bez uzatvorenia dodatku do 2 % oproti predchádzajúcemu roku. Zmena rozsahu prekračujúca stanovené % limity je možná len na základe aktualizácie potreby dopravnej obslužnosti dotknutého územia a na základe konsenzu verejného obstarávateľa a dopravcu. To všetko v situácii, keď nie je vypracovaný "Plán udržateľnej mobility funkčného územia krajského mesta Banská Bystrica" (PUM), ktorý teoreticky môže rozsah jednotlivých častí zákazky. Návrh zmluvy predpokladá zmenu liniek, ale pri zachovaní minimálneho rozsahu výkonov.
Časť 1 - trolejbusová doprava
Záujemca o prevádzku trolejbusovej dopravy musí disponovať 23 sólo trolejbusmi a 3 kĺbovými, pričom minimálne 3 vozidlá musia byť "duálne". Priemerný vek vozidiel v čase predkladania ponuky musí byť najviac 14 rokov.
Okrem ceny za 1 km je kritériom vek vozidlového parku (aritmetický priemer), maximálne spomínaných 14 rokov. Druhé kvalitatívne kritérium je počet duálnych vozidiel, minimálny počet je 10 % (teda 2,6).
Časť 2 - autobusová doprava
Záujemca o prevádzku autobusovej dopravy musí disponovať 11 autobusmi kategórie sólo s obsaditeľnosťou od 78 do 99 miest (sólo), 31 autobusov s obsaditeľnosťou 100 až 148 miest a 23 kĺbovými autobusmi s kapacitou nad 149 miest.
Okrem ceny za 1 km je kritériom vek vozidlového parku (aritmetický priemer), maximálne 14 rokov. Druhé kvalitatívne kritérium je počet nízko-emisných vozidiel, teda elektrobusov, LPG, CNG, hybridných, alebo nízko-emisných naftových autobusov. Ich počet musí byť minimálne 40 % (26).
Cena na 1 km sa určuje ako súčet fixnej ceny, osobných nákladov, PHM, servisných výkonov poistného. Súčtový riadok má číslo 8, ale riadky 6 a 7 v kalkulácii nie sú. Návrh zmluvy upravuje zmenu fixnej ceny o infláciu a podmienky na zmenu variabilnej ceny.
V prílohe č. 10 návrhu zmluvy sú zadefinované technické a prevádzkové štandardy. Medzi tie patrí aj:
- povinnosť dopravcu poskytovať v reálnom čase dáta týkajúce sa poskytovaných služieb (aj predané lístky a polohu vozidiel)
- komunikovať so zastávkovými tabuľami a vybranými križovatkami
- minimálne 50 % nízkopodlažných vozidiel
- odbavovacie zariadenia pri každých dverách
- online predaj dopravných kariet a dobíjanie kreditu na kartách
- predčasný odjazd zo zastávky nie je povolený
- vodič je povinný zastaviť na každej stálej zastávke (!)