Sci-fi: Otvorenie trolejbusovej trate v Sásovej 1.1.2004

 

MHD v Banskej Bystrici býva často terčom kritiky. Primátor denne počúval sťažnosti na jej úroveň. Pomôcť však nemohol. Dopravu vykonáva súkromná firma na ktorú nemá mesto dosah. Na každom stretnutí primátorov krajských miest si s ťažko skrývanou závisťou prezeral fotoalbum nových trolejbusových tratí v Zazrivej nad Váhom. Ťaživé dedičstvo predošlého prosperujúceho primátora mu neumožňovalo spraviť všetko pre blaho občana, čo sľúbil. Situáciu sa rozhodol riešiť radikálne. Ako muž činu v septembri MHD priamo sprivatizoval. Vzťahy sa obrátili o 180 stupňov. MHD prevádzkuje súkromná firma, ktorá má vplyv na mesto. Lenže to nestačí. Zdroje mesta aj vlastnej peňaženky sú, na rozdiel od snov a sľubov, obmedzené. Po bezsenných nociach nasledovali rovnako bezútešné dni vyplnené rokovaniami o úvere vo všetkých bankách, aj nebankových subjektoch. Nepochodil v Banke Pažravia, ani v Zazrivej nad Hronom. Na konci tunela však vždy svieti svetlo (ibaže by bola noc). Keď už nedúfal, objavila sa ponuka Veľkomaďarskej banky. Ochotne poskytla mimoriadne výhodný úver. Dokonca prijala riziko a kapitálovo vstúpila do spoločnosti. Podmienkou banky bolo len niekoľko nezvyčajných, no nie nesplniteľných maličkostí. Potom už nič nebránilo príprave MHD BB (po novom Mestská hromadná doprava Beszterczebánya a.s.) na skvalitnenie služieb a rozšírenie trolejbusových tratí do Szászfalu. Deklarovaný dátum 1.1.2004 sa zdal ako sci-fi. Netreba však podceňovať skúsených budovateľov vlasti.

duch trolejbusu v Sásovej
Jednému Sásovčanovi sa s obrovským šťastím podarilo vyfotiť ducha trolejbusu v Sásovej.

Kde sú peniaze, tam je aj trolejbusová trať

Stačilo oprášiť staršie projekty, ani stavebné povolenie nebol problém. Občania spočiatku neverili. Po osadení prvých trakčných stĺpov, a hlavne keď sa presvedčili že miesto papalášskej vily sa v Szászfalu (predtým Sásová) stavia meniareň, sami sa prihlasovali na pomoc. Každý podľa svojich možností. Chlapi kopali a betónovali základy pre trakčné stĺpy, gazdiné im nosili v obedároch teplé jedlo. Pod rúškom tmy tmavé postavy preliezali plot zberných surovín a na káričkách nosili medené drôty na trakčné vedenie. Odborári zrušili pripravovaný štrajk a na čele s veľkým Bossom priložili ruky k dielu. Zahanbiť sa nedal ani Mr. Keľňa. Oprášil svoje skúsenosti zo stavby škôlky, opäť bol z neho Tatko Majster. Po celom meste viseli oslavné transparenty "Budovať a brániť trolejbusovú trať", "Kto nestojí v troleji, v MHD sa nevozí", a podobne. Známi aj neznámi speváci (R.K., K.K., ...) vytvárali náladu budovateľskými piesňami. Pracovné soboty aj nedele opäť vstúpili na naše pracoviská. Veriaci, na čele s otcom biskupom, si miesto kostolného obliekali montérky. Ľudia otvorení nadprirodzeným javom dokonca tvrdili, že pri starej Sásovej (nevedia si zvyknúť na nový oficiálny názov Szászfalu) videli duch trolejbusu. Zapísali si linku aj evidenčné číslo, ale kto by im veril. Každopádne práce pokračovali rýchlo a už pred Vianocami sa v Szászfalu objavili prvé skutočné trolejbusy.

Urpín B 941T
Moderný trolejbus Urpín B941T v porovnaní so starou 15Tr-kou.

BMW 760 LiT
Premiéra BMW 760 LiT v Dome kultúry.

Nové trolejbusy

Už pri tvorbe nových cestovných poriadkov bol jasný nedostatok trolejbusov. Zmiešaná prevádzka neprichádzala do úvahy. Kto by mal to srdce aby do rozžiarených očí detí, do ich usmiatych tvárí, tešiacich sa na nové trolejbusy, vypúšťal hnusné splodiny naftových autobusov. Našťastie v skladoch BBDS sa nachádzal dostatok dielov kvôli nerealizovaným GO trolejbusov pre iný podnik. V dielňach nelenili a z Karosy B932, odstavenej kvôli zadretému motoru, vytvorili trolejbus. Úspešne, a až podozrivo rýchlo, prešiel skúškami drážneho úradu a mohli sa vyrobiť ďalšie kusy modelu Urpín B932T. Už len formalitou bolo schválenie a prestavba kĺbového trolejbusu Urpín B941T. Pri testovaní v premávke s cestúcimi sa objavili mierne problémy. Z neznámeho dôvodu sa na jednom z kĺbových Urpínov pokazil predný transparent a ostala na ňom zobrazená linka 22. Ľudia pomýlení všeobecným nadšením sa snažili do trolejbusu nastúpiť a odviesť do Szászfalu. V prestavbe autobusov Karosa radu B 900E sa ďalej nepokračovalo, keďže počet trolejbusov postačoval. Na novú trať do Podló (bývalé Podlavice) sa už uvažovalo s nízkopodlažným trolejbusom Bánoš BN 932TE. Na rozdiel od radu Urpín sa okrem zástavby výzbroje a parohov uvažovalo aj s prestavbou skeletu podľa originálneho návrhu. Príležitosti sa chytili dovozcovia trolejbusov a na Námestí SNP zorganizovali prezentačnú výstavu svojich špičkových vozidiel. Pozornosť vzbudil Ikarus 280T aj moderný sovietsky výrobok ZiU 682. Mal sa zúčastniť i bieloruský výrobca AKSM, no počas cesty vlakom sa trolejbus začal rozpadávať a to čo ostalo - kolesá, rozkradli ukrajinskí colníci. Celý Dom kultúry si rezervoval známy výrobca športovo ladených automobilov BMW. Kvôli jedinému prototypu. Žiaľ, predstavitelia firmy verejnosti odmietli prezradiť, komu je BMW 760 LiT určené.


  • Autor:
    Kami (texty, fotomontáže)
  • Originály:
    Kami
    Zuzana P. (králička Mucka)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.