Mestska hromadna doprava Banska Bystrica a.s. vznikla 27.12.1996. Patri 100 % mestu. Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s., zavod Mestska hromadna doprava patri 100 % FNM (do 31.12.2001 statny podnik). Dotacie z verejneho rozpoctu musi prijimatel viest na osobitnom ucte a z neho uhradzat platby na dany ucel. Stat dava dotacie obci, ta ich dava svojmu podniku MHD, v tom lepsom pripade nieco prida. (zdroj Obchodny register, zakon o rozpoctovych pravidlach, http://kamim.host.sk/mhd.htm#dotacie ) MHD BB a.s. musi (mala by) pouzit vsetky volne prostriedky do MHD. Preto som si mohol dovolit hadzat take cisla. Navyse ked uvadzali Citybusy, vraveli ze kupia 4 vozy, BBDS dalsich 6 tento rok. Dotacia je ista, hospodarenie BBDS nie. Na druhej strane zaciatkom aprila sa uzavrie privatizacia BBDS. Zo zakladneho imania 436 mil Sk (www.orsk.sk) splati privatizer 6-10% z 49% akcii v hotovosti statu (cca 20 mil Sk), zvysnych 90% nakupom mestskych a primestskych vozidiel v priebehu 4 rokov (ak sa nemylim). To je 50 mil Sk rocne (C954 stoji 4 mil Sk, B952 o nieco viac). Pokial by to mali davat len na primestske autobusy, tak by za dva roky museli kupovat luxusne Mercedesy aby peniaze minuli . Takze teoretizovat mozem, da sa orientovat aj podla minuleho vyvoja.
Petik
Co vobec z takej prestavky ma? Vsak na Tatranskej ani Viestovej sa nema kde vycurat alebo si nieco kupit pod zub.
A co cestujuci? Musia vystupit a cviknut si novy listok alebo mozu ostat sediet
Mimochodom, kam chodia soferi curat a podobne? Nikde som ziadnu budku alebo aspon zachod na konecnej nevidel. Curaju snad na Uhlisku do Hrona?
BTW - raz som cital, ze niekde v Rusku v metre cural masinfirer za jazdy do tunela, padol pod vlak a cestujuci na stanici zdesene cumeli, ze ten vlak co nezastavil bol bez vodica. (Pre tych co maju radi stastne konce - ten vlak potom zastavil nejaky zabezpecovaci system, ktory bol na tej trase vybudovany.)
Ku klbakom (Kami) – najefektivnejsie by bolo postavit do Sasovej vlak, ktory by raz za hodinu zobral vsetkych ludi.
Mozno su klbaky vyuzite v spicke, ale v sedle chodia poloprazne alebo sa potom predlzuju intervaly a tym sa znizuje atraktivita linky a pocet cestujucich:(.
Ze je u 22 spickovy interval 6 minut? Mozno poobede, ale je prekladany 12 minutovym. Neviem aka linka by mohla chodit v tych dierach, lebo 20 ma interval dost iracionalny. Obcas mam pocit, ze na niektorych linkach zostavoval cestovny poriadok generator nahodnych cisel. Nic nie je krajsie ako zapamatat si odchody linky, ktora chodi kazdu hodinu v uplne inom case. (BTW- dodnes si pamatam 23:50, 1:05, 3:20 - Blavaci vedia o co ide:) )
Preco by nemohol chodit solo bus v kratsich intervaloch? V sedle by potom malo viac busov volno, pricom intervaly by mohli byt stale znesitelne.
Klbaky stoja zbytocne dlho na zastavkach!!!
Navyse pri trolejbusoch sa zdrzuju aj 14Tr-ky, kde su uz ludia davno nastupeny ale do 15Tr pred nou este stale nastupuju.
To ze ma MHD rovnaky pocet busov ako aj ich zlozenie uz x rokov sa mi zda skor prehnane konzervativne ako racionalne.
Priestor pre SOR-y alebo ine mensie verzie busov vidim hlavne v smeroch Molca, Salkova, Senica, Nemce, Ulanka, Harmanec, Novy Svet, Kremnicka, Badin, Hronsek, Uhlisko (tam je aj ten maly Mercedes moc! – naco sa tam pre boha sere velky Citybus?), Stara Sasova, mozno aj Mladeznicka.
Cez vikendy by som potom nasadzoval co najmensie busy na co najvacsie mnozstvo liniek, aby mohli byt co najkratsie intervaly. Nocne linky detto.
Este jedna vec mi nie je velmi jasna. Preco ma 25 a 91 uplne rovnaku trasu a 2 rozne cisla. Nebolo by vhodnejsie napr. oznacenie 25E a v cestovnom poriadku poznamka – * spoj zastavuje len na zhodne oznacenych zastavkach. Detto nejake linky do Harmanca myslim.
A podobne oznacenie A,B,C... by bolo podla mna vhodne zaviest na linkach, ktore sa vyraznejsie vetvia, rozne koncia a pod. ... hlavne mam na mysli linky do Podlavic, Hamanca a Badina/Vlkanovej a pod.