V com je podla tvojho nazoru rozdiel medzi "produktom" IC vlak 1994 a IC vlak 2014?
Cestujucemu je uplne jedno, ci je to priamo alebo krizovo dotovana linka.
boli aj súčasťou objednávky štátu v časoch, keď vlastne nahradili Ex vlaky na trase BA-ZA-KE. Tu sú čísla už komerčného produktu IC:
2012 strata 3,3 mil. EUR
2013 strata 1,7 mil. EUR
Od 01.01.2012 začali byť ICčka komerčný produkt.
Od roku 1993 jazdili ako komercne vlaky? Nie.
Od roku 1993 existoval sucasny produkt? Nie.
Problem je ze v doprave redukcia spojov casto nie je riesenim stratovosti, ale naopak, moze ju prehlbit. Som hlboko presvedceny ze redukcia IC cely ten produkt dorazila.
Nechcem to tvrdiť s úplnou istotou ale mám pocit, že komerčné boli už aj predtým, keď ich nedokázali dostať do čiernych, tak si vyplakali návrat do záväzku a 2012 už bol druhý štart komerčnej prevádzky.
od roku 1993 je krátky čas? Veď IC sú stratové stále, minimálne posledné 3 roky určite čo sa o tom píše na transporte, tam to nájdeš ? Takže neviem aký krátky čas máš na mysli. Aj redukcia ICčiek bola výsledkom ich stratovosti.
Na zastávke "SAD" pribudol nový prístrešok aj s lavičkou.
Info z regiónu. Výstavba cesty cez sedlo Zbojská bola k začiatku decembra 2015 ukončená. Cesta je už prejazdná bez obmedzení. V Sedle Zbojská navyše pribudla zastávková nika aj s priestranným veľkopriestorovým dreveným prístreškom. Konečne je tu dôstojné miesto pre čakanie na autobus ?
Ja uplne suhlasim s tym ze ZSSK nema prevadzkovat stratove vlaky. Akurat kazdy produkt potrebuje nejaky cas na nabeh a ten bol v tomto pripade pomerne kratky a po tak kratkom case je podla mna strata este normalny jav (ze by sa to asi nezlepsovalo je druha vec, vid nizsie). Opakujem, ja nemam v principe problem so zrusenim IC ZSSK (aj ked ako zakaznik na to doplatim), v sucasnom stave to bolo neodvratne. Mne vsak vadi ze sa to robilo z uplne nespravnych dovodov. Nie kvoli tomu ze "aha, sme v strate, skusili sme co sa dalo, tak to zrusme". Spravilo sa to preto ze Jancura dost nahlas plakal a manipuloval.
IC ako komercne vlaky existuju pomerne kratku dobu (tusim od 2013 - alebo to bolo este o rok skor?) a sucasny produkt neexistuje ani rok. To ze "stare IC" museli byt stratove je uplne jasne, ten produkt nikdy nemal sancu. Novy produkt je ale uplne iny a velmi tazko sa mi vnima ako nejake pokracovanie toho povodneho. Zial nikdy nedostal sancu ukazat svoju silu, kedze ZSSK uz pred jeho spustenim zacal z trhu cuvat.
Zasadna otazka ale je, ci ma vobec stat podnikat. Tam by som sa, vzhladom k svojmu svetonazoru, priklanal k tomu ze nie a ze ZSSK nema co prevadzkovat komercne produkty.
No a potom je tu otazka dopravnej obsluhy. Ano, RJ tam nejake to IC odvezie. Ale neprepravi niektore druhy batoziny, neriesi cestujucich co prestupuju z/na ine smery, atd. Ako dopravca na komercnej linky na to ma uplne pravo, ale cast cestujucich kvoli tomu ma smolu.
presne tak, tu swa niektorí ukázali, ako krásne mu zahrali do karát svojím neznalým, úbohým a trápnym hádzaním polien pod nohy, ktoré mu pomohli k tomu, aby ešte viac ukázal prstom na to, ako to tu funguje
presne tak, v DAL sa snaží konkurencia (najmä exČSAD) ukazovať na jeho ceny, ale zabúdajú, že tu je čisto liberálny trh, kde jazdí každý, kto dostane licenciu a jazdí si za čo chce. A to je správne a preto len a len vítam Student Agency. A je to o počte miest, trase, frekvencii a obsadenosti, kde myslím že SA dáva všetkých dole. Linka do BB to len potvrdzuje, každý z okolia kto ide do BA ide väčšinou už len s SA. A cena je pokiaľ viem až subsidiárny alebo sekundárny bonus, prvým je čas, počet spojov, prístup, služby. Veď prečo by inak boli s tými licenciami také problémy? Lebo to zjavne veľa ľuďom vadí, že ich niekto legálne prechcal.
ale áno, presne tak to je. Pri jednej reštaurácii je to ok, to je tvoj biznis plán. Ale akskúpiš väčšinu reštaurácii na Slovensku (presné percentá stanovuje zákon), potom môžeš mať tiež problém. Ja však narážam viac na druhú vec: súťaž znamená, že je možné súťažiť; súťaž však nie je, ak nemám s kým súťažiť a sám regulátor (štát) mi konkuruje v tom istom segmente startovým biznisom, ktorý nie je krytý zmluvami vo verejnom záujme. A v tom je sakra rozdiel.
Pokiaľ viem, rok 1989 skončil a teda cenu určuje trh a nie "zvykové právo" bývalých ČSAD. Takže tie sa teraz trasú Jančuru, ktorý ukázal, že to ide aj inak a zubami-nechtami sa teraz každý snažá presvedčiť, že do podmienok nových verejných súťaží treba definovať počty vlastných vozov i vodičov, aby nebodaj nevyhral niekto iný ako exČSAD podnik. Povedzme že to je obdoba podmienok počtu dverí, dĺžky či hmotnosti tam, kde to malo zjavne markantný zmysel.
ja použijem príklad: ak DPMP robí linku objednanú mestom, ktorá je stratová (myslím si), tak mesto ako objednávateľ mu stratu nahradí, pretože na to vlastne mesto svoj 100% DPMP má. Ak ale DPMP začne prevádzkovať komerčnú linku, ktorú si neobjednalo mesto, ale išlo sa podnikať, tak potom túto strau musí niečím vykryť. No a na to mesto na valnom zhromaždení ako jediný akcionár povie, že tento biznis si buď zarobí na seba, alebo sa ukončí alebo sa vykryje zo zdroja X. A toť problém ZSSK, že čím stratu komerčného produktu asi tak vykrýva, že?
Preto ja to vidím čisto pragmaticky, mne je jedno kto komu fandí alebo nie, ale tu sa jednoducho ZSSK nemôže správať rovnako ako neštátna firma a to bez ohľadu na to, kto si čo bude predstavovať pod pojmom "relevantný trh".
A ak si štát IC neobjednal, sú komerčným produktom. Rovnako ako IC konkurencie, rovnako ako všetky linky DAL na Slovensku. Takže ak štátna firma robí stratu, znamená to len to, že s ňou musí skončiť. A ako tu píše 810, stratu za pár mesiacov sa dá akceptovať, ale ak to je rok čo rok už dlhú dobu, tak to už dávno malo prestať jazdiť alebo už dávno s tým mali ZSSK niečo robiť. A to je odpoveď, že až kým neprišiel RegioJet, tak to nikoho netrápilo, hoci už dávno malo! Veď IC nejazdia rok, ano dva....
Rozumieme si, akurat ja nie som az tak silne presvedceny o jeho nerealistickosti jeho cenovej ponuky. Nehovorim ze tie ceny v poriadku su, ale netrufam si byt natolko presvedceny o tom ze nie su (mozno okrem vlakov, tam vsetko poukazuje na podnakladovost cien). Casto od ludi z odboru pocuvam ako tie ceny nie su realisticke, lenze vacsinou ide od ludi zo SADiek (viac potom pripadne niekedy osobne), ktore tu autobusovu dopravu robia uplne inym sposobom - a z biznisoveho hladiska podla mna na podstatne menej sofistikovanej urovni. Preto by som celkom pripustal ze jednak maju uplne inu nakladovu strukturu a jednak maju celkom ine predstavy o priemernej naplnenosti nez Jancura. Vacsina liniek ktore Jancura prevadzkuje chodi vacsinou vypredana, to ekonomiku tej linky uplne otoci.
Co sa marketingu tyka, uplne suhlasim a myslim ze uz to viaceri pochopili. Napriklad Slovak Lines mu nijak nerobil napriek s linkou do Viedne, hoci je pre nich strategicka (napr. Blagussu robili problemy a neumoznili pristup na ASMN - viedli v tejto veci aj sudny spor) a namiesto toho sa sustredi na vlastny marketing a zlepsovanie sluzieb. A mimochodom, takmer dorovnal ceny RegioJetu (RJ 4 eura jednosmerne, SL 5 eur jednosmerne, spiatocny listok maju obaja dopravcovia za 8 eur), aj ked sa vraj za tu cenu neda jazdit
Aby sme si rozumeli. Samotnú existenciu RJ vítam, lebo je nespochybniteľným faktom, že do verejnej dopravy vniesol nový prístup, ktorý je silno prozákaznícky, čím prefackal mnoho rokov spiacich pôvodných dopravcov. Veď to sami vidíme, že zrazu aj ostatní urýchlene podnikajú kroky, ktorými dvíhajú úroveň svojich služieb v snahe nezaostať, resp. nezaostať až tak. Tu pôsobenie RJ vnímam vysoko pozitívne a som rád, že je tu.
Vadí mi nereálna cenová politika. O tom, kde je v strate a kde nie, sa tu zbytočne budeme hádať, pretože do toho nikto z nás nevidí. Ja osobne som presvedčený, že zisk možno nedosahuje ani na plne vypredanom buse BA - NR. A že úplne vypredaných väčšina nie je, vieme všetci. Napokon, čo to prezrádza aj samotný pán majiteľ, keď už v jednom rozhovore opatrne naznačoval, že 2 € vlastne ani nemyslel tak vážne, že to mala byť len uvádzacia cena a že ju doteraz drží kvôli zlej zlej konkurencii, ktorá tú cenu skopírovala a že optimálne by to videl na nejaké 3 €. Pre mňa je to jasný signál, že sám krváca. Pritom to bol on sám, ktorý jednostranne oproti pôvodne zverejnenému cenníku o polovicu zlacnil lístok v hotovosti (pôvodne bol za 4 €) a napriek niekoľkým sľubovaným termínom, kedy to vráti späť a napriek tomu, že nikto iný na trase za jednosmernú cestu v hotovosti lacnejší nie je, k tomu nikdy nepristúpil.
Do tretice je tu fenomén, ktorý vlastne ani neviem, či mi vadí alebo ma vedecky fascinuje. Tým je jeho schopnosť komunikovať s médiami, schopnosť ohúriť ich všetkými svojimi novinkami, a súčasne schopnosť vynechať alebo bagatelizovať vlastné faily, a HLAVNE dokonalá schopnosť inštalovať samého seba vždy do pozície obete, ktorej všetci ubližujú. Pred týmto ozaj klobúk dolu, lebo takto nevedeli s médiami hýbať ani pred 50 rokmi. Ak by ostatní komunikovali aspoň z 10% tak ako on, tak sme svedkom zaujímavých kampaní. Tu len možno zaplakať nad niektorými úbohými pokusmi naňho útočiť (pán prokurátor, pán primátor a iní), ktoré nielenže trápne stroskotali, ale zakaždým mu skvele prišli vhod, lebo sa opäť mohol všade predvádzať ako obetný baránok. Som zvedavý, kedy jeho konkurentom a odporcom dopne, že mu svojím detinským chovaním doslova lahodia a že najviac by ho mrzelo, keby ho prestali mediálne akokoľvek komentovať.
Prepacte, som tu spravne na imhd? Stranka vyzera spravne, ale diskusia je ako na sme.sk. Tam tiez kazdy kto sa zo zlteho velkohuba a jeho podnikatelskych praktik nejde posrat od radosti tak je hned modrogum, komunista a vrah maciatok.
A ktory produkt je ziskovy hned od prveho dna prevadzky? Najma v pripade dopravy je ten nabeh spravidla pomerne dlhy.
Samozrejme, ZSSK si pilila konar sama tym, ze zacala redukovat pocet vlakov, cim dalej zneatraktivnovala svoj produkt a tym mala este vacsi problem vyhrabat sa zo straty. Zasadny problem bolo mizerne strategicke rozhodnutie na zaciatku: ZSSK mala bud bojovat a snazit sa o co najlepsi produkt, co by zahrnalo aspon zachovanie CP z predchadzajuceho IC produktu (4 pary denne), alebo to mala zabalit rovno. Ten mutant co prevadzkovali bol odsudeny na zanik. A ako hovorim, chapem ze k tomu doslo, dokonca som to opakovane pocas tych mesiacov predpovedal. Pre mna je len problem ze k tomu nedoslo po nejakej racionalnej uvahe, ale na zaklade Jancurovho vyplakavania a hadzania sa o zem az kym mu stat nezrusil konkurenciu - cim mu aspon na nejaky cas zabezpecil monopol.
Jancura samozrejme vydieral. Ak zhodou okolnosti tesne pred volbami naplanujes svoj teatralny odchod z linky ktora je tvojou vlastnou vinou* stratova, obvinis z toho vladu a pozadujes aby ti stat zrusil konkurenciu, tak to nie je nic ine ako vydieranie.
(* Jancura mal plne vlaky a napriek tomu neuctoval vyssie ceny. Jedna zo zakladnych pouciek yield managementu hovori o tom, ze ak mas vypredane dlho dopredu, predaval si prilis lacno. Vypredanost vlaku dva a viac tyzdnov dopredu je presne taky pripad: Z toho ze to dokazal vypredat tak dlho dopredu je zrejme ze by ho vypredal aj za vyssie ceny, pretoze dopyt pri takej cene prevysoval ponuku. Jancura si teda za stratovost IC vlakov BA-KE moze sam. Otazne vsak je, ci mu ta stratovost nevyhovovala do jeho vydieracej schemy.)
OK, ja nie som právnik, preto sa opýtam: Ak sa mi raz nikde podarí dobre zarobiť a rozhodnem sa to minúť tak, že si v centre Banskej Bystrice otvorím piváreň s najlepšími priestormi, najlepším personálom a najlepším pivom za 30 centov, tak je to oukej? Že nezarobia ostatní, čo predávajú pivo za 1 - 1,50 €? Nech? Nech padnú aj na hubu? O tom je konkurencia?
Možno podľa slovenskej legislatívy je to v poriadku, ale so zdravou hospodárskou súťažou to určite nemá nič spoločné.
Nech sa paci, uved ktory zakon uvadza ze "na trati". Lebo z toho co som k tejto teme cital je to sporne. Kludne ma oprav, ale v takom pripade to laskavo nejak vyargumentuj.
Ak vsak ideme miesat komercnu a objednavanu dopravu, tak samozrejme ze vzdy budu vychadzat nepouzitelne vystupy. Rychliky ZSSK nie su komercny produkt, tie prirodzene podnakladovu cenu maju. Keby nemali, nie je dovod aby si ich stat objednaval.
Navyse Jancura ziadal zrusenie InterCity vlakov, nie rychlikov. Takze ocividne mal problem s tymi IC. Pri tych ale ZSSK dominantny dopravca nie je, tak neviem aku poziciu tam mala zneuzivat. To ze okrem toho ma aj nejaky iny produkt (ktory sa mimochodom vobec nemeni a zostava ako je!) je minimalne z praktickeho hladiska irelevantne.
Jančura len žiadal, aby ZSSK zrušila produkt, ktorý je stratový, keďže je štátna akciovka a vzhľadom k tomu, že je dotovaná zo ŠR, nemôže krížovo financovať stratový produkt a súčasne tým obmedzuje hospodársku súťaž na trati. Bodka. Nežiadal nič, čo by som na jeho mieste nežiadal aj ja. Viac čítaj, fakty a menej názorov, draxter, S499 a pod. ti to tu už vysvetlili viac než dosť, ale kto nechce pochopiť, nepochopí.?
PS: vydieranie nie je právny nátlak, vydieranie je bezprávny nátlak, takže tiež používaš termíny ako politik, čo ti zrovna vyhovuje. Jančura sa nevyhrážal, pomenoval veci jasne a až teraz ich asi pochopili, tak sa IC sťahujú. Dôvod? Predsa tá žaloba, čo by hrozila za obmedzenie súťaže by padla na hlavu dnešnej vlády. A to predsa nechceme, najmä pred voľbami....
Ja som rád osobne, že končia IC ZSSK, a je tu priestor pre súťaž, či už RJ, Leo, Arriva či ktokoľvek, kto môže ukázať skutočne, aký je potenciál, pretože každý z týchto môže jazdiť aj za 1 EUR (čo ZSSK nemôže) a potom sa uvidí. Lebo ZSSK zneužívala dominantné postavenie a vlastne tým zamedzovala konkurencii, ktorá v trhovej ekonomike nemôže začať inak, ako nižšími cenami.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
810zssk
Ak vsak ideme miesat komercnu a objednavanu dopravu, tak samozrejme ze vzdy budu vychadzat nepouzitelne vystupy. Rychliky ZSSK nie su komercny produkt, tie prirodzene podnakladovu cenu maju. Keby nemali, nie je dovod aby si ich stat objednaval.
Navyse Jancura ziadal zrusenie InterCity vlakov, nie rychlikov. Takze ocividne mal problem s tymi IC. Pri tych ale ZSSK dominantny dopravca nie je, tak neviem aku poziciu tam mala zneuzivat. To ze okrem toho ma aj nejaky iny produkt (ktory sa mimochodom vobec nemeni a zostava ako je!) je minimalne z praktickeho hladiska irelevantne.