Mestska hromadna doprava Banska Bystrica a.s. vznikla 27.12.1996. Patri 100 % mestu. Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s., zavod Mestska hromadna doprava patri 100 % FNM (do 31.12.2001 statny podnik). Dotacie z verejneho rozpoctu musi prijimatel viest na osobitnom ucte a z neho uhradzat platby na dany ucel. Stat dava dotacie obci, ta ich dava svojmu podniku MHD, v tom lepsom pripade nieco prida. (zdroj Obchodny register, zakon o rozpoctovych pravidlach, http://kamim.host.sk/mhd.htm#dotacie ) MHD BB a.s. musi (mala by) pouzit vsetky volne prostriedky do MHD. Preto som si mohol dovolit hadzat take cisla. Navyse ked uvadzali Citybusy, vraveli ze kupia 4 vozy, BBDS dalsich 6 tento rok. Dotacia je ista, hospodarenie BBDS nie. Na druhej strane zaciatkom aprila sa uzavrie privatizacia BBDS. Zo zakladneho imania 436 mil Sk (www.orsk.sk) splati privatizer 6-10% z 49% akcii v hotovosti statu (cca 20 mil Sk), zvysnych 90% nakupom mestskych a primestskych vozidiel v priebehu 4 rokov (ak sa nemylim). To je 50 mil Sk rocne (C954 stoji 4 mil Sk, B952 o nieco viac). Pokial by to mali davat len na primestske autobusy, tak by za dva roky museli kupovat luxusne Mercedesy aby peniaze minuli . Takze teoretizovat mozem, da sa orientovat aj podla minuleho vyvoja.
Petik
Myslite ze ma zmysel kupovat v BB klbove auto/trolejbusy?
Podla mna by bolo dobre, keby sa uprednostnil nakup kratkych autobusov, a takisto midibusov napr. SOR.
Klbaky v takom malom meste nemaju moc vyuzitie. Navyse - ked sa nastupuje len 1 dvermi, statie na zastavkach trva dlhsie ako u kratkych busov (musi prejst viac ludi cez 1 dvere).
Mali by sa radsej pouzivat mensie busy s kratsimi intervalmi. Zaroven by bolo cestovanie trochu rychlejsie (menej ludi na nastup).
Dolezite su hlavne tie intervaly. Mne napr. pride 10min cakania na zastavke dost dlha doba. A pritom to je spickovy interval najvytazenejsich liniek.
Na menej vytazene linky je aj Karosa moc velka. Ved ak to chodi raz za 30 minut (alebo raz za hodinu, vid 53), tak to nastupim na prve co pride a zbytok cesty prejdem peso.
Linky z dlhymi intervalmi beru vacsinou len ludi, ktory sa prisli na zastavku akurat v case ked sa tam ten autobus vyskytol (isli by aj inym) plus dochodcov, ktory chodia na zastavku podla cestovneho poriadku a su schopny cakat neuveritelne dlho (nic ine predsa nemaju na praci).
V sucasnosti by sa mohli aspon zrusit klbaky cez vikendy. Ved o vikendoch ta MHD v BB skoro nejazdi.