Jedná sa o dhoročnú prax ignorovania zákonných požiadaviek dopravcami a orgánmi dozoru, ako aj objednávateľmi dopravných služieb vo verejnom záujme. Na jednu stranu je síce pri súčasnom rozdelení spojov v množstve liniek problémom na označníku zastávky umiestniť CP všetkých liniek a mnohí dopravcovia si to uľahčujú len vylepením odchodov spojov z príslušnej zastávky (a to aj na dedinách, kam premáva jediná linka a kapacitný problém neexistuje, za to spoje cestou zachádzajú kade-tade). Na stranu druhú bývali kedysi CP (do príchodu EMtrestu a tej zastávkovej tabuľky s odchodmi) normálne zverejňované na zastávkach (napr. aj vo výpravnej budove AS v BB boli tabule s CP), takže to nie je vyslovene nemožné a zákon je zákon.
V každom prípade sa dopravcovia dopúšťajú páchania iného správneho deliktu podľa § 48 ods. 3 pís. a) zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave, za ktorý má dopravný správny orgán uložiť pokutu od 100 eur do 15 000 eur, nakoľko dochádza k porušeniu povinnosť podľa § 15 ods. 5 zákona: "Dopravca je povinný zverejniť cestovný poriadok a jeho zmenu v dostatočnom predstihu najneskôr 10 dní pred začiatkom platnosti na svojom webovom sídle, na autobusových staniciach a zastávkach, prípadne aj iným vhodným spôsobom." v spojení s ustanovením § 7 ods. 1 vyhlášky MDVaRR SR č. 124/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej doprave, explicitne ustanovujúcim obsah CP:
"(1) Cestovný poriadok autobusovej linky v pravidelnej autobusovej doprave s výnimkou mestskej autobusovej dopravy obsahuje najmä tieto údaje:
a) záhlavie s číslom autobusovej linky a s názvami východiskovej a cieľovej zastávky, prípadne s najdôležitejšou nácestnou zastávkou a s dátumom začiatku a konca platnosti cestovného poriadku,
b) názov a adresu dopravcu a telefónne číslo dispečera alebo informátora,
c) zoznam všetkých zastávok na autobusovej linke s uvedením tarifného čísla a tarifnej vzdialenosti od východiskovej zastávky a s vyznačením zastávok na znamenie alebo len na nastupovanie alebo len na vystupovanie,
d) zoznam všetkých riadnych spojov s uvedením čísla každého spoja na autobusovej linke,
e) čas odchodu každého spoja zo zastávky, a ak ide o prestupnú alebo cieľovú zastávku alebo o zastávku, na ktorej spoj stojí najmenej päť minút, aj čas príchodu na ňu,
f) údaj o tom, či spoj premáva počas celej platnosti cestovného poriadku alebo v niektoré dni nepremáva,
g) údaj o tom, kde možno kúpiť cestovný lístok a miestenku na miestenkový spoj,
h) údaj o možnosti prestupu na inú autobusovú linku alebo na iný druh dopravy s údajom, či spoj zabezpečuje prípoj alebo čaká na prípoj,
i) údaje o iných službách poskytovaných dopravcom v autobuse alebo na zastávkach alebo inými osobami na autobusových staniciach alebo zastávkach na autobusovej linke.",
čo tá tabuľka s odchodmi nespĺňa ani pri neviem akej veľkej fantázii.
CP v tlačenej forme sú robené štýlom "Stačí, že cestujúci vie kde spoj končí, kadiaľ ide, ho nemusí trápiť, alebo sa opýta šoféra alebo si inak zistí, na webe napr.", alebo "Veď tie CP aj tak strhávajú a ničia, načo to tam celé lepiť?!" Ich absolútne netrápi, že cestujúci by mal mať vždy pri pohľade na CP možnosť zistiť si aké nácestné zastávky daný spoj obsluhuje, či napr. zachádza do danej obce, alebo nie.
Na Slovensku podla mna cestovne poriadky ako open data nezverejnuje absolutne nikto, ani na MHD, ani na PAL, ani na zeleznici. Vsetci stale ziju v nejakom cudesnom presvedceni ze cestovne poriadky su strategicky material a niektobytomoholzneuzit, pripadne maju uplne choru ideu, ze to je nieco co maju spenazit.
Tazko najst iny segment kde by sa poskytovatelia sluzieb tak silno bili za to aby o ich produkte nikto neinformoval ?
A koľko prevádzkovateľov PAL tieto otvorené dáta poskytuje? DP na Slovensku sú myslím o niečo pokrokovejšie v tomto. Samozrejme za predpokladu, že tam nekraľuje SADka ako je tomu v BB, kde má SAD Zvolen svojich ľudí v predstavenstve a iných podnikateľov ako napr. Družbacký (STEFE, Mincovňa Kremnica), Gajdošík (zástupca "nezávislého" primátora a 7-8 ďalších firiem), Němec (cca 20 podnikov), Orság, príp. príbuzní Oľga a Miroslav Snopkovci. Takto obsadený podnik by bez viac než veľkorysej (až nezodpovednej) dotácií v konkurenčnom prostredí skrachoval za polovicu toho času, čo žije z dotovaných liniek. To sú ľudia, ktorým nezáležalo a ani nebude záležať na riešeniach. Čím sa viac odfláknu riešenia alebo odďaľujú, tým viac sa na nich dá preprať peňazí cez dodatočné opravy, úpravy a príp. analýzy a plány, ktoré tiež môžu byť zadané firme, kde figuruje jeden z menovaných. To je taký slovenský systém práce ... a čo je veľmi smutné, že aj v súkromnom sektore (kam sa sprivatizované SADky radia) sa nominuje často nie podľa ambícií dokázať niečo po odbornej stránke ale podľa servilnosti voči vedeniu.
Web SAD ZV, závod MHD B.Bystrica, autobusy:
-nefunguje pdf linky č.32
-nefunguje prepojenie z formátov htm do formátu pdf u všetkých liniek 20-100 (okrem linky č.97)
-vo formátoch htm je zbytočné udávať neprehľadné celé číslo linky, v iných MHD závodoch sa to tak nerobí (601120, ale iba 20 a pod., u linky č.97 to ide?), aspoň u tých trolejbusov zmizli tie nuly pred tým jednočíslím...
Co sa aplikacii tyka, prax ukazala, ze najlepsie co mozu dopravcovia spravit, je proste zverejnovat cestovne poriadky (pripadne informacie o meskaniach) ako open data na zaklade ktorych potom ktokolvek vyvinie akekolvek aplikacie bude trh pozadovat. Pre dopravcu je to radovo lacnejsie, jednoduhsie a vysledky su spravidla ovela kvalitnejsie.
Dopravná autorita ... no čas ukáže aká kalamita by to bola. Ak by sa podarilo pri jej tvorbe odstaviť od rozhodovania rôznymi "benefitmi" motivovaných vedúci odborov a oddelení dopravy na jednotlivých VÚC a príp. aj referentov (ako šedá eminencia, predsa prvý na rane je vedúci ...), tak by to bol jednoznačne prínos. Je veľké šťastie, že kompetencie objednávania výkonov v ŽD neprešli pod kraje, pretože by to bola čistá katastrofa a dosť možno presúvanie cestujúcich z vlakov do autobusov na súbehoch, kde by SADka usúdila, že 2-3 autobusy v súbehu s vlakom sú málo ale treba pridať ešte 4-5 a príp. vlak posunúť do takej polohy aby nebol pre cestujúcich zaujímavý a totálne rozhasiť prípoje R-Os. Ak by si niekde na VÚC argumentoval, že GVD sa preto menil radikálne v roku 2010 aby Os vlaky viazali na rýchliky, ktoré sú v takte a že súbežné autobusy sa mali posunúť medzi vlaky, príp. tie čo neboli v súbehu a premávajú do okrajových obcí sa mali viazať na vlaky v krajských a okresných mestách aspoň kam vedú koľaje a jazdí po nich aj vlak. Na pár VÚC ťa pochopia tak 4-5 ľudia, ktorí ale majú nad sebou iných pánov.
Stačí sa pozrieť na BBSK na úsek BB-ZV, čo si tam vydržuje SAD Zvolen a Lučenec. Aká je logika vedenia 1 páru spojov z Detvy (poobede asi netreba), či 3 do B. Štiavnice do B. Bystrice, či 2 spoje z Krupiny a 5 naspäť a navyše ťahané cez Sliač a Kováčovú (niežeby tieto spoje pokračujúce za Zvolen do DT, KA, BS, ZH išli jednotne po diaľnici a vo Zvolene cez Tepličky, obchvat alebo cez SC Europa), 5 ZH-BB a späť 4, a VK-BB 3 a späť 4, pričom odchody poobede z BB postrádajú nejakú jednotnosť. O 606428 z Lučenca do BB úplne škoda reči príchody v pracovný deň 9:25, 10:50 12:35 a naspäť odchody 10:00, 13:15 a 14:40. Neviem naozaj pre koho tieto spoje robili ale pre žiakov a zamestnaných isto nie. Toto sú spoje iba pre príležitostné návštevy úradov. Rovnako tak DAL 608503 s CP http://portal.cp.sk/Data/pdf/L608503_171210_56131.pdf teda za moc nestojí ... človek by čakal, že si dopravca založí nejakú bonitnú linku ale s takými časmi by som o ňu v CP nezavadil ani pohľadom. O 12:00 a 14:00 dať jej odchody z BB a po pohľade na CP 606428 mi uniká akákoľvek logická podstata. Ak už chcel autor tej linky niečo povedať cestujúcemu, tak tá linka mala do BB a LC prichádzať o cca 7:30. Človek by čakal, že si dajú na 608503 aspoň o 16:00 z BB, ale škoda reči. Len mám otázku, že kde SAD Lučenec čerpali takých odborníkov na tvorbu tých CP, že aká škola toto produkuje ...
Logicky by mali takéto autobusy z väčšej diaľky prichádzať do BB 7:15-20 aby potom stihli ľudia ešte pešo alebo s MHD prísť do práce alebo školy na 8:00 a naspäť 14:30 (školáci) a 16:30 (zamestnaní) by mali isť spoje naspäť. Samozrejme k nim aj párové spoje by bolo treba mať. Bohužiaľ takýto koncept dopravy že 3 páry za deň na jednej trase je nielen zastaralý a neprehľadný, ale aj komplikuje plánovanie turnusov. To je však vec, ktorú na SADkách nepochopili ani po 20 ročnom úpadku a zosekávaní autobusovej dopravy. Čo ich však vedie k sabotáži vlastného biznisu to nechápem. Prirovnal by som to k tomu, že je to ako keď tréner nadáva na svojich hráčov, že prehrávajú ale zakazoval by im strieľať góly a dával pri pravákom hokejky pre ľavákov a opačne.
Infopanely by mali byť jednoznačne na zastávkach v centre a mali by mať 5 alebo 7 riadkov skrz počet liniek. Ten by sa síce mohol znížiť časom (keby sa niekomu chcelo vôbec vykonať analýzu linkového vedenia a zhlukov spojov ako napr. na Sásovú behom 10min 17:24,26,33,34 idú štyri linky z Nám. Slobody plus ešte 601458 a potom až 17:41,51,53 a 18:01). Na ostatných zastávkach podľa počtu liniek by stačilo umiestniť označníky s 3 riadkami. Niektoré zastávky na sídliskách, kde sa stretáva viac liniek by pokojne mohli mať aj 5-riadkové panely (Rudohorská, Tajovského, Sládkovičova). Ale asi i keď to, čo tu píšeme niekto z magistrátu a odborníkov pracujúcich za verejné peniaze číta, tak je to ako hádzať hrach na stenu. Ako som napísal, 20-30 ročné pracovné návyky z čias socializmu ...
A tie argumenty o tom, že na čom zatiaľ pracujú (tie mobilné aplikácie) ma dojali. Chcel by som vidieť, že koľko na tom už minuli peňazí a na ktorom účte skončili. A tiež by som chcel vidieť prínos, či ho aj vedia reálne zmerať, že koľko tisícov, až desaťtisícov cestujúcich využíva tie softwary počas tých 5 rokov na ktorých mesto pracovalo a či vôbec vošli do praxe. Podľa mňa vyrábať nové a nové aplikácie do počtu je zbytočné. Nechcem upierať nikomu skutočnú snahu tromfnúť ostatných ponukou niečoho lepšieho, ale niekedy si kladiem otázku, že či to nie je skôr o pohladení ega autora v zmysle :"A teraz im JA ukážem a dokážem, že JA spravím aplikáciu lepšiu a JA budem mať viac užívateľov ako ostatní." Nebolo by od veci, keby sa v danej veci angažovalo MDV a vrazilo penaize do rozvoja cp.sk aby tam boli aktuálne CP a aj polohy všetkých spojov čo na území SR jazdia v danom momente a aby bolo povinné pre všetkých dopravcov tam byť, alebo minimálne aspoň pre tých čo premávajú na daných linkách na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme.
Nie, u Slovak Lines dualna tarifa neplati. Od spustenia jednorazovych listkov IDS uznava uz iba tieto listky. Vlastna tarifa Slovak Lines sa uplatnuje vylucne na usekoch ktore nie su zaradene do IDS, teda Dolany-Trnava/Chtelnica, Samorin-Gabcikovo a Cifer-Trnava.
Co sa dopravnej autority a jednotneho objednavatela tyka, netreba od toho cakat zazraky. Dnes ani MDV nie je v prilis dobrom stave, tak si vieme predstavit ako by to asi vyzeralo pod jeho vedenim. Nejake zlepsenie by asi nastalo, ale nemyslim si ze by to bolo masivne.
V konecnom dosledku to nie je o tom kto je objednavatel, ale v akom nastaveni je. Napr. v CR su objednavatelmi zupy (vratane vlakov) a su regiony kde ta primestska doprava slape uplne skvele (vid napr. IDS JMK).
No je v tom slušný hokej. Treba jedného spoločného objednávateľa a síce dopravnú autoritu. Mal to Smer zmastiť kým vládol sám a nie teraz zbytočne vysvetlovať členom dvoch strán, kde sa nevedia vyjadriť, občas ani porozumieť a posmešne sa im hovorí "krížovkári" a "fóliovnikári". Dopravná autorita bude pri najlepšom pri tomto "spřežení" iba v predvolebných sľuboch do volieb 2020 a či bude vôbec konečne realizovaná závisí od zloženia vlády, ktoré bude zas iba o "kompromisoch".
V súčasnosti si môže Slovak Lines predávať ale aj lístky podľa vlastnej tarify, ktorú má na území BSK nie? Či už iba zónové lístky u nich platia?
Odkial mas tie data? Mas stary CP? Pamatam sa na knizny CP, ktory mohol niekedy v tej dobe vyjst, ale kedysi som doma prehladal cely byt aj pivnicu, ale ten CP som nenasiel, hoci viem, ze sme ho mali.
Rad by som videl grafikony jednotlivych liniek. A tiez by ma zaujimalo, ktora linka to zachadzala cez plavaren. Tipujem, ze to bola 8.
Ešte sa vrátim k tvojmu staršiemu príspevku, kde si sa tak nostalgicky zamyslel:
"Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali."
Pre pripomenutie a predstavu, aké nenormálne množstvá spojov MHD premávali kedysi - tu sú zosumarizované súhrnné odchody liniek z Okružnej v smere na Námestie SNP z 1983. Maximálne išlo v dňoch školského vyučovania 33 spojov za hodinu a cez víkend 15!
A to ešte podotýkam, že som rád, že som sa takto nezahral a neurobil to zo zastávky na Úsvite, lebo tam by pribudlo ešte ďalších 6 liniek (9, 10, 19, 26, 33 a 35) od nemocnice a PF a pomaly by mi to nevošlo ani na papier.
Je to akurát tak obrovská hanba, aby montáž tak primitívnej veci trvala skoro celého štvrť roka a opäť nikomu nevadí, v akom stave boli celý ten dlhý čas tam vyvalené tie označníky. No estetika úžasná a to sa bavíme o jednej z hlavných zastávkok v najužšom centre mesta.
A aby sme sa mohli dokonale cez slzy zasmiať, vráťme sa do histórie:
- 22.11.2010 http://bystrica.dnes24.sk/zastavky-mhd-zmodernizuju-elektronicke-oznacniky-74979
Netradičnou zmenou, ktorá čaká cestujúcich V PRIEBEHU BUDUCEHO ROKA, je inštalácia svetelných označníkov. Tie budú informovať o príchode najbližších DVOCH liniek na danú zastávku. Podľa vyjadrenia riaditeľa dopravného úseku SAD Zvolen Mareka MODRANSKÉHO pôjde o info-panely, ktoré budú na približne 20-tich hlavných zastávkach v meste, predovšetkým na Námestí Slobody, Huštáku, Národnej alebo na Striebornom námestí. „Displej bude informovať o najbližších dvoch odchodoch liniek MHD. Bude na ňom svietiť informácia o čase príchodu autobusu na zastávku a jeho prípadnej odchýlke od cestovného poriadku vplyvom dopravnej zápchy alebo nehody,“ uvádza Modranský. Informácie o príchodoch autobusov nebudú v systéme nastavené podľa „papierového“ cestovného poriadku, ALE PROSTREDNÍCTVOM GPS sa bude na displeji zobrazovať aktuálna situácia a presný čas príchodu konkrétnej linky. „Označníky by mali byť trojuholníkového tvaru a budú osadené priamo na zastávke v blízkosti prístreškov. V spodnej vitríne budú vyvesené všetky odchody liniek a spojov v tlačenej podobe. Jedna strana by mala byť pre komerčné využitie a informácie o aktivitách v meste,“ dopĺňa zástupca SAD Zvolen... Keď sa podarí všetky problémy vyriešiť, za RELATÍVNE NÍZKU INVESTÍCIU zo strany dopravcu získa Banská Bystrica nový moderný prvok v MHD.
- 16.03.2012 otázka v diskusnom fóre MsÚ http://www.banskabystrica.sk/index.php?id_menu=22237&module_action__47683_861__paging=8
A kde sú tie elektronické označníky ?
Čo sa týka elektronických označníkov, je táto téma stále otvorená z dôvodu, že sa rýchlym tempom vyvíjajú informačné technológie a je treba vybrať v správnom čase tú, ktorá sa bude používať najbližšie roky bez potreby väčších investícií na jej obnovu v ďalšom období. Druhá stránka je, či je možné vôbec v tomto období realizovať ROZSIAHLE INVESTÍCIE nad rámec bežných prevádzkových potrieb, keď Mesto BB zápasí s nedostatkom rozpočtových zdrojov a jeho prvoradou úlohou je mať v tomto roku uhradené všetky záväzky z neuhradených dotácií na krytie strát z výkonov vo verejnom záujme. Zatiaľ sa pracuje na aplikáciách pre mobilných užívateľov, kde si budú môcť jednotne stiahnuť aplikácie cestovných poriadkov pre všetky paltformy: mobily, notebooky, ai. v operačných programoch Windows, Windows mobile, Android, Iphone, ai.
Jagerčíková Mária
Útvar hlavného dopravného inžiniera
A takýchto sľubov vrátane nastupovania všetkými dverami tu už bolo... 12 rokov prešlo a NIČ. Akurýt čo si tu všetci títo z nás robia veľkú srandu.
Tak je to v Blbotíne n./H. v podstate vo všetkom - zakaždým sa spraví nejaké pseudoriešenie, ktoré sa následne odprezentuje ako niečo NAJ, ako napr. najmodernejšia AS atď. atď.
Reakcia na #53251 od fragma:
A toto je hneď skvelý príklad toho, ako to v praxi vyzerá naozaj - totálny amaterizmus a žiadna snaha niečo seriózne urobiť. Koho by to asi tak napadlo odpratať (a to nehovoriac o tom, ako ten označník vyzerá). A kým sa niekto nebude sťažovať alebo na to upozorňovať, tak to tam je schopné zostať podobne dlho, ako dlhé roky neplatné CP vo vitrínke prístrešku napr. v Národnej a nikomu z "kompetentných" to zase nevadí.
Zastávka Bellušova doslúžila pre linku 601 455 Badín/Hronsek, nachádza sa tam stále nadbytočný označník a výveska 455 pri linkách 80 a 100 od 11.12.2016, ktorá už ale neplatí, ale stále zavádza...
To by mohol povedať niekto iný. Ale aj tie (zatiaľ jediné) tabule na AS zobrazujú len čas odchoda spoja podľa cestovného poriadku, bez prepojenia na aktuálnu prevádzkovú situáciu. Teda ak spoj mešká (t.j. do času svojho odchodu vozidlo neprišlo na zastávku), uvedený čas odchodu sa už prestane vyobrazovať a ako prvý v poradí je už vysvietený ten nasledujúci spoj. A potom sa dovalí zmeškaný autobus a ľudia pozerajú, čo je to zač. Samozrejme, že tradícia čítania vývesky je veľmi silná, takže to až taký zásadný problém nerobí. Len je podľa mňa škoda, že v Banskej Bystrici nevyužívame potenciál možností, ktoré nové technológie so sebou prinášajú.
PIT
"Na zastávke Námestie slobody okolo 16. hodiny v smere do Sásovej čakali davy ľudí, čo je dnes už výnimočné. Trocha mi to pripomenulo 90. roky - doby, keď ľudia MHD ešte využívali."
Pre pripomenutie a predstavu, aké nenormálne množstvá spojov MHD premávali kedysi - tu sú zosumarizované súhrnné odchody liniek z Okružnej v smere na Námestie SNP z 1983. Maximálne išlo v dňoch školského vyučovania 33 spojov za hodinu a cez víkend 15!
A to ešte podotýkam, že som rád, že som sa takto nezahral a neurobil to zo zastávky na Úsvite, lebo tam by pribudlo ešte ďalších 6 liniek (9, 10, 19, 26, 33 a 35) od nemocnice a PF a pomaly by mi to nevošlo ani na papier.
Súhrnné odchody spojov Okružná - Námestie SNP v roku 1983 - "c"
Súhrnné odchody spojov Okružná - Námestie SNP v roku 1983 - "a"