To pôvodne napadlo aj mňa, ale aj cez víkend je to dosť chaotické. Napríklad odchody 21:57 a 22:00, čo by mohlo naznačovať koniec zmeny, ale cez prázdniny v tom čase ide pravidelne.
Ešte ma napadlo, či to jednoducho nie je chybne vygenerovaný CP a omylom ho vylepili.
Je to presne tak, pamätám si. ako mi BW na rozčúlený telefonát ohľadne 14 min. intervalu na linke 78 (možno ešte 54) odpovedal, že či si myslím, že to vymyslel on a pridal množstvo nespisovných slov na adresu nejakého poslanca, ktorý vraj povedal, že ak sa dá vyjazdiť 14 minút, nebude interval 15.
Celkove na zavedení intervalových grafikonov v BA má BW obrovskú zásluhu, on na tom pracoval zadarmo už ako električkársky brigádnik z Hydroconsultu. Škoda, že sa neskôr zašprajcoval.
Na prelome milénií už malo veľa liniek pravidelný interval, ktorý však nemusel byť deliteľom 60. Áno, na niektorých linkách to vyšlo tak, že mali 10, či 12-minútové intervaly. Rovnako tak ale popri nich jazdili iné linky so 14, 17, či 36-minútovým intervalom. V tej dobe sa pod heslom efektivity interval určoval na základe najkratšieho legálne vyjazditeľného obehu vozidla. Nebolo politicky priechodné jazdiť zapamätateľne každých 15 minút, ak sa s rovnakým počtom vozov dalo vyjazdiť aj 14.
Ťažko porovnávať kvalitu grafikonov kedysi a dnes. Za socializmu boli celkové výkony výrazne väčšie, napriek tomu ponuka zúfalo nepokrývala dopyt. Aj pri chaotických odchodoch to väčšinou vychádzalo tak, že "niečo proste šlo". Oveľa viac spojení sa realizovalo priamymi linkami, ktoré si "žili" vlastným životom. Vzhľadom na kvantitu prakticky nebolo treba riešiť žiadne preklady či nadväznosti. To naopak dnešný grafikon, aj keď výkonovo menší, je oveľa viac sofistikovaný a zohľadňuje omnoho viac faktorov, prečo sú intervaly ale aj konkrétne časové polohy presne také ako sú.
Prelom milénií bola taká prechodná doba, kedy ešte dožíval pôvodný systém riešenia grafikonov, ale postupné predlžovanie intervalov už ukazovalo na jeho neudržateľnosť a nutnosť zmeny filozofie.
Na porovnanie, u prímestskej dopravy počas platnosti CP 2001/2002 cez pracovný deň školského roka z Vrančovičovej na Nivy 77 spojov, po Patrónku 85 spojov. V aktuálnom CP 2023/2024 je v úseku Vrančovičova-Patrónka 117 spojov, na autobusovú stanicu Nivy 92 spojov. Pre úplnosť však treba podotknúť, že vtedy ešte jazdili na niektorých spojoch aj kĺbové vozidlá a teda kapacita niektorých spojov bola väčšia.
Treba čítať s porozumením. V príspevku nehodnotím preklad, len poukazujem na:
1. na základe o 4 roky staršieho cp z 1999, že daný cp je naozaj vymykajúci sa bežným (taktovým) cp tej doby - čo bola vlastne aj pôvodná otázka TomJ že prečo je tomu tak
2. že sa nedá poukazovať na zlepšenie MHD na základe práve tohto cp, keďže v porovnaní s rokom 1999* je počet spojov za hod v špičke a ich vzájomný (ne)preklad v roku úplne rovnaký.
*posledný rok ktorý sa tu dá dohlať s cp pre obe linky. V 2004 je cp L63 s ranným 12 a poobedným 15 min intervalom, avšak chýba L30.
Ak zostaneme len v rovine MHD**, tak v porovnaní z pred 25 rokov máme posilnenie v počtoch spojov z Lamača v podstate zmenu len v tom, že 37 (102) má namiesto 12 minútového intervalu s krátkym vozom 10 minútový s kĺbom.
**pre úplnosť sa zintegrovala BID, ktorá na tento smer začala jazdiť už v 2001. Tu neviem či sa dá dohľadať koľko to bolo spojov v 2001 a koľko teraz.
Hodnotit preklad 63-30 na trase Lamac Patronka je velmi silny matroš. Jednak zachadzka na Segnare a dvak Tesco Lamac pri 30. Takze aj keby sla 30tka 3Min pred 63 tak do nej nenastupim
Hodnotiť úroveň MHD na základe tohto divného CP (tiež by ma zaujímalo ako vznikol). Stačí si pozrieť tu v histórií CP 26 z roku 1999 a hľa máme tam taktový interval 12/30min. špička/sedlo. Dajme si takú 110 z 1999 a máme tam 12 min takt. interval v špičke. Patrónka - Lamač v 1999 máme teda 10 odchodov za hod. (rozloženie spojov v čase sa nedá z cp určiť). Rok 2024 zlepšenie MHD pretože 63+30 majú v špičke Patrónka - Lamač 10 odchodov za hod. v takte 2-8-7-3-7-10-2-8-7-3
Každý, kto nadáva na DPB, by si mal uvedomiť - aj na základe tohto historického CP - ako sa zlepšila MHD v Bratislave. Prečo vôbec dochádzalo k takýmto nezmyslom, 30 min diera a potom dva spoje krátko po sebe, ako na to upozorňuje TomJ? A sú tam tie 30 min diery dve!
Ten divný (ne)interval mal aj nejaký dôvod? Lebo v roku 2003 už myslím prevažovali normálne intervaly. Tu je v poobednej špičke 30 min diera a potom dva spoje takmer po sebe.