Tak pri cakani na odchod (pre meskajucu inu Nku) sa to vypne, hotovo. Mozu dat novy oznam - Waiting for other night lines. na vsetky panely BUSE.
Len stale neviem co s oznacenim listkov ci blokovat neblokovat ich.
Zrovna na nočákoch je to úplná blbosť, keďže tam sa čaká na prípoj a to myslím DPB do systému nemá implementované (napr. aj zastávkové tabule sa tvária že nočáky pôjdu včas aj keď smerom na stanicu niečo mešká 15 minút a bude sa čakať).
Moj tip je,ze sa zvazuje toto uplatnit coskoro na nocakoch,ktore otvoria dvere aj skor pred odchodom, tak postupne menia softver. Pripadne aj inde kde by to bolo mozne napr. letisko.
Z jednej konečnej môžeš mať viacero liniek, ktorú vyberieš automaticky? Manuálny výber nie je riešenie, už dnes sa mnohí sťažujú že vôbec treba uviesť nástupnú zastávku.
Pri prikladaní môže fungovať to isté. V apke IDS zas vyberáš počiatočnú zastávku, čiže ak to rozpozná konečnú, mohlo by to automaticky počítať až od najbližšisho odchodu alebo dávať aj na výber, od ktorého odchodu.
Musíme sa na to pozerať v kontexte plánovanej tarifnej reformy, kedy by malo byť možné používať ako dopravné, tak platobné karty na cestovanie v IDS BK pri garancií najnižšej možnej ceny (okrem PCL, tie pre túto debatu aj tak nie sú relevantné) v režime check-in / check-out.
Tým že budú akceptované aj platobné karty, systém bude dostupný skoro každému kto cestuje MHD. Odpadne potreba mať dopravnú kartu, čiže sa takto budú môcť odbavovať aj občasní cestujúci, vrátane zahraničných návštevníkov. Pravidelní cestujúci z radov ľudí čo nemajú platobnú kartu (deti, konzervatívni dôchodcovia a pod.) budú mať zrejme dopravnú kartu a zostáva nám malá množina ľudí čo cestuje občas a nemá platobnú kartu (a aj tá sa dá vyriešiť výrazným zjednodušením predaja prenosných kariet, resp. ich prenájmu s možnosťou na konci pobytu ich vrátiť).
Základným modelom odbavenia na jednorazové lístky by teda malo byť pípanie karty dostupné skoro každému. Plus teda podotýkam že pípať by samozrejme malo možné byť aj cez Apple Pay / Google Wallet, takže aj v tomto režime je možné použiť skoro každý smartphone.
Tým sa z môjho pohľadu stáva odbavenie cez papierové lístky a appku doplnkovým, čo má imho dve implikácie:
a) je otázne či tento problém vôbec riešiť
b) je otázne či neísť do masívneho zjednodušenia ponuky papierových/appkových lístkov, čo by zahŕňalo menej ich typov, vyššiu cenu a dlhšiu časovú platnosť (v kontexte ciest po BA v zásade hovoríme o jednom type lístka ktorý spoľahlivo stačí na akúkoľvek cestu po meste a 5 minút hore dole nespraví nič)
Druhá vec je akú podobu bude mať appka po tarifnej reforme. Aj tá môže byť v režime check-in/check-out. Napríklad v Nemecku už sú prvé do praxe uvedené systémy kde telefón komunikuje s Bluetooth senzormi vo vozidle, vďaka čomu sa aj jazda na aplikáciu dá priradiť ku konkrétnemu spoju / použitej prepravnej trase a teda ak by sa chcelo, dá sa to zúčtovať podľa jazdnej doby v CP, nie toho ako dlho cestujúci reálne sedel vo vozidle (samozrejme toto vyžaduje investície do HW na strane dopravcu).
Ale samozrejme celá moja úvaha môže spadnúť na tom že check-in/check-out bude druhý fail na spôsob Kartuj. Osobne čakám niečo medzi - nebude to až taký prepadák, ale nebude to ani extrémne inovatívne, skôr nejaká kópia iných kartových systémov (napr. denné limity asi nebudú kĺzavé, ale budú podľa kalendárneho dňa, hoci v našom tarifnom systéme to nemá zmysel a keď som skúšal vymyslieť ako by to šlo počítať kĺzavo, našiel som riešenie ktoré sa mi javí ako funkčné a zatiaľ z tých pár ľudí ktorým som to ukazoval nikto nenašiel chybu ktorá by to znemožňovala).
Pre mňa najväčším sklamaním bude ak BIDka zachová súčasný model kedy sa platí podľa reálne stráveného času vo vozidle, nie podľa jazdných dôb, hoci to tak podľa étosu tarify byť nemá a hoci pri systéme check-in check-out má zúčtovacie centrum presné informácie kde bol lístok použitý.
Na druhej strane, to že BIDka ten systém ide implentovať v celom IDS a teda na úrovni na akej to nespravil ešte nikto (Londýn je totálne odlišný typ tarify a odbavenia) zvyšuje šancu že budú kreatívni a nebudú len slepo kopírovať (zlé) riešenia z iných miest. Už to že je to zónový systém kde podľa trasy môže byť časová platnosť lístka rôzna núti vymyslieť úplne nový spôsob jej počítania.
Chcem nahlásiť koniec sveta, zhodou okolností som práve uprostred tejto debaty v Nitre nastúpil do autobusu o 6 minút skôr! Jedna cestujúca si dokonca aj kartu pípla.
Potom je riešenie na lístok tlačiť až čas odchodu, ako sme tu už viacerí navrhli. Inak ale neviem kto by to riešil. Ak revízorom dáš pokyn aby to takto akceptovali, nikto nebude mať problém. Kto má pocit viny z porušovania zákona bude mať stále možnosť čakať pred autobusom až do odchodu ako teraz, zvyšok si sadne dnu. Väčšina ľudí má beztak PCL.
(4) Cestujúci je povinný
a) mať platný cestovný lístok pri nastupovaní do autobusu, ak ho vydala výdajňa cestovných lístkov mimo autobusu alebo ak ide o cestovný lístok vo forme aktivovaného elektronického média,
b) kúpiť si cestovný lístok bezprostredne po nastúpení do autobusu, ak cestovný lístok vydáva vodič alebo iný člen osádky autobusu,
c) označiť si cestovný lístok v označovacom zariadení autobusu bezprostredne po nastúpení do autobusu, ak ide o cestovný lístok, ktorého platnosť sa začína až jeho označením.
Inak pozerám, že zákon nepredpokladá možnosť samoobslúžneho predaja elektronických cestovných lístkov na označovači vo vozidle. Nie je potom takýto cestujúci vlastne čierny pasažier porušujúci zákon?
V tatranských električkách s tým problém nie je. Ja viem, iný systém, iný kraj, iné vozidlá, ale tam nastúpiš do električky pred plánovaným odchodom a lístok sa označiť nedá. Je problém zablokovať označovače do nejakej doby pred odchodom?
Ja by som navrhol trochu sofistikovanejšie riešenie, skrátka nech označovač nikdy na lístok nevytlačí čas skorší ako je odchod vozidla z danej zastávky (+ samozrejme sa stanoví že ak je na lístku budúci čas začiatku platnosti, tak lístok je platný). Appku by to neriešilo, ale kým vozidlo zobrazuje čas odchodu, nie je to taký problém, cestujúci si to vie odsledovať. ) Edit: Cancer ma o pár sekúnd predbehol
Plus s pripravovanou tarifnou reformou, kde sa dá predpokladať že väčšina cestujúcich pôjde v režime check-in/check-out sa to dá robiť ešte efektívnejšie. Pre cestujúcich s kartou (dopravnou, alebo platobnou) by sa beztak mala počítať len jazdná doba podľa CP (tak to mám aj navrhnuté vo svojom koncepte, aj keď sa obávam že BIDka toto neimplementuje) a pre papierové lístky by potom podľa môjho názoru mal existovať na cesty po BA len jeden druh CL s dostatočným limitom na takpovediac akúkoľvek cestu po meste.
Inak mne sa raz stalo že ma vodič pustil v Čunove do voza asi 15 minút pred odchodom (prišiel som skôr na zastávku a bola ukrutná zima, veľká vďaka za to) a keď videl že idem k označovaču, rovno mi povedal nech si to zatiaľ neoznačujem (ja som vedel že mám dostatočnú rezervu, potreboval som cca 66 minút a kupoval som si 90-minútový CL, ale tak poslúchal som :)). Ale toto samozrejme nie je použiteľné vo veľkých uzloch.
Naprogramovať aby sa pred časom odchodu z konečnej podla CP tlačil na lístky čas odchodu podla CP nemá kto?
Či to by bolo príliš jednoduché pre cestujúcich keby si po nástupe jednoducho ten lístok mohli hneď označiť a mali by tam hneď čas odchodu podla CP?
V prípade odchodu z konečnej s meškaním (napríklad na tej HLST kde meškanie môže vzniknúť kvôli čakaniu na prichádzajúce vozidlo a prestup cestujúcich z neho) by sa postupovalo rovnako ako sa postupuje v súčasnosti keď revízor prirátava k dĺžke platnosti lístka meškanie ktoré vozidlo naberie na trase.
Zisťoval som interne, čo je vo veci a je to práve to označovanie lístkov. Obava, že ak by cestujúci nastúpil do vozidla 10 minút pred odchodom, označil by si lístok a potom by sa sťažoval, že mu neplatí. Na druhej strane, Bratislava nie je žiadna geopatogénna zóna, že by bola jediným mestom na svete s týmto problémom. To sa dá riešiť efektívne tým, že sa zablokuje označovač a minútu pred odchodom sa odblokuje a cestujúcim sa oznámi, že si lístok môžu označiť.
To nerieši apkárov, ale stále je možnosť spraviť k tomu masívnu kampaň a v prípade, ak by revízor zistil, že z miesta A ( nástupná konečná) do miesta B je to menej ako 15 minút a cestujúci by mal vypršaný 30 minútový lístok zakúpený k zastávke A, tak sa pokuta odpustí podobne, ako sa dnes odpúšťa, keď ide autobus pomalšie ako je chronometráž a cestujúci s papierovým dokladom z tohto vozidla nevystúpil, hoci mu lístok vypršal.