Veď ale hádam nikto nie je za to, aby sa zostalo pri sodíku, práve kvôli tomu skresľujúcemu oranžovému šeru, ktoré aj oni popisujú.
Viem, že o prevádzkových otázkach halogenidu sme sa tu už (ne)raz bavili, ale keď už osádzame LEDky, tak s nimi vieme dosiahnuť jednoduchším spôsobom rovnaký výsledok.
Som zvedavý, ako to tu vyzerá naživo, ale napr. Medená a spol. je pre mňa jeden neútulný fail, práve kvôli príliš bielemu svetlu. A to tam ani nemusím bývať a zažívať účinky modrého spektra (ktoré si na pc vieš už dnes dosť potlačiť, ale na okne si iný režim holt nezapnem ). Zastávka Zochova je menej hrozná, ale podľa mňa to stále nie je ono. A aj podľa druhej foto križovatky sa mi to na Zochovu dosť podobá, akurát okrem príliš bielej sa mi tu zdá byť svetla zbytočne veľa - nielen priestorovo (tráva, stromy), ale aj celkovo.
Rozumiem teórii, že hlavné ťahy potrebujú vysokú intenzitu osvetlenia, ale toto je predsa vnútromestská trieda s maximálkou 50. Nevidím dôvod, prečo tu simulovať deň alebo štadión, úplne stačí dosiahnuť, že dostatočne vidím, pričom si stále zostávam vedomý, že je noc (a pre človeka je podľa mňa tak prospešnejšie).
myslel som časti stožiara, ktoré svietia do cestného triangla, nie tie čo osvetľujú električkovú trať, tie sú naopak zvolené vhodne. Tie v triangli ale mali byť nižšie a možno by stačil aj o niečo nižší výkon aby nasvietili cestu a chodník v požadovanej kvalite bez toho aby svietili kade tade po tráve a kríkoch.
5000k by svietili oveľa viac do modra a pripomínali by už trochu ortuťové výbojky. 3000k by boli zase viac do "žlta" - pre tak frekventovanú cestu sa o LEDkách pod 3500k ani nemusíme baviť.
"...aby nesvietila každá druhá lampa v inom spektre..." No, pre sodík sa Siemens rozhodol najmä pre ich cenovú výhodnosť oproti metalhalogenidom a energetickú efektivitu oproti ortuti. Takže asi toľko k tomu. Ibaže už máme rok 2019 a vynález sodíkových výbojok sa datuje rokom 1920 (nízkotlakové) a 1955 (vysokotlakové), takže posuňme sa už aj v uvažovaní a kontextoch trošku napred.
Nemajú 2700 ale 4000.
No 4000 nemajú zase tie LED v Karlovke, ale určite viac.
Používa ich ako som spomínal napr mesto Martin a Šaľa na hlavných ťahoch. V Šali ich postupne menia za LED tiež v tom istom spektre.
Tak isto sa používajú v centre BA.
Použivajú sa u nás hlavne oranžové 2000K , aby nesvietila každá druhá lampa v inom spektre.
Netreba zabúdať , že Siemens to prevádzkuje resp. iba udržuje v prevádzke na základe dodatkov k zmluve.
Nesrovnal nebol schopný urobiť nové výberové konanie. Teraz je dodatková zmluva platná do konca roka myslím.
No, z výšky 12m, ktorú treba na osvetlenie cestného a časti električkového pásu, s tou smerovou charakteristikou veľa nenarobíš a menšie svietidlá z radu Streetlight 10 by zase "nedosvietili" na cestu.
Inak, do diskusie dávam toto zaujímavé porovnanie LED so sodíkovými výbojkami. https://www.stouchlighting.com/blog/led-vs-hps-lps-high-and-low-pressure-sodium
ale dalo by sa to, len sa to chcelo trošku pohrať s umiestnením tých svietidiel. Výhodou LED svetiel je aj to, že svietia smerovo (myslím že max čo dokážu je 170° ak sa nemýlim?) a právbe preto sa s nimi dá narábať veľmi efektívne tak, aby sa užitočne využil celý potenciál svietidla.
Tak, osvetľujú v prvom rade cestný triangel. Alebo, bolo by lepšie napichať tam ďalšie tri stĺpy, aby svietili adresnejšie? Nebojuje sa tu náhodou proti "lesu stĺpov"?
Výkonovo sú rovnaké.
Podstatne lepšie osvetlujú ako súčasné "oranžové" a pocitovo omnoho príjemnejšie je to svetlo ako studené či denné led osvetlenie.
na zábere krásne vidieť, že z pohľadu fotografie ľavé ramená oboch stĺpov VO sú riešené maximálne nevhodne. Cca spolovice osvetľujú "neužitočnú plochu".