No perfektné riešenie to bolo ? vďaka za info, dávno som nad tým rozmýšľal.
Na tú reko si matne pamätám, tak či tak aj dnes sa tam trolejbusy šuchtajú, možno len o niečo menej, ako kedysi. Tam je zas problém v DPB, že nie sú schopní osadiť TV na úrovni 21. storočia?
Dnes už to nie je také kritické ale pred reko tam trolejbusom veľmi často vypadávali zberače a iné nebezpečenstvo znamená možnosť výskytu vodiča, nasadzujúceho zberače v jazdnej dráhe.
Trochu mimo hlavnej témy, ale keď spomínaš podjazd pod Pražskou, čo je vlastne myslené tým Iným nebezpečenstvom vzťahujúcim sa na trolejbus? Je to varovanie kvôli nízkej rýchlosti trolejbusov v podjazde alebo aká je pointa?
Najprv disclaimer: používam pri šoférovaní zdravý rozum a keď vidím dráhu, značku daj prednosť v jazde s dodatkovou tabuľkou, na ktorou je symbol dráhového vozidla, určite si nebudem vynucovať prednosť a ohrozovať posádku môjho vozidla a dráhového vozidla. Vnímam to ako jasnú značku, podľa ktorej som povinný dať prednosť.
Ale teraz k veci:
Som teraz mimo domova v oblasti so slabým internetom, takže sa mi nechce hľadať čísla značiek. V princípe máme ale dva rozpory: štandardnú značku, ktorej platnosť eliminuje dodatková značka a potom značku daj prednosť v jazde s dodatkovou značkou so symbolom električky, ktorá znamená, že vodič je povinný dať prednosť električke. Z empirického hľadiska by sa mohlo zdať, že druhá menovaná značka je podmnožinou tej prvej, hoci ak by tomu tak bolo, význam by bol opačný (daj prednosť električke vs. povinnosť výlučne električky dať prednosť).
Električka je v pohode, problémom je autobus, trolejbus, alebo iný text alebo symbol na dodatkovej značke. Značka daj_prednosť_s_dodatkom_električky totiž vo vyhláške 9/2009 Z. z. nie je definovaná ako vzor. To, čo si písal sa vzťahuje na značku, ktoré môžu byť variabilné a majú v prílohe pri vyobrazení napísané v zátvorke "vzor". Ak je na návesti pred križovatkou napísané Poprad, tak je jasné, že platí aj značka, kde je napísané Košice. Táto značka (s električkou) ale nie je vzor. Tá ma jedznoznačné vyobrazene s dodatkom električky. O autobuse a trolejbuse nie je reč. V tom prípade ide o dodatkovú značku, ktorá vymedzuje platnosť na užší okruh dopravných prostriedkov.
Otázne je, či by doplnenie slova "vzor" do vyhlášky bolo žiaduce. Vznikol by nám tak rozpor medzi rôznymi značkami, ktorých zloženie je identické a ich význam je rôzny (dokonca kontradiktorický) podľa vôle vodiča.
Skutočne riešením by bol symbol električky vo vnútri značky daj prednosť v jazde.
To isté platí aj pre značku pozor iné nebezpečenstvo, ktorá sa s dodatkom so symbolom trolejbusu používa v podjazde popod Pražskú ulicu. Tu by sa tiež hodila analógia so značkou pozor električka. Teraz si nepamätám, či tá je vedená ako vzor, každopádne, keď som vnútorne pripomienkoval nové znenie vyhlášky 9/2009, navrhoval som, aby sa uvažovalo aj s trolejbusom, aby bol význam jednoznačný.
To by inak mal byť doslova svätý cieľ dopravného značenia: aby vodič nemusel počítať deriváty a množiny pri prejazde okolo značky.
Vďaka za odkaz. Že ma to nenapadlo skôr. V tom pripade tu mám odkaz pre toho, kto tvrdil, že dopravná značka "Daj prednosť v jazde trolejbusu" neplatí: $8 (2) b).
Preštudujte si aj Vyhlášku č. 9/2009 Z. z.:
II. DIEL
PIATA ČASŤ
Čl. 18
(17) K značke č. A 18: Významový symbol vyznačený na značke č. A 18 možno v prípade potreby zameniť s iným vhodným významovým symbolom zvieraťa alebo drobného živočícha. Zásady použitia a umiestnenia značky č. A 18 sú rovnaké ako zásady použitia a umiestnenia značky č. A 15.
Pokiaľ viem, tak krava symbolizuje hospodárske zvieratá a jeleň divú zver všeobecne. Takže žiadnu dodatkovú tabuľku netreba. Asi je jedno, či narazím do kravy alebo do koňa. Maximálne by snáď bolo vhodné v prípade divej zveri mať aj symbol pre malú zver (zajace a pod.).