Reply on: Ike #10:
Rád by som videl projekt, aké dočasné značenie bolo navrhnuté v ňom. Lebo ak predpokladáme, že bolo navrhnuté normálne uzatvorenie pruhu, ktovie, prečo sa urobilo toto? (Napr. objednané značky nedodané načas? A vtedy sa musí riešiť otázka, či kvôli chýbajúcim značkám odkladať celé uzatvorenie úseku alebo urobiť "balkán"?) Stavbári často musia improvizovať pri nečakaných okolnostiach, keď je v ohrození termín... Vedel by som rozprávať z dopravných stavieb v BA. Napr. zostáva vám pár týždňov do dokončenia stavby, všetko ide podľa plánu, ale pri jednom z posledných potrebných výkopov nájdete v zemi nezakreslený kábel. A teraz čo? A taký kábel je z pohľadu možného zdržania stavby iba level 1. Level 2 sú ľudské kosti, level 3 archeologické nálezy. Ak sa do zmluvy nevložilo, že meškanie kvôli nečakaným nálezom sa nezapočítava do penalizovaného meškania, prvá otázka vtedy býva, či to ohlásiť alebo či sa tváriť, že sa nič nenašlo... Lebo ak je hlavným kritériom posudzovania reputácie dodávateľa iba to, či dodá stavbu načas, existencia nejakých nálezov alebo nedodaného dočasného značenia občas ťahá za kratší koniec. Objednávateľ v našich končinách často neoplýva súcitom, ale povie, že sa máte "vynájsť". Čakajúci biznis (pre developera) alebo strihanie pásky ešte pred voľbami (pre politika) sú totiž výrazne dôležitejšie dôvody, prečo termín nepočká. Nejaké detaily so značkami sú pre nich z tejto perspektívy úplne nepodstatné.